In het nieuws: meeste webshops niet geschikt voor blinden

Deze week was in het nieuws (op teletekst) dat de meeste webshops, behalve ebay, niet geschikt zijn voor blinden en slechtzienden. Terwijl het voor hen juist een uitkomst is, namelijk gemak en vergroting van de zelfstandigheid. Op het lightspeed platform wordt daar momenteel niet actief aan gewerkt, er werd voorgesteld daar maatwerk voor aan te vragen. Hier ben ik eerlijk over: maatwerk hiervoor inhuren zou voor mij een verliesgevende optie zijn. Maar zou het niet gaaf zijn als er een nieuw thema wordt ontworpen die ook voor blinden en slechtzienden gebruiksvriendelijk is? Dus met voorleesfunctie, goed contrast/lettertype, gelabelde knoppen voor handiger navigatie etc. Geef hier svp aan of je zo'n thema zou kiezen of dat je een ontwikkelaar bent die dit wil oppakken. Tips voor webbouwers staan op de website van a11y.com (of google a11y en blind, dan kom je er ook). In Nederland gaat het om ongeveer 400.000 mensen. En met de vergrijzing lijkt mij dat die groep alleen maar groter wordt..
Groeten,
Martine van den Bos
Gastronoom-Sommelier
Shop.desmaakboutique.nl

3 reacties

• NynkeNynke Berichten: 372 Administrator, Lightspeed Staff moderator
    Hi @Martine van den Bos. Bedankt voor je interessante bericht, ik vind dit zeker goed om over na te denken.

Ik heb even overlegd met mijn collega's of we hier iets mee moeten/kunnen doen. Echter, het lijkt dat als het gaat om toegankelijkheid, je beter gebruik kunt maken van browserextensies of functionaliteiten die bij het besturingssysteem van je computer zitten. 

Zo heb je op de mac een heel aantal functies zoals het hardop oplezen van tekst, het aanpassen van kleuren/contrast van je scherm of het zeer groot kunnen inzoomen van je beeldscherm:

Tevens heeft je browser vaak een heleboel extensies/apps die je kunt installeren voor de toegankelijkheid: https://chrome.google.com/webstore/category/ext/22-accessibility

Voor mensen die dit nodig hebben, zou ik dus aanraden om van deze algemene tools gebruik te maken :)
    eCom support nummer: +31 20 808 63 58
    Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
    Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
  • Martine van den BosMartine van den Bos Berichten: 3 Member
    oktober 2018 aangepast
    Bedankt voor je reactie. Dat ga ik eens voorleggen aan iemand in mijn netwerk die blind is. Voor websites zal dit zeker gelden, maar voor mijn gevoel is het in een webshop anders omdat je meer moet navigeren en invullen. 
  • Martine van den BosMartine van den Bos Berichten: 3 Member
    Nynke zei:
    Hi @Martine van den Bos. Bedankt voor je interessante bericht, ik vind dit zeker goed om over na te denken.

Ik heb even overlegd met mijn collega's of we hier iets mee moeten/kunnen doen. Echter, het lijkt dat als het gaat om toegankelijkheid, je beter gebruik kunt maken van browserextensies of functionaliteiten die bij het besturingssysteem van je computer zitten. 

Zo heb je op de mac een heel aantal functies zoals het hardop oplezen van tekst, het aanpassen van kleuren/contrast van je scherm of het zeer groot kunnen inzoomen van je beeldscherm:

Tevens heeft je browser vaak een heleboel extensies/apps die je kunt installeren voor de toegankelijkheid: https://chrome.google.com/webstore/category/ext/22-accessibility

Voor mensen die dit nodig hebben, zou ik dus aanraden om van deze algemene tools gebruik te maken :)
    Nynke, dat ligt inderdaad ingewikkelder. Je moet ook kunnen navigeren en knoppen moeten gelabeld zijn. Kijk eens bij www.accessibility.nl daar valt ook te lezen dat zoekmachines blind zijn en webshops dus beter vindbaar zijn als ze gecodeerd zijn (knoppen gelabeld). Toegankelijkheid van je webshop betekent volgens hen een uitbreiding van maar liefst 2,5 miljoen meer gebruikers in Nederland. Best de moeite waard. Wist je dat je bij het oogfonds subsidie kunt aanvragen voor projecten die maatschappelijke toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden vergroten?
    Hartelijke groeten,
    Martine van den Bos
    Gastronoom-Sommelier
    De Smaakboutique Delft
Log In of Registreer om te reageren.