Migratie naar API-platform voor PostNL

FrankFrank Member Berichten: 104 ✭
Beste mede lightspeeters

Ik ontving vandaag onderstaande mail van PostNL.
Ik zie nu bij de instellingen van PostNL in de backoffice ook een vakje staan waar je een API sleutel kunt invullen. Deze is bij mij gewoon leeg en ook zelfs bij het help centrum van Ecom staat ook nergens dat je ergens een API sleutel moet invoeren van lightspeed weet iemand wat er aan de hand is hier. Het zal wel aan mij liggen maar ik hoop dat het zo simpel is als: Api key aanvragen bij PostNL in invullen in het (nieuwe vakje) in de backoffice bij de PostNL integratie. Ik zal toch vast niet de enige zijn die hiermee te maken krijgt? 

Hieronder de mail van PostNL en het stukje wat op ecom staat over PostNL integreren. 

De mail van PostNL
Geachte heer, mevrouw,

Als klant van PostNL maakt u gebruik van onze PostNL API (CIF). We hebben u al eerder geïnformeerd dat we de door u gebruikte webservices hebben ondergebracht in ons verbeterde API-platform. Het is belangrijk dat u vóór 1 november 2018 overstapt naar dit nieuwe API-platform. Want na deze datum is het huidige platform niet meer operationeel.

Hoe migreren naar het nieuwe PostNL API-platform?
Overstappen is eenvoudig. U heeft een unieke API key nodig, die voor u klaarstaat in de API manager portal. Om toegang te krijgen tot de portal stuurt u een e-mail naar [email protected] met uw PostNL klantnummer en/of uw KvK-nummer. Vergeet hierbij niet uw IT contactpersoon te vermelden. De CIT Servicedesk activeert vervolgens uw account en stuurt u een verificatiemail met verdere instructies. 

Ecom help centrum 

PostNL instellen

U kunt PostNL instellen onder Instellingen > SHOPINSTELLINGEN > Verzendmethoden > PostNL configureren. U komt dan terecht op een pagina waar u de volgende opties kunt instellen:

LOGIN INFORMATIE

• Schakel deze integratie - activeer PostNL door de checkbox aan te vinken.
  • Klantnummer - dit is het unieke nummer van uw account. Dit wordt door PostNL verstrekt.
  • Klantcode - dit is het unieke nummer die door PostNL wordt verstrekt.
  • Locatiecode - dit is een nummer dat uw verzendlocatie vertegenwoordigt. Dit wordt door PostNL verstrekt.
  • Mode - zet op Test wanneer u de shop aan een testaccount (staging) van PostNL wilt koppelen. Zet op Live wanneer u de shop aan een live account van PostNL wilt koppelen.
  • Gebruikersnaam - vul hier uw PostNL gebruikersnaam in
  • Wachtwoord - vul hier het wachtwoord van uw PostNL account

14 reacties

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,077 
    Wij hebben vandaag ook die mail gekregen, we moeten er nog naar kijken. 
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • SharleneSharlene Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 128 moderator
    Hey @Frank, we zijn momenteel al bezig samen met PostNL om dit te veranderen. Zodat we het automatisch voor jullie kunnen aanpassen en dat er dus niks gedaan hoeft te worden, hier krijg je dan nog een e-mail over. De planning is voor volgende week, maar we houden jullie op de hoogte! :smile:
    Top!!! :):+1:
    www.devrolijkeengel.nl
  • FrankFrank Member Berichten: 104 ✭
    Hoi @Sharlene

Bedankt voor de info. Ik heb inmiddels een account aangemaakt om die API-Key te verkrijgen en volgens de IT medewerker zou ik deze alleen maar hoeven in te vullen op de lege plek voor een API sleutel.

Ik wacht komende week even af wat er uitkomt tussen jullie en PostNL zelf. Van daaruit ga ik dan wel verder.
  • JohanJJohanJ Member Berichten: 197 
    @Sharlene, hoe is de stand van zaken? 1 november komt akelig dichtbij....
  • JaivyDaamJaivyDaam Lightspeed Staff Berichten: 29 Lightspeed
    Goedemorgen Iedereen,

We hebben recentelijk een update uitgevoerd voor de nieuwe PostNL API, helaas bleek uit de testen dat de PostNL API de lading nog niet aankan. We zijn bezig met PostNL om dit zo spoedig mogelijk op te lossen.

Mochten we dit succesvol hebben uitgerold zal dit in onze Changelog naar voren komen!

Succes vandaag, fijn weekend en fijne zaken!
    oktober 2018 aangepast
    Mocht het voor 1 november niet lukken, moeten we er dan zelf alsnog iets mee doen @JaivyDaam?
    www.devrolijkeengel.nl
  • MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 273 moderator
    @Paula Ons developmentteam heeft intensief contact met PostNL omtrent deze switch. Zodra beiden er zeker van zijn dat alles stabiel is, krijgen jullie allemaal een mail en wordt de integratie aangepast. Mocht de conclusie zijn dat de PostNL API hier nog niet klaar voor is, zal de datum vooruit geschoven worden. Zelf hoeven jullie niets te ondernemen; de algemene info volgt wanneer het moment daar is.
    Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
    Top, dank je wel! 
    www.devrolijkeengel.nl
  • pahoehoepahoehoe Member Berichten: 84
    Hallo @Maartje , Momenteel kan je in de LS-instellingen enkel de Api-key invullen en geen paswoord meer bv. Ik begrijp uit bovenstaande dat dat systeem nog niet werkt? Hoe kunnen we dan nu PostNL inschakelen/koppelen als dat voordien nog niet gebeurt was?
  • MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 273 moderator
    Hi @pahoehoe, op 30 oktober hebben we de gehele switch gemaakt. Vanaf dat moment dient de API key ingegeven te worden in de backoffice ipv de username en wachtwoord. De API key kun je bij PostNL opvragen aan de hand van deze stappen. Alle andere instellingen zijn hetzelfde gebleven, zie ook PostNL in ons helpcenter.
    Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed HQ
  • pahoehoepahoehoe Member Berichten: 84
    Hallo Maartje, Bedankt voor je info, ik probeer het zo verder!

Omdat het email-adres in het stappenplan een foutmelding gaf dacht ik dat het verouderde info was. Email-adres is dus [email protected] (en niet citserviceS[email protected])
  • JohanJJohanJ Member Berichten: 197 
    @Maartje, in het bericht van Lightspeed stond het volgende:

Vandaag zal Lightspeed je PostNL integratie updaten, zodat je persoonlijke API Key gebruikt wordt in de Back Office. Er zal niets veranderen aan je dagelijks gebruik van PostNL. Deze update zorgt ervoor dat je PostNL kan blijven gebruiken op de manier die je gewend bent. Je hoeft dus niks te doen, wij regelen dit voor je.

Wij hebben daarom niets aangepast (dus ook geen key ingevuld). Volgens mij werkt alles wel gewoon. Of moeten we alsnog die key invullen?
    @JohanJ Voor bestaande gebruikers klopt dat helemaal, je gebruikt de PostNL integratie al 2 weken op deze manier. Wanneer je de PostNL integratie opent, zul je daar de API key zien staan die wij voor je hebben opgevraagd bij PostNL.
    Nieuwe gebruikers zullen nu zelf hun API key op moeten vragen om PostNL te kunnen gebruiken.
    Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed HQ
Log In of Registreer om te reageren.