Bedrag afronden op 5 cent

LievenLieven Member Berichten: 39
Hallo iedereen,
Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in België wordt afronden op 5 cent verplicht vanaf 1 december 2019. We kunnen/mogen dit nu al doen want de stukken van 1 en 2 cent zijn nog maar héél beperkt in omloop (vanmorgen nog naar de bank geweest maar ook daar zijn er geen meer te verkrijgen). Zal Lightspeed deze automatische afronding invoeren of hoe kunnen we dit op een gemakkelijke manier oplossen?
Bedankt!
Lieven

14 reacties

• MNTMNT Member Berichten: 81 ✭
    Is dat ook van toepassing op online aankopen/digitale betalingen? In feite heb je natuurlijk niets te maken met muntjes van 1 en 2 cent bij het online afrekenen.
  • MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 236 moderator
    @MNT Dit topic is geplaatst in het Retail-gedeelte van de Community, deze topics staan ook als recente topics in het lijstje rechts.

@Lieven in Nederland gebruiken we al geruime tijd geen 1 en 2 cent muntjes meer, echter is het afronden op 5 cent geen verplichting. Vaak worden prijzen alsnog als 0,99 ingevoerd en het totaal daarna afgerond. Officieel moet je als winkelier 1 en 2 cent accepteren omdat dit wettelijk geldige betaalmiddelen zijn. Ik ben niet bekend met de Belgische wetswijziging, maar dit zou daar ook in opgenomen kunnen zijn.
    Het is in Lightspeed Retail niet mogelijk om de afronding naar 5 cent in een verkoop automatisch te laten plaatsvinden. Sommige gebruikers laten de prijzen staan zoals ze zijn en ronden op eigen initiatief de verkoop af. Er is dan een klein verschil in de kassa aan het eind van de dag, sommige boekhouders vinden dit prima. Daarnaast is er een workaround om + of - 0,01 of 0,02 toe te voegen aan de verkoop, gebruik je deze op dit moment al?
    Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
  • mecsmecs Member Berichten: 3

Maartje,

De retail pos zal toch moeten aangepast worden waarbij voor elk betaalmiddel apart in de settings kan aangegeven worden of dit moet afgerond worden of niet.

Reden is dat er een verplichting is niet afgerond totaal en afgerond totaalbedrag weer te geven op verkoopbon of bewijs.

Bovendien werd mij toen we getekend hebben bij lightspeed gegarandeerd dat dit in orde zou komen voor 1 december 2019.

Voor meer info zie website fod economie:

https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/prijsbeleid/betalingen/afronding-naar-0-5-eurocent#toc_heading_7

• Dave0701Dave0701 Member Berichten: 100 ✭

Woon niet in Belgie maar als ik het zo lees online gaat het om CONTANTE betalingen. Dus online en via pin hoef je niet af te ronden.

• MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 236 moderator
    Hi @mecs, deze documentatie omtrent de Belgische regelgeving is bij ons bekend. Het is op dit moment voor mij nog niet duidelijk hoe dit zal worden toegepast binnen Lightspeed Retail.
    Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed HQ
  • LievenLieven Member Berichten: 39

Het gaat inderdaad enkel over contante betalingen @Maartje @mecs @Dave0701 . Voor elektronische betalingen moet er niet afgerond worden - da's de keuze van de handelaar zelf.

Nu heb ik zelf 4 items aangemaakt van +0,01 +0,02 -0,01 -0,02 en deze onder "aangepaste menu's" aan de "sales tab" toegevoegd. Maar nu wordt er daar 21% BTW over gerekend. Hoe kan ik dit aanpassen dat er GEEN BTW op gerekend wordt?

Hi @Lieven, binnen deze items kun je aangeven of hier BTW over geheven moet worden. Onder de prijs van een item kun je "Belastbaar" uitvinken, zo wordt er geen BTW over geheven.

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed HQ
  • LievenLieven Member Berichten: 39

Gelukt! Bedankt @Maartje !

Wel vreemd, ik had deze optie waarbij je onder de prijs "belastbaar" kan uitvinken nog nooit gezien, maar dit verscheen plots uit het niets toen ik dit aan het zoeken was...?!

• Leffelaer KristofLeffelaer Kristof Member Berichten: 3

@Lightspeed

Hoever staat lightspeed met het Verplicht afronden En weergeven op de kassabon volgens de Belgische wetgeving ? We zijn 10 dagen verwijderd van de dag dat deze wet van start gaat ?

Goedemiddag, ondertussen 2 dagen...

Ter info @Lieven in principe is ook jouw oplossing ook niet correct. Er is een verplichting zowel het niet afgeronde totaal te vermelden als het wel afgeronde totaal. Bovendien moet in het geval er bijvoorbeeld een deel met maaltijdcheques of bonnen betaald word nadien pas de afronding gedaan te worden etc.

In elk geval staat het hier al lang open en heeft lightspeed aangegeven 21/08/2019 (@Maartje) dat ze documentatie beschikbaar hadden.

Om het nog wat erger te maken zijn er blijkbaar in bepaalde regio's al specifieke controles gepland. Niets zegt dat ze direct gaan bekeuren, doch moet dit issue dan na de vaststelling zeker opgelost geraken.

Zelf gaan we niet snel een probleem hebben gezien onze artikels allemaal al afgerond zijn op 5 cent, maar als je een percentuele korting hebt op een of meerdere artikelen (of je hele bestelling) zit je al snel wel met een probleem.

Ter info,

Net support aan de lijn gehad. ze rollen 3 of 4 december een update uit en er volgt nog bericht hierover. Spijtig wel dat dit niet eerder aangekondigd werd. Had veel zorgen uitgespaard! Hopelijk voldoet het nu aan de voorwaarden.

Na het weekend zal er aan het platform een update plaats vinden waardoor bedragen kunnen worden afgerond op de kassabon. Hierover zullen alle Retail gebruikers nog een e-mail ontvangen.

In verband met Thanksgiving en Black Friday kan de update niet meer voor het weekend worden uitgevoerd, dit zal maandagmiddag gebeuren. Na deze update moet het afdruksjabloon gewijzigd worden (1 regel er uit, enkele regels er op die plek in). De mail zal toelichten hoe dit moet gebeuren. De wijziging van het sjabloon kan helaas niet vooraf al worden klaar gezet, want dan zal deze niet werken en eventueel zelfs het sjabloon kunnen breken.

Na de update zullen we hier weer een bericht plaatsen met de stappen.

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed HQ

Ik heb vorige week helaas niet goed naar de datum gekeken van onze update. Deze zal op 3 december plaats vinden en ik was er vanuit gegaan dat dat maandag was, maar dat is helaas dinsdag. Morgen volgt de resterende info dus!

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed HQ

De update is zojuist uitgevoerd en het afdruksjabloon kan worden aangepast door de stappen onder "Afronden als een bestaande Belgische handelaar met de aangepaste afdruksjablonen" in het Helpcenter te volgen.

Er moeten 2 stukken code worden weggehaald en daar wordt iets anders in geplakt.

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed HQ
Log In of Registreer om te reageren.