Opzetten van product Tagging in Facebook en Instagram

Opzetten in Lightspeed eCom
- Log in de eCom backoffice
- Ga naar Instellingen -> Feeds -> Ga naar Custom Feeds
- Kopieer de link naast "Facebook for Business"
Opzetten in Facebook
- Facebook Business page
- Facebook Business Manager
Na het creëren van en inloggen in Facebook Business Manager kan je je eigen business page linken.
Klik op Add Page (Stap 1) en vervolgens nogmaals op Add Page (Stap 2)
- Vervolgens zoek je naar je eigen Facebook page en voeg je deze toe.
Voeg een nieuwe product catalog toe in Business Manager, open Business Manager Settings.
Klik op het Menu Icoon in de linker bovenhoek en ga naar Catalogs
Klik Create New Catalog
Kies eCommerce in de lijst met catalog types
- Voer de naam van je catalogus in
Klik Create
Klik View Catalog
- Klik Add Products
- Dit opent je catalogusmanager:
- Kies "Scheduled Upload"
- Stel een schema in
- Plak de feed URL (die je eerder in Lightspeed eCom gekopieerd hebt)
- Start Upload
- Zodra de upload klaar is klik op View Products
-
De producten die geupload zijn kan je nu gebruiken om te taggen in Facebook!
Producten Taggen
- Upload een afbeelding en schrijf er iets bij.
- Als je met de muis op de miniatuur plaatst, ziet je de optie om producten te taggen.
- Er wordt een pop-up geopend waarin je op de afbeelding kan klikken om de producten in de afbeelding te taggen.
- Herhaal deze stappen totdat je alle producten getagged hebt.
- Sla de post op om te publiceren.
Dat is het! Je hebt nu een geweldige post die je producten promoot!
Taggen met Instagram
Vereisten
- Mobiele telefoon
- Shop Instagram account
- Ingelogd in een mobiele telefoon en in je shops Instagram account
- Je moet je Instagram account omzetten naar een bedrijfspagina.
Ga naar Profile -> Settings -> Switch to Business Profile en vul de vereisten gegevens in. - Instagram moet je Business proefiel goedkeuren; alleen dan kun je doorgaan naar de volgende stap. Goedkeuring van Instagram kan enkele dagen of zelfs weken duren.
Je weet dat je business profiel is goedgekeurd wanneer een tabblad Shopping verschijnt in je instellingen. Instagram stuurt je ook een melding.
Mocht je nog vragen hebben dan verwijs ik je naar de Instagram FAQ - Zodra je Business account is goedgekeurd kan je op deze pagina lezen hoe je producten tagged in Instagram.
Fouten Oplossen
Mogelijk zie je dat niet alle producten beschikbaar zijn voor tagging. Facebook toont de producten die "problemen hebben" zoals ontbrekende Beschrijvingen, UPC-codes, Merk, etc.Klik op de Diagnostics tab en scroll door de pagina, de fouten tonen duidelijk wat er mis is met de producten.
Ik hoop dat dit artikel jullie helpt om je winkel beter te promoten op Facebook en Instagram. Laat me weten als je nog vragen, aanvullingen, tips of trucs hebt in de reacties hieronder!
8 reacties
sale_price
en dit werkt in tegengestelde richting van eCom.Hallo @joey , Ik heb dus een catalogus aangemaakt in Catalog Manager en de custom feed: Facebook Catalogue - Main Product IDs gekoppeld, welk elk uur gesynchroniseerd wordt.
Echter, de catalog manager kiest automatisch voor het veld 'description' als beschrijving, maar de beschrijving die op de webshop getoond wordt is altijd 'content'. Bij mij is description voor vrijwel alle producten leeg.
Description:
Alleen lijkt het erop dat het veld 'content' (inhoud) niet meegenomen wordt in de custom feed: Facebook Catalogue - Main Product IDs en kan ik deze dus niet selecteren in de catalog manager als 'description'.
Weet jij hoe dit probleem opgelost kan worden?
Hoi @Matthijs
Het veld 'content' wordt inderdaad niet meegegeven in de feeds en is ook niet beschikbaar. Dit is gedaan omdat het content veld vaak is opgemaakt dmv HTML (en afbeeldingen) en dit zou voor een zooitje zorgen.
Het beste is om een export van je producten te maken en vervolgens de 'description' toe te voegen. Je zou kunnen proberen om uit de 'content' kolom alle HTML te verwijderen en zo in het 'description' veld te importeren.
Hoe dit precies moet ligt aan het spreadsheet programma dat je gebruikt en Google zou hier mee kunnen helpen.
Wat importeren betreft, probeer het altijd uit met een paar producten voordat je grote hoeveelheden producten wijzigt.
Hopelijk kan je hiermee vooruit!
De catalogus staat helemaal op mijn facebook pagina onder "online shop".
Echter als ik klik op product taggen staan er helemaal geen producten in....
Hoi @Anita van Komen
Je screenshot is van Facebook Commerce (in eCom onder Design) en heeft niets te maken met Facebook tagging. Hebben de producten in je Facebook Catalog problemen? Dit kan je vinden in de diagnose tab.
Hi eCom Support Team,
Bij mij ontbreekt de custom feed ‘Facebook for Business’ op mijn website. Hebben jullie tips hoe ik deze toch kan vinden?
Ik loop dus vast bij onderstaande stap:
Dankjewel alvast.
Idem met de gebruiker hierboven. Ik heb geen custom feed 'facebook for business'...
@Sara De Jong en @Laviedivine Er zijn inmiddels wat wijzigingen gedaan in de Facebook feed. Als het goed is, kun je de custom feed 'Facebook Catalog - Variant IDs' gebruiken.