Verwijderen van producten of dubbele producten door dubbele import

CrazyfilCrazyfil Berichten: 21 Member
Beste ,

Heeft er iemand een idee hoe ik producten in retail kan verwijderen , ik heb omnichannel (retail+Ecom) .

Ik heb per ongeluk een dubbele import gedaan en wil alle dubbele producten (items) voorgoed verwijderen .

Wie o wie kan mij hiermee helpen ?

Dank U wel op voorhand .

mvg. Filip

6 reacties

• MaartjeMaartje Berichten: 171 Administrator, Moderator, Lightspeed Staff moderator
    Hi @Crazyfil
    De workaround die wij zelf meestal toepassen is een klusje, deze is als volgt:
    1. Zorg dat je een lijst hebt met artikelcodes van de producten. Dit kan een SKU/EAN zijn of het System ID. Wil je achter de System ID's komen van de producten die je wilt verwijderen, ga dan naar de import die verkeerd is gegaan. Klik op de Exporteren knop rechts boven de items. In deze export vind je het System ID, de andere kolommen kun je verwijderen.
    2. De tweede kolom in het bestand noem je "Add tags"
    3. Deze kolom ga je vullen met een tag, zelf neem ik vaak "xxx" of "delete". Deze tag voeg je toe aan alle producten die je wilt gaan verwijderen.
    4. Sla het bestand op als CSV en importeer dit via Voorraad > Items importeren. Hierna hebben alle producten die je wilt verwijderen dezelfde tag.
    5. Via Voorraad > Items zoeken open je één van de producten die je wilt verwijderen. Ga naar het onderste Tabje "Samenvoegen"

6. Hier is belangrijk dat je in het veld Tag(s) de betreffende tag invult en daarna op zoeken klikt. Zorg dat je 100 items per pagina toont door op "xx per pagina" te klikken en in te vullen.

7. De zoekresultaten tonen nu alle items met de tag. Scroll naar beneden en vink daar de hele pagina aan. Kies Samenvoegen om de items te verwijderen

8. Herhaal dit voor alle pagina's, let er heel goed op dat de zoekresultaten de producten met tag blijven tonen. Samenvoegen is namelijk een actie die niet ongedaan kan worden gemaakt. Voeg je per ongeluk de verkeerde items samen, dan kunnen we dit niet terug draaien.
    Neem even contact op met Support wanneer je hier hulp bij nodig hebt!
    Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
  • CrazyfilCrazyfil Berichten: 21 Member
    Beste Maartje , 

Dank U wel voor de mooie uitgewerkte oplossing , deze heb ik toegepast en alles is terug prima  ;)

Met vriendelijke groeten ,

Filip
  • iedereen_looptiedereen_loopt Berichten: 16 Member
    Misschien een domme vraag: ik zit met een aantal oude producten in onze productlijst die niet meer leverbaar zijn. Kan ik die gewoon wissen uit Lightspeed? Wat zijn de gevolgen als ik bijvoorbeeld een oude factuur opnieuw moet afdrukken (waar dus een verwijderd product op staat?)
  • JoeyJoey Berichten: 169 Administrator, Moderator, Lightspeed Staff moderator
    Producten kunnen niet verwijderd worden uit Retail, ze kunnen wel gearchiveerd worden of samengevoegd. Dit voorkomt dat er facturen bestaan waarvan de producten verwijderd worden. Als producten samengevoegd worden zal het product getoond worden dat na het samenvoegen overblijft.
    eCom Support Team
    Lightspeed HQ
  • iedereen_looptiedereen_loopt Berichten: 16 Member
    @Joey in mijn geval gaat het over ecom
  • JoeyJoey Berichten: 169 Administrator, Moderator, Lightspeed Staff moderator
    @iedereen_loopt in datgeval kan je producten inderdaad verwijderen, op de facturen blijft de naam van het product staan. In de backoffice staat de naam ook nog in de order, maar je kan er niet meer op klikken aangezien het niet bestaat.
    eCom Support Team
    Lightspeed HQ
Log In of Registreer om te reageren.