dynamic default werkt niet of slecht.

Dave0701Dave0701 Member Berichten: 177 ✭
januari 2019 aangepast in Feedback en ervaringen
Vroeger was hier een aparte app voor maar zit nu standaard in LS.
Echter merk ik dat die niet meer goed werkt.  Soms werkt het ineens even en een andere keer totaal niet.
Van een bepaalt artikel kan je varianten hebben. Als de eerste(default) niet op voorraad is zou de eerst volgende die wel op voorraad is de 'default "worden en dus als eerste worden weergeven op de site.

Dit werkt bij twee site van ons dus niet meer of slecht.
Zijn hier meer mensen die dit ervaren? Het is namelijk slecht voor de verkoop als men een artikel aan klikt en meteen zien dat die niet op voorraad is terwijl de andere wel op voorraad zijn. Heb contact gehad met LS support maar wisten het niet. Later via de mail gaven ze aan dat je bij dat artikelen de eerste (default) even in de + moet zetten in voorraad en dan weer terug om het te actieveren.
Helaas werkt dit ook niet en lijkt mij ook onlogisch om dit te gaan doen bij alle artikelen.
<1

31 reacties

• Kim van KemenadeKim van Kemenade Member Berichten: 15
    februari 2019 aangepast
    Wij liepen hier ook tegenaan, maar de standaard functie in LS werkt niet hetzelfde als de aparte app deed.

Ik weet niet of dit de oplossing is / deel van het probleem. Binnen LS werkt het alleen als het product in die variant ook echt niet meer te bestellen is, dus de optie Te koop bij gebrek aan voorraad moet bij die variant uit staan, 

Bij de app kun je het zo instellen dat hij naar de voorraad kijkt in plaats van of hij nog te koop is ook al is de voorraad 0

Wij zijn daarom direct weer terug gegaan naar de app aangezien dit beter werkt.
  • Dave0701Dave0701 Member Berichten: 177 ✭
    Wij hebben die app maar kort gebruikt omdat het in LS zelf kwam.
    Is in de aparte app de functie dat de default terug veranderd als de bovenste weer op voorraad komt? Vind het er niet uitzien als die zomaar halverwege een maatvoeren start namelijk.
    Stel je hebt Maat S, M,L,en Xl.
    De standaard default is S en die raakt even uitverkocht. M was al uitverkocht. Dan word de nieuwe default L. Dat is prima als S en M er niet zijn.
    Maar nu komen S en M weer op voorraad. Dan blijft L de default en begint je keuze veld daar terwijl S en M erboven staan. Je wil dan natuurlijk dat die weer netjes bovenaan begint van je varianten en de S weer als default maakt.
  • DekbeddenvoordeelDekbeddenvoordeel Member Berichten: 13
    Wij hebben ook kort de app gehad, totdat het in LS kwam.

Naar mijn idee zet de app ook de default niet automatisch terug naar de 'standaard' (althans deed hij niet bij ons). Wij hebben ook te maken met verschillende maten en was ook vaak zo dat de grootste maat als default stond terwijl de kleinere maten inmiddels weer op voorraad waren.
    Dekbeddenvoordeel.nl - Voor al het beddengoed
  • CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 236 ✭
    Wij hebben het wel ingesteld, maar toch verspringt de Default niet als hij uit voorraad raakt ...
    Wij hebben het wel ingesteld, maar toch verspringt de Default niet als hij uit voorraad raakt ...
    Neem aan dat je in instellingen en dan workflow de optie "Vervanging van standaard variant inschakelen" aan hebt staan (blauw)

Dan moet je het artikel wat default is de voorraad in de + zetten. Daarna weer terug en dan zou het moeten werken. Bij ons werkte het ook niet lekker en heb uiteindelijk een voorraad csv gedraait en alle voorraad op een + getal gezet. (Bijvoorbeeld 10) deze opgeslagen onder een andere naam en geimporteerd. Daarna de originele csv weer geimporteerd met je juiste voorraad. Daarna stonden ze wel goed.

Waarom ze niet goed stonden is mij niet duidelijk en blijkbaar ben ik niet de enige.
    Maar probleem blijft dat de default niet terug gaat naar de eerste als deze er weer is. Groot minpunt!

Merk weer dat dingen weer niet lekker werken.

Al contact per telefoon gehad en wisten het niet en zouden er op terug komen. Krijg ik bericht via mail dat de app verlopen is die we hadden. Ja leuk dat was VOOR dat het standaard in LS kwam. Is dus niet van toepassing.

Wat nu bijvoorbeeld met 2 varianten gebeurt

type A met 2

type B met 2

type A raakt uitverkocht en switcht naar type B zoals het hoort,

Dan raak type B uitverkocht! dus A en B op 0 (type B blijf default)

Dan komt type A weer op voorraad. Dan zou je zeggen dat die switcht naar A toch?

Nou nee dus.

• MarkMark Member Berichten: 100 ✭

Heb ik ook gemerkt! Dit deugt bij ons ook niet.

Vinden niet meer mensen dit vervelend? kan ik me namelijk niet voorstellen!

Slecht voor de verkoop dat het niet terug verspringt.

Ook van LS komt er geen reactie terug op de ticket.

• tienovertientienovertien Member Berichten: 9

Dat deze functie niet naar behoren werkt is extra vervelend nadat deze nieuwe feature is toegepast:

"De drop-down met varianten op de storefront maakt nu onderscheid tussen beschikbare en niet-beschikbare varianten en geeft weer als een variant niet op voorraad is."

Nu verschijnt direct niet op voorraad in beeld wanneer de standaard variant uitverkocht is zodat het lijkt of het hele artikel is uitverkocht.

Weet iemand of dit ergens uit te schakelen is, of kan Lightspeed regelen dat de functie wel werkt zodat er een variant in beeld komt die wel op voorraad is?

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,134 
    30 september aangepast

Hier werkt het goed, bij ons geeft hij het totaal aantal weer van alle varianten opgeteld. Klanten zien dan altijd zien dat het artikel op voorraad is, ook al is (toevallig) de standaard variant op dat moment uitverkocht is.

In het productoverzicht staat dus nooit dat het uitverkocht of niet te koop is.

Als ze op het artikel klikken komt er een dropdown menu met achter iedere variant het aantal dat er beschikbaar is. Als een variant uitverkocht is is deze niet aanklikbaar.

Overzichtspagina: https://www.devrolijkeengel.nl/zorgenpoppetjes/

En artikelpagina: https://www.devrolijkeengel.nl/zorgenpoppetjes-stof-handgemaakt.html

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • tienovertientienovertien Member Berichten: 9
    30 september aangepast

Fijn dat het bij jullie wel goed werkt.

Helaas geeft het bij ons een verwarrend beeld.

De standaard variant wil ik nog wel handmatig aanpassen, maar wanneer de klant vervolgens de kleur optie verandert en daar dan de eerste maat uitverkocht is verschijnt achter de kleur: niet op voorraad. De klant kan dan denken dat die kleur in geen enkele maat beschikbaar is terwijl dit niet het geval is.

https://www.boris-industries.com/3181-jumpsuit.html ( kies rood als voorbeeld)

Ik zou het liever niet zien achter de varianten of deze op voorraad is, weet iemand waar ik dit kan weghalen?

Net contact gehad via de helpdesk, er wordt aan gewerkt. Hopelijk snel :)

Post edited by tienovertien on
    1 oktober aangepast

@Paula zou je bij jouw eens willen testen met een (test) artikel.

Je zet alles even op voorraad en zet de bovenste als default.

Nu ga je vanaf boven de varianten op voorraad 0 zetten. Als het goed is zal default verschuiven naar de volgende. Totdat alle varianten op 0 staat. Dan zal de laatste uiteindelijk de default zijn. Nu zet je de bovenste weer op voorraad. wat gebeurd er dan bij jouw?

Filmpje hoe die bij ons werkt https://www.youtube.com/watch?v=4DrSwdYTfrs&feature=youtu.be

default verschuift niet bij opnieuw op voorraad komen.

Post edited by Dave0701 on

Ik ga het met alle liefde voor je testen, maar ik kom er net achter dat ik (onverwacht) zo snel mogelijk 900+ artikelen handmatig in moet om een extra veld toe te voegen 😨😜😥

Dus het moet even een paar uurtjes wachten.... "ergens vandaag" ga ik het voor je testen, zodra ik tijd heb

www.devrolijkeengel.nl

ps ik bedenk me nu dat we volgens mij wel iets van maatwerk hebben laten doen aan het menu. Misschien dat dat het verschil maakt waarom het bij ons wel werkt...

www.devrolijkeengel.nl

@Paula succes met het handmatige werk.

Hoe de default op de achtergrond werkt kan een andere party niet veranderen alleen hoe het word weergegeven op de website. Zag bij jou dat je geen enkel variant als standaard hebt staan op de website en je dan pas een keuze kan maken.

Wij hebben altijd een product als standaard staan. De gene die als eerste in de rij op voorraad is komt bovenaan.

Het is maar net hoe je het wil weergeven. Dat veranderd niks aan hoe het in backend werkt.

In je voorbeeld met je poppetjes werkt het nu omdat er een aantal op voorraad staan. Maar wat als alles even op 0 staat. Dan komt in je overzicht pagina niet op voorraad te staan en is je winkelwagentje niet aanklikbaar wat natuurlijk goed is. Maar wat dan als een niet default weer op voorraad komt. Door een fout blijft de default dus staan en blijft die op de overzicht pagina zeggen dat die niet op voorraad is terwijl dat wel het geval is.

@Lightspeed Team bekijken jullie mijn filmpje eens en graag jullie commentaar hierop.

@Dave0701 wij hebben wel 1 variant als standaard staan, namelijk "paars".

Als je vanuit de categorie overzichtspagina direct op het winkelmandje klikt dan komt het paarse zorgenpoppetje in je mandje.

www.devrolijkeengel.nl

We hebben nu paars als standaard. Als ik die op 0 zet dan springt de standaard automatisch door naar de variant met de hoogste voorraad, in dit geval donkerroze (geloof ik)

Als die ook uitverkocht is springt hij weer naar de volgende variant met de hoogste voorraad.

Dus wij hebben het probleem niet dat er aangegeven wordt dat een artikel uitverkocht is als de standaard variant uitverkocht is.

Dat was eerst wel het geval, maar we hebben door Monkey laten instellen dat op de overzichtspagina het totáál aantal weergegeven wordt van alle beschikbare varianten opgeteld.

Maar misschien begrijp ik je verkeerd hoor....

www.devrolijkeengel.nl
    8 oktober aangepast

@Paula ja er is een default in de BO maar niet bij je artikel zelf op de site.

Bij maak je keuze is er nog geen standaard zichtbaar en kan je ook niks in je winkelwagen gooien. Dit zou het probleem oplossen wat wij hebben bij het artikel zelf maar in de overzicht pagina blijft het probleem dat de default voorraad niet verspringt.

Hieronder wat er dus verkeerd gaat. de Default wil niet verspringen naar de opnieuw op voorraad komen van de medium maat.

We hebben het express zo in laten stellen, dus een totaal overzicht op de overzichtspagina zodat het nooit uitverkocht lijkt terwijl dit niet zo is, en verplicht een keuze maken in het artikel zelf. Werkt voor ons perfect. Maar ons systeem (dus een totaal aantal voorraad weergeven op de overzichtspagina) zou dan jouw probleem toch oplossen?

www.devrolijkeengel.nl

p.s. @Dave0701 ik snap nu wat je bedoelt met dat de standaard variant niet terugspringt als alles uitverkocht is en 1 weer op voorraad komt.

Toch is dat bij ons nooit een probleem geweest, misschien omdat er bij ons verplicht een keuze gemaakt moet worden. Of misschien omdat de meesten niet vanuit het overzicht een poppetje in het mandje doen (omdat op de overzichtspagina al te zien is dat het gaat om meerdere kleuren), geen idee.

www.devrolijkeengel.nl

@paula In het overzicht pagina word dan al weergeven "niet op voorraad: dus of de klant gaat weg of neemt wat anders.

Als de klant wat anders neem is dat ok goed maar die klant die weggaat is een gemiste order.

Bedoel je bij ons?? Bij ons wordt er juist nóóit weergegeven niet op voorraad! Ja, tenzij ALLE varianten niet op voorraad zijn, maar goed, dan is het ook niet meer dan eerlijk dat er staat niet op voorraad 😁

p.s. het handmatige werk is klaar! 10 uur, 16 bakken cola (light) en 2 RSI vingers verder zijn alle ca. 800 artikelen bijgewerkt met een nieuw extra velden set 💪 Erg blij mee!! Onze cadeau inpakservice wás al vrij uitgebreid (zeker voor een webshop) maar die is nóg verder verbeterd/uitgebreid 😎

www.devrolijkeengel.nl
    8 oktober aangepast

@Paula zou dat willen testen, bij een product met varianten.

In je overzicht pagina staat onder het artikel namelijk hoeveel je ervan op voorraad hebt. Dan vraag ik me af wat daar komt te staan en met je winkelwagen kleur gebeurd als je de default op 0 zet en een andere op bv 10.(even ervan uitgaan dat de default niet verspringt omdat alles eerst op 0 stond)

Dan staat er nog precies hetzelfde. Want hij telt in het overzicht alle kleuren bij elkaar op. Dus of de standaard nou wel of niet op voorraad is, hij geeft in het overzicht het aantal van alle varianten opgeteld op.

www.devrolijkeengel.nl

Het enige probleem (wat jij zelf ook aangeeft) is als ALLE varianten uitverkocht zijn (wat bij ons niet snel gebeurt met ca. 12 varianten en enkele tientallen per variant op voorraad) en je vervolgens de voorraad weer aanvult behálve de variant die dan op standaard staat. Dan springt hij inderdaad niet terug naar een artikel met voorraad. Maar die kans is bij ons niet heel groot, plús dat als je dit probleem weet is het even een kwestie van erop letten.

Maar iedere andere situatie is voor ons geen probleem omdat hij A) in het overzicht het totaal aantal weergeeft en B) je in het artikel zelf al een keuze moet maken (met alle voorraad aantallen netjes per variant in het dropdown menu verwerkt)

Dus ja, het is inderdaad lastig (en vreemd) dat als alles uitverkocht is, de standaard niet verspringt naar een variant met nieuwe voorraad, maar wij ondervinden hier eigenlijk geen last van door hoe wij het nu hebben.

Maar ik kan me voorstellen dat het anders is als je maar lets say 3 varianten met 1 of 2 per variant op voorraad hebt.

www.devrolijkeengel.nl

Jullie hebben een soort van "work around" weten te maken Waarschijnlijk zonder dat je het wist)😂

Maar het probleem zit dus echt in LS.

Niet helemaal zonder dat we het wisten, want we hebben niet voor niets Monkey dit laten maken ;) Het is echt al een paar jaar geleden dus ik weet niet precies meer hoe of wat, maar ik denk dat dit het probleem was (niet op voorraad terwijl er wel varianten op voorraad zijn) waarom we het op deze manier hebben laten maken door de mannen van Shopmonkey.

Misschien voor jou ook een idee om zo te laten maken?

www.devrolijkeengel.nl

@Dave0701

Jullie hebben een soort van "work around" weten te maken Waarschijnlijk zonder dat je het wist)😂

Geen workaround dus, maar gewoon maatwerk.

Maar wat is er in ons systeem (hoe wij het hebben) dat voor jullie niet zou werken? Want zoals ik het zie is dat dus hoe jij het zou willen?

Ok, als we de keuze hadden zou de standaard na het aanpassen van de voorraad gewoon weer terug moeten springen, maar dat is nu eenmaal niet het geval en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat LS dat ook niet snel gaat fixen. Next best thing dan maar?

www.devrolijkeengel.nl

@paula Wij willen in de categorie overzicht in 1 oog opslag al laten zien of iets op voorraad is. Soms gaan dingen in bepaalde categorieën ineens zo hard dat veel even uitverkocht raakt, en willen voorkomen dat klanten op elk artikel moet gaan klikken of overheen gaan om te zien of het voorradig is ja of nee.

Wij hebben ook een koppeling met leveranciers. Echter een aantal geven alleen op Y of N als voorraad😑. Dit zetten wij dus om naar een standaard bruikbaar nr. Dit ziet er dan een beetje vreemd uit op de site als hier altijd en overal het zelfde aantal staat.

Ik ga nog wel even bedenken wat ik hier nog mee kan doen.

Maar is natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling van deze functie om door de klanten van LS een workaround moeten maken hiervoor.

En ook jammer dat @Lightspeed Team niet reageert in dit topic.

Het is goed dat dit topic er nu is, want ik zie ineens een foutje in ons systeem!

Als je in de overzichtspagina op quickview (snel bekijken) klikt, ontbreken de aantallen per variant. Tussen de haakjes is het leeg, maar daar moeten gewoon de actuele voorraad aantallen staan.

Ik ga daar gelijk even achteraan..... geen idee wat daar mis is gegaan nu ineens....

Maar @Dave0701 Zoals het bij ons is (ok, als je even ervan uit gaat dat de ontbrekende voorraad aantallen in de snel bekijken optie gewoon weer goed weergegeven worden 😜) dan kúnnen klanten toch juist in 1 oogopslag zien welke varianten wel en niet op voorraad zijn (en zo ja, zelfs hoeveel)?

www.devrolijkeengel.nl
Log In of Registreer om te reageren.