Google Pagespeed insights erg laag

GrutekeGruteke Berichten: 21 Member
Wij zien bij enkele shops de Google pagespeed alleen maar dalen, met vandaag als dieptepunt (3!!). Hecht Lightspeed hier belang aan en komen er verbeteringen? Of is dit niet van belang voor de indexering.

Kunnen templatebouwers hier ook in bijdragen, want ik zie het niet bij alle templates zo dramatisch dalen?

15 reacties

• PaulaPaula Berichten: 855 Member, Beta tester 
    Het viel ons ook op dat het zo ontzettend laag is, en inderdaad blijft dalen. We zaten vanochtend op 8. 
    We dachten dat het misschien met apps te maken had, of dat er ernstig naar onze site gekeken moet worden, maar ik lees de laatste dagen meerdere berichtjes dat jullie ook zulke slechte scores ervaren. 
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • FOOFOO Berichten: 572 Member 
    Hier ook. Vorige week nog redelijke scores met af en toe een uitschieter naar beneden. Nu dramatisch lange laadtijden. 
    John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • JohanJJohanJ Berichten: 153 Member 
    We hebben net een paar Lightspeedsites mobiel bekeken (Fietsonderdelen Outlet @Foo en Lichtdiscounter @Gruteke) maar ze laden supersnel. Ik vermoed dat er een bug bij Google zit.
  • PaulaPaula Berichten: 855 Member, Beta tester 
    Ook op mijn mobiel zijn de sites van @FOO en @Gruteke echt gewoon snel. Dus óf Johan en ik zijn niet zoveel gewend :tongue: óf het valt allemaal wel mee en zit het niet zozeer in onze sites als wel ergens bij Google zelf.
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
    Dit kom ik tegen op een forum van Google: 

If you're worried about how it impacts on your ranking... don't. It's just a simulator designed to provide helpful results. It's not perfect for all situations and it points out areas where improvements may be advisable. 

Klopt, zelf merk ik ook echt niet dat de site traag zou zijn. Maar die scores zitten met niet echt lekker. Nu ik de layout heb vervangen, hou ik 't allemaal extra in de gaten en dan geven zulke getallen weinig vertrouwen. 

Vanmorgen een uitgebreide mail naar Shopmonkey gestuurd met aandachtspunten / tips voor de nieuwe layout. Ook even de laadtijden aangestipt. Niet dat ik denk dat dit door de layout komt, maar misschien dat bij hen bekend is waar het aan kan liggen. 
    Vreemd is ook dat ik gister een score van 20 had (wat al laag was) en vandaag krijg ik bij elke scan een ander resultaat: 5, 6, 7 en 8. En de desktopscore is rond de 62 maar loopt niet gelijk omhoog of omlaag met de mobiele score. 
  • MaryMary Berichten: 60 Member
    Het was me pas ook al opgevallen dat we laag scoorden zeker op mobiel, maar nu is het helemaal bizar laag en niet alleen bij ons maar ik heb zojuist diverse Lightspeed webshops getest en die zitten allemaal rond de 5. 
    Bij het testen van andere webshops zoals orangebag, wehkamp etc. zie je toch wel andere cijfers dan zit je rond de 40....

Het lijkt me dus niet aan het thema liggen (wat ik eerst dacht) maar aan Lightspeed zelf, je krijgt ook aanbevelingen te zien, zelf ben ik niet technisch maar zijn dat geen zaken die opgelost zouden kunnen worden door Lightspeed?

Deze optimalisaties kunnen het laden van je pagina versnellen.
    Aanbeveling
    Geschatte besparing
    1
    Verwijder bronnen die de weergave blokkeren
    8,94 s
    2
    Laad afbeeldingen die niet in beeld zijn nog niet
    3,66 s
    3
    Stel niet-gebruikte css uit
    2,79 s
    4
    Verklein JavaScript
    0,99 s
    5
    Geef afbeeldingen het juiste formaat
    0,72 s
    6
    Lever afbeeldingen in moderne indelingen
    0,63 s
    7
    Verklein de css
    0,33 s
    Diagnostische gegevens
    Meer informatie over de prestaties van je app.
    1Zorg ervoor dat tekst zichtbaar blijft tijdens het laden van weblettertypen
    2Lever statische items met een efficiënt cachebeleid52 bronnen gevonden
    3Vermijd een overmatig grote DOM3.432 knooppunten
    4Primaire threadbewerkingen minimaliseren4,6 s
    5Verkort de JavaScript-uitvoeringstijd2,1 s
    6Vermijd enorme netwerkpayloadsTotale grootte was 3.153 KB
    7Minimaliseer de diepte van kritieke verzoeken43 ketens gevonden

• citizen_zoocitizen_zoo Berichten: 70 Member
    Op zichzelf zegt het natuurlijk hélemaal niks zo'n cijfer. 
    • Belangrijk is te begrijpen wat die metrics inhouden.

• Als je website voldoende traffic heeft, ChromeUX rapport raadplegen. Dit is field data, d.w.z. van "echte" gebruikers)

https://g.co/chromeuxdash

Lightspeed is erg snel, in mijn ervaring/beleving!
    @citizen_zoo: Voor mijn beleving is LS inderdaad ook ontzettend snel. En de goede ranking in Google onderstreept dat nog eens. Maar wanneer er zulke vreemde resultaten zijn, zou je toch vermoeden dat er iets aan de hand is. Shopmonkey geeft aan dat ook hun demo's ineens heel slecht scoren en ze duiken er nog verder in. 

De tabellen zien er indrukwekkend uit en heb ik ook weten te reproduceren......heb alleen geen idee hoe ik deze moet interpreteren. Ben er niet echt in thuis ben ik bang. Als ik het goed begrijp, zou in december de site bij ruim 70% van de bezoekers snel geweest moeten zijn? Lijkt een stijgende lijn in te zitten, op zich positief. Nu zien wat het nieuwe thema bij mij doet.
    Vandaag is de score in Pagespeed 35 mobiel en 90 desktop. Bijzonder.
    Hier nu ook veel betere scores. Van de week nog wat afbeeldingen bijschaven om nog wat laadtijd te winnen, maar veel meer kunnen we als gebruikers volgens mij niet doen. 
    @FOO In december 2018 werd bij meer dan 70% van de data-delende Chrome gebruikers de FCP user experience als "fast" beschouwd volgens de FCP range definitie (0–1000ms). Niet verkeerd. Aardig verbeterd sinds maart datzelfde jaar. Het grote voordeel van het ChomeUX report is dat het de "user experience" over een langere periode vastlegt. Er is elke maand een update, waardoor je voor jouw website verbeteringen/verslechteringen kunt zien in de loop van de tijd. 

Naast afbeeldingen is het vaak zinvol om aandacht te schenken aan de requests. Omdat ik visueel ben ingesteld gebruik ik daarvoor altijd de Request Map in WebPageTest: http://requestmap.webperf.tools/

Het ChromeUX rapport is naast het analyseren van je eigen website ideaal voor concurrentie-analyses.
    Een voorbeeld:

De ChromeUx DataStudio dashboards kunnen soms ook beschikbaar zijn voor de websites van je directe concurrenten, mits ze zijn opgenomen in de data-set. Dat heeft te maken met de populariteit van die site."The exact threshold is kept secret to avoid saying too much about the unpopularity of pages outside of the CrUX report." 
    "Tuning tests for a website under our own control is easy; we can just look at our real user measurement (RUM) data and calibrate accordingly. But how do we calibrate a test of our competitor’s website without making blind assumptions about its users?

The Chrome User Experience Report (CrUX for short) addresses this gap by providing aggregate data from real users across the top sites on the web. With it, you can confidently perform a competitive analysis of sites knowing that the data is backed by real user experiences."
    @citizen_zoo Weer wat geleerd! Best interessante info inderdaad, ga ik me zeker nog verder in verdiepen. 
    Dan scoort mijn shop (qua snelheid) dus bijna net zo goed als Amazon.... niet gek! 

Niet de snelheid, maar wel voor wat First Contentfull Paint betreft. Er zijn meer metrics. Van Dom Content Loaded en Onload heb ik begrepen dat ze 'oud' zijn.

Voor meer informatie over de daling in de scores, raadpleeg de website van Marie Haynes: 'Why is the new PageSpeed Insights tool, based on Lighthouse so much harsher when scoring websites?'

Log In of Registreer om te reageren.