Intracommunautaire transacties

ambermartisambermartis Berichten: 8 Lightspeed Staff Lightspeed
Voor retailers die ook buitenlandse klanten hebben is het goed om te weten hoe je dit makkelijk en snel kan verleggen zodat het ook goed te rapporteren is in het systeem.

Standaard staat er een BTW regel ingesteld. We kunnen voor de Intracommunautaire leveringen een tweede aanmaken en deze vervolgens aan een bepaalde klant koppelen.

Dit kan je doen door naar “Instellingen-> BTW op verkopen” te gaan. Hier maken we een nieuwe BTW regel aan en noemen deze Intracommunautair. Vervolgens voegen we net als bij de standaard BTW alle klassen toe, maar nu zetten we achter elke klasse 0%.

Binnen het klantprofiel aan de bovenkant kunnen we nu in plaats van de standaard BTW onze alternatieve regel toekennen aan de klant. Zo wordt in de toekomst deze regel gelijk toegepast wanneer de klant wordt toegevoegd in een verkoop.

Is dit voor jullie ook een mooie oplossing? Of hebben jullie misschien een betere methode gevonden? Deel het met de rest!
Content Marketing Intern EMEA
Lightspeed HQ

27 reacties

• D_wbD_wb Berichten: 9 Member
    september 2018 aangepast
    Dit is in principe een goede oplossing maar er zijn meer BTW regels dan 0%. Voor alcohol geld dat de BTW in het land van levering de BTW afgedragen moet worden. Er zou dus nog een 3de optie bij moeten komen: BTW tarief op basis van het land waar naar verzonden gaat worden.

Dit is op dit moment zeer actueel en kan op dit moment niet in Lightspeed ingericht worden.

De BTW percentages zitten vast aan het product dat is in dit geval dus niet juist.
  • CelticWebMerchantCelticWebMerchant Berichten: 142 Member ✭
    Ik snap de werkwijze, of het nut, niet helemaal - als je wil zoeken op je intracommunautaire transacties zoek je toch gewoon op orders waarvan de BTW is verlegd?
    Bovendien werkt dit enkel als je veel terugkerende klanten hebt.
  • FOOFOO Berichten: 525 Member 
    Het nut is mij ook niet duidelijk. Wanneer een buitenlands klant zijn BTW-nr ingeeft, wordt er automatisch al een intracommunautaire transactie van gemaakt en dus 0% BTW berekend. Waarom dit dan handmatig per klant in gaan stellen?
    John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • Hans LambregtsHans Lambregts Berichten: 11 Member
    idd, als bv Belgische klant zijn btw nummer invult dan vervalt automatisch de BTW (verlegt op factuur), particuliere klanten uit Belgie en andere EU landen moeten gewoon de Nederlandse BTW betalen.
    HPS Werkschoenen
  • MaartjeMaartje Berichten: 88 Administrator, Moderator, Lightspeed Staff moderator
    september 2018 aangepast
    Hi allen! Zoals jullie wellicht weten, biedt Lightspeed eCommerce, Retail en Restaurant software aan. Op dit moment zijn jullie beland in een topic specifiek voor de Retail-software. Omdat Retail ontworpen is voor verkopen in een fysieke winkel op een specifieke locatie, is hier geen BTW-verlegd functie ingebouwd. Wil je als Retailer dus verkopen aan een buitenlandse zakelijke klant, dan zul je bovenstaande instellingen zelf moeten doen.

@D_wb gaat het in jouw geval om de Retail software en hoe wordt deze verkoop dan gedaan? Ik ben zelf niet bekend met deze BTW-wetgeving: is het een mogelijkheid deze orders in eCom aan te maken en zo automatisch van BTW verlegd gebruik te maken?
    Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
    Lastig dat dit soort topics door elkaar lopen. Kan dit niet geschieden worden op het forum? Ik ga altijd naar eCom, maar krijg dit topic wel te zien onder Recente Discussies.

In de winkel Intracommunautair leveren? Je moet wel bewijs hebben dat de producten daadwerkelijk naar het buitenland zijn gegaan. 
  • HaddocksHaddocks Berichten: 59 Member
    Even deze uit de sloot halen! Ben je ook niet verplicht na te gaan of de betreffende ondernemer in het buitenland zijn transactie heeft aangegeven bij zijn eigen belastingdienst?
    Je moet alleen aan kunnen tonen dat het artikel daadwerkelijk naar het buitenland is gegaan. Vanuit een webshop niet heel ingewikkeld dankzij de tracktrace. In een fysieke winkel zul je de klant een export verklaring o.i.d. moeten vragen. Zijn formulieren voor, maar het fijne weet ik er ook niet van. 
    31 januari aangepast
    Maar dat betekent dat een autohandelaar in België bij jou een fietstas kan kopen voor zijn zoontje. Zonder BTW en dan gewoon niet aangeven in eigen land. Dus extra goedkoop. Dat zou toch niet correct zijn. Ik blijf het vreemd vinden.
    Dat is zijn verantwoordelijkheid. Als hij controle krijgt en ze ontdekken het, heeft hij een probleem.
    Op de website van de belastingdienst staat wel:

Let op!

U blijft wel verantwoordelijk voor de btw die u verlegt. Zoek daarom van tevoren uit of degene naar wie u de btw verlegt, hiervoor wel in aanmerking komt.

De handelaar in jouw voorbeeld komt toch in aanmerking? Buitenlands met BTW nummer en levering buiten NL. 

Er staat niet dat je zijn administratie moet controleren. Jouw leveranciers controleren toch ook niet of je de spullen niet privé gebruikt terwijl je wel de BTW zakelijk aftrekt?
    Dat is zeker waar.
  • MarjaMarja Berichten: 84 Member
    16 maart aangepast

ik had van de week een order en de klant gaf aan dat ze een "bedrijf" was, en heeft vervolgens bij het BTW/VATnr een heel verhaal geschreven over haar DHL account en haar EORI nummer. Hierdoor is de BTW direct naar 0% gegaan. Bij navraag bleek ze geen VAT/BTW nummer te hebben.

Het lijkt er dus op dat er geen controle in zit.

Hebben jullie dat ook? Of heb ik een instelling gemist?

• JaapJaap Berichten: 73 Member ✭

@Marja dat klopt, er zit geen controle op het BTW nummer.

Buitenlandse klanten kunnen hier van alles invullen en de BTW zal naar 0% gaan. Dit heb ik al meerdere malen aangekaart bij Lightspeed maar er is mij verteld dat dit geen prioriteit heeft en ook niet zal worden aangepast.

Ik heb bij ons dus maar het BTW veld gedeactiveerd omdat het niet te controleren is of een BTW nummer klopt of niet. Als een buitenlandse klant een geldig BTW nummer heeft voor intracommunautaire transacties zal die dat kenbaar moeten maken helaas.

www.sativus.com
    "Saffron and more"
  • MarjaMarja Berichten: 84 Member

@Jaap Ik snap ook ergens wel dat je het dan uitzet om deze reden uitzet. Ik heb het (nog) aan, maar het is behoorlijk wat werk, diverse keren heen en weer mailen over het vat nummer, alsnog order annuleren en handmatig nieuwe order aanmaken zodat alsnog de btw wordt berekend. Betaalverzoek voor restant etc....

Ik ga er even over nadenken of ik het ook zal uitzetten of niet.

Dank je wel voor je input.

@Sharlene staat dit nog wel op het lijstje van Lightspeed om iets mee te doen?

Hebben jullie de instellingen wel goed staan? Naar mijn weten wordt het nummer wel gecontroleerd als je het hebt staan zoals in de afbeelding hieronder. Mag hopen dat dit ook inderdaad het geval is. Ik zou anders niet weten wat de term "Valideer nummer" in zou moeten houden? 😮🤔

Ik heb juist ook al enkele keren meegemaakt dat klanten contact opnemen, omdat ze niet kunnen bestellen door het verkeerd invullen van het BTW-nummer.

• PaulaPaula Berichten: 755 Member, Beta tester 
    18 maart aangepast

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"

In onze checkout staat het BTW-veld maar 1x, dus dat is het zeker niet.

Valideren hoort naar mijn idee toch echt in te houden dat er gecontroleerd wordt of het BTW-nr wel bestaat. Zoals ik al aangeef, hebben wij wel eens klanten gehad die door een verkeerde invoer niet konden bestellen. Dan zal er toch een soort van validatie moeten zijn.

Als ik een btwnummer zonder bijvoorbeeld NL invul dan geeft hij aan ongeldig BTW nummer, dus dat is wel een soort van validatie lijkt me?

www.devrolijkeengel.nl
  • RuudRuud Berichten: 19 Member

@FOO Valideer betekent in dit geval enkel dat er gecontroleerd of het uit het juiste aantal tekens bestaat (en hierbij mogen er geen punten of spaties gebruikt worden..)

Wij controleren bij iedere (nieuwe) zakelijke klant uit het buitenland handmatig het BTW nummer op www.valdit.com en sturen vervolgens het resultaat als pdf door naar de mail voor onze administratie.

Dat zeg ik. Dat komt dus niet overeen met de ervaring van @Marja . Ik vermoed dan ook dat ze de instellingen niet juist heeft staan.

Jawel, een nummer wordt dus alleen op tekens gecontroleerd, en niet of het echt een bestaand nummer is.

www.devrolijkeengel.nl

Marja gaf aan:

ik had van de week een order en de klant gaf aan dat ze een "bedrijf" was, en heeft vervolgens bij het BTW/VATnr een heel verhaal geschreven over haar DHL account en haar EORI nummer. Hierdoor is de BTW direct naar 0% gegaan. 

Dan klopt het aantal tekens dus niet en zou hij niet goedgekeurd moeten worden met de juiste instelling.

Mijn reactie was gelijk met die van @Ruud . Daar reageerde ik niet op. Of er inderdaad op aantal tekens gecontroleerd wordt, weet ik niet. Ga ik nog uitzoeken. Zou niet goed zijn, want de instellingen impliceren toch wat anders en er wordt door @Lightspeed nergens uitleg gegeven wat deze validatie dan precies inhoudt.

• JaapJaap Berichten: 73 Member ✭

Het klopt wat @Paula zegt. Als je de instelling van het BTW nummer op "valideer nummer" hebt staan, wordt er alleen gecontroleerd of het BTW nummer een juist formaat heeft en niet of het nummer bestaat en/of geschikt is voor intracommunautaire transacties.

Ik verkoop veel in Italië en daar hebben sommige bedrijven wel een geldig BTW nummer (Partitia IVA) maar dat nummer is weer niet geldig voor intracommunautaire transacties. Daarom is het voor ons geen doen om, nadat er een bestelling geplaatst is, de BTW nummers zelf op juistheid te controleren en daarna de klant in Italië weer uit te leggen dat hun nummer geen recht heeft op een 0% levering .

Dat is ook de reden waarom wij het veld uitgeschakeld hebben.

Bedrijven met een geldig nummer weten meestal wel hoe het zit met een intracommunautaire transactie en laten ons dat dan per e-mail weten zodat we de order handmatig aanmaken voor hun aanmaken of het geldige BTW nummer aan hun account toevoegen zodat ze van de 0% regeling gebruik kunnen maken.

www.sativus.com
    "Saffron and more"

Wel vreemd dat LS wel een valideer optie voor het BTW nummer heeft, maar geen valideer optie voor postcode heeft. Het lijkt me een simpele toevoeging... De code om een format te checken gebruiken ze dus wel, nu alleen nog even die code toevoegen in het postcode veld 🙄

www.devrolijkeengel.nl
  • MaartjeMaartje Berichten: 88 Administrator, Moderator, Lightspeed Staff moderator

Dit topic zal gesloten worden omdat het om een Retail topic gaat. Om de zaken gescheiden te houden, zal ik het topic voor Retail opnieuw aanmaken.

Voor opmerkingen of discussie omtrent BTW nummers in eCom verwijs ik jullie naar dit topic: https://community.lightspeedhq.com/nl/discussion/920/btw-verlegd-btw-nummer-valideren

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
Deze discussie is gesloten.