Brexit & Douane

JF85JF85 Member Berichten: 122 ✭

Het lijkt me handig als we hier een forum hebben ivm Brexit voor webwinkels die producten vanuit/naar Verenigd Koninkrijk importeren/exporteren? Hebben jullie alles al in orde? Is alles duidelijk? Loop je ergens tegen aan? Gooi het hier :)

16 reacties

• HaddocksHaddocks Member Berichten: 110 ✭

Ik verstuur wekelijks een aantal pakjes naar het Verenigd Koninkrijk, maar ik ben eigenlijk helemaal niet op de hoogte. Ik ben benieuwd. Ik zal deze topic zeker in de gaten houden.

• SolarguardSolarguard Member Berichten: 25

Hier hetzelfde! We versturen regelmatig naar UK maar geen idee wat ons te wachten staat. Horen eigenlijk ook niet veel van onze transportdienst hierover.

• CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 182 ✭

Wij versturen met GLS en PostNL . Ze zijn beide druk bezig om in kaart te brengen wat het allemaal met zich meebrengt (ze zijn zowat zo laat als de beslissing over de Brexit zelf 😋). We versturen sowieso al buiten de Europese Unie, dus logistiek verwachten we niet veel problemen.

Boekhoudtechnisch wordt het wel interessant: Wat moeten we bijvoorbeeld doen met orders die voor 29 maart zijn geplaatst (dus inclusief BTW zijn), maar daarna worden verzonden (en dus exportzendingen zijn geworden)?

• MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 214 moderator

Wat betreft Lightspeed houden wij de ontwikkelingen van de UK in de gaten. Er is op dit moment nog niks vast gelegd tussen de EU en de UK, dus er zijn nog 3 scenario's mogelijk:

1. Er komt geen deal en de UK verlaat de EU
    2. Er komt een deal met een transitieperiode van +/- 1,5 jaar, waarna een andere (nog ongedefinieerde) relatie wordt gestart
    3. De UK verlengt het lidmaatschap van de EU

In scenario 1 zal de UK een niet-EU land worden, net zoals de VS, Canada of China dat nu zijn. Lightspeed kan dit per direct aanmerken en vanaf dat moment zal BTW naar de UK verlegd worden.

Voor scenario 2 of 3 zijn nog een veranderingen nodig op dit moment. Zodra het Britse Parlement een beslissing neemt, kunnen wij hier op reageren.

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ

@Maartje fijn om te horen.

Weet jij toevallig of dit dan ook gelijk correct wordt doorgestuurd naar onze boekhoudsoftware?

Heb jij een suggestie voor orders die voor de Brexit zijn geplaatst, maar erna worden verzonden? Moeten deze gedupliceerd worden zonder BTW, en moet het BTW-bedrag worden teruggestort aan de klant?

• IreneOIreneO Member Berichten: 17

Ter info: via de Kamer van Koophandel kun je ook info vinden of het ondernemersplein KvK. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben?

• JoanMlJoanMl Member, Beta tester Berichten: 105 ✭

Ik koop in vanuit Engeland en heb al wel allerlei vrijstellingen en douanaeformulieren aangevraagd en toegewezen gekregen bij de Belastingdienst. o.a. voor het verleggen van de btw.

Joan

• OxigoOxigo Member Berichten: 7

Ik lees net op https://www.gov.uk/ dat bij een no-deal de verkoper bij bestellingen van EU naar UK met een waarde tot 135 GBP (ongeveer 150€) wél de Engelse BTW moet berekenen (en af moet dragen). Bij bestellingen met een hogere waarde hoeft dat niet, dan zal de ontvanger de BTW moeten betalen.

Er zal dus op basis van orderwaarde een onderscheid gemaakt moeten kunnen worden tussen wel of geen BTW berekenen. Gaat Lightspeed dat technisch ondersteunen (of doet dat het al)?

@Oxigo heb je misschien een verwijzing naar de pagina zelf?

Dat lijkt me echt niet doenbaar ...

• MarkMark Member Berichten: 63 ✭

Lijkt mij heel apart. Dat is toch naar andere landen buiten de EU toch ook niet zo? Dan reken je in principe geen btw.

27 september aangepast

@CelticWebMerchant

Citaat uit deze pagina:

In a no-deal Brexit, you must pay import VAT on parcels you sell to UK buyers if you:

• are based outside the UK - this includes the EU, outside of the EU and the Channel Islands
    • sell goods worth £135 or less to UK buyers

@Mark

Het verschil komt denk ik doordat nu uit wordt gegaan van een 'no-deal'. Dan treden automatisch de WTO regels in werking, die hier blijkbaar in voorzien.

Zodra er wel een deal komt neem ik aan de werkwijze vergelijkbaar wordt met andere niet-EU landen.

PS. Ik ben op deze info gewezen in een FedEx / Deloitte webinar en de website waarnaar ik verwijs is van de UK overheid zelf. Lijkt mij dus betrouwbare informatie en tevens vrij ingrijpend voor de mensen die, net als ik, regelmatig naar de UK versturen

Dank je wel @Oxigo !

Ik heb Lightspeed een mail gestuurd met de vraag hoe ze dit gaan inrichten. Zo gauw ik meer informatie heb, laat ik het hier weten.

Helaas ... Antwoord van Lightspeed:

"Bedankt voor het contact opnemen met Lightspeed Support. Momenteel zijn is hier nog geen informatie over bekend, wel houden ook wij de ontwikkelingen scherp in de gaten en zullen we onze merchants op de hoogte brengen van de nodige stappen en/of informatie. Mocht hier meer over bekend worden zullen we dat ook communiceren en posten op onze blog. "

Dat wordt helemaal niks, over vier weken moet het geregeld zijn.

Ik heb me zojuist aangemeld bij de Britse tax service, dat was in ieder geval een peuleschilletje. Je krijgt een nummer dat je vanaf 31 oktober op het papierwerk bij zendingen onder de 135 GBP naar de UK moet vermelden. Vervolgens moet je periodiek aangifte doen en BTW betalen over die orders, hier moet je dus een overzichtje van bijhouden.

Ik vermoed dat Lightspeed vanaf 31 oktober bij UK zendingen gewoon geen BTW berekent zoals bij een ander niet-EU land. Als dat inderdaad zo is zit ik aan een workaround te denken waarbij we dan maar de verzendkosten omhoog gooien om de BTW te compenseren. Maar waarschijnlijk kost dat zoveel kleine orders dat het probleem zich vanzelf oplost...

Your import VAT on parcels reference

Put {{yournumber}} on all parcels up to £135 that you sell to UK buyers after 31 October 2019.

What you need to do next

You must include the reference {{yournumber}} on any forms that accompany the parcel, such as a customs declaration form (CN23) or airway bill.

Keep a record of:

• parcels with a value of £135 or less that you sell to UK buyers that do not contain alcohol or tobacco
    • the value of the parcels including shipping costs and insurance
    • the import VAT you need to pay on the parcels

You must report and pay your import VAT on parcels using this service. This must be done by the payment date displayed on this page for each report.

• JF85JF85 Member Berichten: 122 ✭

Hoe zit het dan met import vanuit Verenigd Koninkrijk? Moet je dan btw bij de douane betalen indien wel een deal getekend is?

Log In of Registreer om te reageren.