Multi-Store --> eCom

MarkMark Member Berichten: 100 ✭

Mochten wij in de toekomst uit willen breiden met een tweede vestiging, kom ik er nu achter dat het mooie Lightspeed Retail alle functionaliteiten heeft voor meerdere vestigingen, maar dat deze data niet zou kunnen worden doorgezet naar eCom.

Lightspeed Retail is hierin erg goed voorzien. Maar wat als je simpelweg op je website wilt laten zien wat de voorraad is in Winkel A en in Winkel B. Dan kan dat niet. Wordt hier al aan gewerkt?

Zou ik voor de toekomst toch graag willen weten.

11 reacties

• citizen_zoocitizen_zoo Member Berichten: 82 ✭

Lianne Haverkamp van @Droplink kan ik je aanbevelen. Zij heeft ons in het verleden een voorstel gedaan voor een maatwerk koppeling voor het synchroniseren van voorraden van twee webshops met Lighstpeed Retail. Ik denk dat ze je verder kan helpen met je specifieke vraag.

Lianne is te bereiken via: [email protected]

• MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 283 moderator

Naast Droplink zijn we nog in gesprek met een andere partner die dit kan realiseren. Zij zijn momenteel met 1 winkel dit aan het testen. Als daaruit blijkt dat dit voor andere winkels kan worden toegepast, kan ik deze contactgegevens ook met je delen.

Vanuit Lightspeed is onze eerste focus (en het grootste klantenbestand) 1 winkel (of hoofdlocatie/magazijn) met 1 webshop. Ik kan op dit moment nog niet aangeven of Lightspeed dit zal gaan realiseren.

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
  • MarkMark Member Berichten: 100 ✭

@citizen_zoo Bedankt voor je suggestie! Die gaat in het adresboek

@Maartje Ik snap dat de focus daar ligt als het klantenbestand daar om vraagt. Maar het biedt mogelijk ook kansen om een dropshipleverancier naast eigen voorraad te gebruiken als aparte winkel, met apart voorraadniveau. Ik denk dat daar wel veel vraag naar is.

Verder vind ik het fijn dat er wel activiteiten zijn op het gebied. Ik hoor graag met welke partner er nog meer samengewerkt wordt en ik wil zeker de contactgegevens mochten de testresultaten positief zijn.

• iedereen_looptiedereen_loopt Member Berichten: 51

@Mark die vraag hebben we drie jaar geleden al bij Lightspeed neergelegd. Vorig jaar hebben we dan via een lightspeed-partner een voorstel gekregen. De kosten hiervoor waren echter in mijn ogen belachelijk. Vooral voor de koppeling met de dropshipper waren de (maandelijkse) kosten enorm.

Uiteindelijk hebben wij het opgelost door quasi niets meer via dropshipping te doen en onze eigen voorraad drastisch te verhogen.

• PhilipfrPhilipfr Member Berichten: 70

@Maartje

Is hier al meer nieuws over?

• MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 283 moderator
    29 september aangepast

Hi @Philipfr en anderen,

De timing van je bericht kon niet beter, want deze week komt hier nieuws over naar buiten. Onze developers hebben een start gemaakt om de voorraad van meerdere locaties beschikbaar te maken voor bestellingen. "Onder water" was daar redelijk wat voorbereiding voor nodig, maar nu kun je het eerste deel daarvan al gaan toepassen op jouw omnishop.

Het is sinds deze week mogelijk om een automatisch gegenereerde knop "Beschikbaarheid controleren" op je productpagina toe te voegen. Klikt een klant daar op, dan krijgt hij het volgende zien:

Dan nu belangrijker: hoe maak je dit zichtbaar in je eCom shop?

Gebruik je één van de thema's van Lightspeed en heb je je code (Thema Editor) nog niet bewerkt? Dan kun je dit als volgt instellen:

1. Ga in Retail naar Instellingen > Locaties en klik op een locatie die niet gekoppeld is aan eCom, maar waarvan je de voorraad wel op eCom wilt laten zien
    2. Scroll naar beneden en zet Locatie zichtbaar maken aan. Herhaal dit eventueel voor meerdere locaties
    3. Ga nu in eCom naar Design > Thema Aanpassen
    4. Ga naar Pagina's > Productpagina > Product Details > Display Settings en kies voor de gewenste optie bij Inventory Per Location [Omnichannel only]
    5. De voorraad van je locaties wordt nu getoond op eCom via de knop "Beschikbaarheid controleren". Volg deze stappen om in eCom een pagina aan te maken en de openingstijden van je locaties te tonen.

Gebruik je een ander thema of heb je de code van je thema bewerkt? Dan kun je dit artikel in ons Helpcenter volgen of je maatwerkpartij vragen om deze wijzigingen door te voeren: Voorraadniveaus per locatie toevoegen aan de code van een thema. Lightspeed biedt geen technische support voor nieuwe aanpassingen in de code, maar we hopen dat je met deze stappen in de juiste richting verder kan.

De officiële aankondiging hiervan wordt nog per mail naar alle multi-locatie klanten verzonden de komende week 🤗

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed HQ

@Maartje en aan de eCom klanten werd niet gedacht of komt deze functie ook beschikbaar?

Hi @iedereen_loopt, het gaat in dit geval om het tonen van voorraden die in winkels aanwezig zijn (zoals deze Lightspeed Retail staan). Aan welke vorm dacht je om dit voor eCom webshops zonder gekoppelde winkels te implementeren?

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed HQ

@maartje: iets wat ik nog maar drie jaar geleden met Lightspeed besprak. Enkele maanden geleden heb ik het hier nogmaals over gehad toen ik met Lightspeed over omnichannel sprak.

Voorbeeld: voorraad in de webwinkel en voorraad bij de dropshipper. Wij hebben producten die we zowel zelf op voorraad hebben als vanuit dropshipping kunnen laten leveren. Soms is een bepaald maat bij ons uit voorraad, maar kan ik die wel binnen de 24u laten leveren door de groothandel. Of bepaalde producten die niet in de webshop (en winkel) aanwezig zijn maar wel via de dropshipper.

Het antwoord toen was dat dit maar via maatwerk moet gebeuren. Ik heb hier ooit een offerte voor gekregen en de prijs voor de koppeling hiervoor (en de maandelijkse kosten hieraan verbonden) was ronduit belachelijk.

Daarnaast vergeet men bij Lightspeed ook steeds dat er wel degelijk eCom gebruikers zijn die ook een winkel hebben. Wij zijn gestart als pure webshop en hebben intussen ook een fysieke winkel. Het is echter helemaal niet interessant om over te stappen op omnichannel omdat we dan meer moeten betalen voor minder functionaliteiten. (Bepaalde apps die niet meer werken, maar voor ons echt wel belangrijk zijn. Overleg met Lightspeed heeft ons geleerd dat er binnen Omnichannel geen alternatieven zijn). Daarnaast is het ronduit absurd dat als je overstapt op omnichannel, je de volledige webshop opnieuw moet opbouwen, producten op een andere manier moet invoeren,...

Wij blijven dus noodgedwongen eCom gebruiken (en zijn niet de enige eCom gebruikers die dit voorhebben). Voor ons zou dit dus ook een heel interessante functie zijn.

(nog een interessante optie: voorraad winkel en voorraad webshop is niet identiek...)

Onze oplossing momenteel is dus dat we nog enkel de producten op de site zetten die we effectief zelf op voorraad hebben. De producten via de dropshipper (meestal alternatieve kleuren van modellen de we op voorraad hebben) bieden we niet meer aan. Dit is dus gemiste omzet omdat er geen oplossing komt vanuit Lightspeed...

@Maartje zie ook het antwoord van @Mark op 8 mei 2019!

• PhilipfrPhilipfr Member Berichten: 70

@Maartje

Dag Maartje.

Ik bedoelde de voorraad van 2 shops in de backend gekoppeld?

Dus 1 voorraad met bv 2 of 3 shops die heztelfde verkopen, bv een .fr en een .be en een .de

Als er iets vekocht is in de shop van 1 van deze 3 moet de voorraad steeds worden afgetrokken van 1 dezelfde voorraad.

Het mag niet de bedoeling zijn dat er steeds een popup of iets dergelijkst komt in de frontshop.

Log In of Registreer om te reageren.