Orderbevestiging met factuur wordt direct verzonden - meningen?

kohlokohlo Member Berichten: 17

Hallo!

Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier het handig vinden dat de orderbevestiging met orderdetails en factuur direct verzonden wordt wanneer de klant op de "kopen" knop drukt. Ik heb al een aantal verbaasde klanten gehad die tijdens het betalen de bestelling hebben afgebroken en toch een "bedankt voor je bestelling!" mail hebben ontvangen.

Ik heb hier al contact over gehad met Lightspeed zelf en hun oplossing, indien ik dit niet wens, was om de orderbevestigingsmail leeg te maken zodat hij niet verzonden wordt, en in plaats daarvan de betaalbevestiging als "bedankt voor bestelling" te gebruiken. Dit zou voor sommigen een oplossing kunnen zijn, echter:

- Hier zit geen factuur aan vast

- Hier kunnen geen orderdetails in wegens strenge regels welke variabelen je wel en niet in een mail mag gebruiken

- Deze mail wordt niet als bcc uitgestuurd naar de shopeigenaar

Lightspeed's redenering achter het direct verzenden van de bevestiging is dit:

"Het idee achter het direct verzenden van de orderbevestiging is dat dit voornamelijk een bevestiging is, namelijk dat de klant al een overeenkomst aangaat op het moment dat ze deze knop aanklikken al is er nog geen daadwerkelijke betaling geweest."

Zelf kan ik me geen enkele grote webshop bedenken die op deze manier te werk gaat, zelfs wanneer er een optie is om achteraf te betalen. Ik ben dus heel benieuwd of dit voor andere mensen wel een handige werkwijze is, en op welke manier jullie hier mee om gaan zodat ik frustraties bij de klant (en mijzelf) tegen kan gaan.

14 reacties

• VoerOnlineVoerOnline Member Berichten: 45

Ik volg even,

wij lopen hier ook tegen aan.

Vers & Gezond voor Kat en Hond
    www.voeronline.nl

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,137 
    juli 2019 aangepast

@Kohlo: een vierde probleem is dat wanneer klanten voor overschrijving kiezen, ze nu geen mail krijgen met informatie over hun bestelling. Want bij overschrijving is de bestelling nog niet betaald, dus krijgen ze ook geen mail! Op die manier heeft de klant geen idee of de order goed doorgekomen is, hoe ze de bestelling kunnen betalen, wat hun ordernummer is, etc.

Toch?

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • [Verwijderde Gebruiker][Verwijderde Gebruiker] Berichten: 0 ✭

@kohlo je kan de factuur ook zetten op "betaald" zodat deze pas wordt aangemaakt na ontvangst van de betaling. Of op "handmatig". Je hebt deze nu op "direct" staan en dan wordt deze inderdaad direct aangemaakt. Even goed je e-mail notificaties kijken wat je wel en niet doet. Ben er de laatste week ook mee bezig geweest. Mocht je info willen of iets willen weten mag je me gerust een pb sturen.

Groeten Marja

• kohlokohlo Member Berichten: 17

@Marja ik hoor heel graag waar in de instellingen ik ervoor kan zorgen dat de factuur pas verzonden wordt wanneer de order is betaald, ik kan het zelf niet vinden.

Gaat dit om de losse factuur mail of heeft dit ook invloed op de orderbevestiging, die toch wel de boosdoener is wat betreft verwarring bij de klant?

• [Verwijderde Gebruiker][Verwijderde Gebruiker] Berichten: 0 ✭
    juli 2019 aangepast

@kohlo ga naar > instellingen > administratie > facturen > aanmaken, heb je de keuze uit "betaald", "direct" of "handmatig".

Als je iets wilt weten of hoe je de notificaties het beste kan doen dan is dat een heel lang verhaal met haken en ogen.... werkt nl niet 100% optimaal als je de facturen op "betaald" zet.

• DriesDries Member Berichten: 10

Ik heb 5 shops die allemaal zéér regelmatig tegen hetzelfde probleem oplopen. Ik heb ook al meermaals contact gehad met Lightspeed hiervoor, maar ik krijg gewoon hetzelfde verhaaltje als jou te horen ("dit is een design keuze").

Het proces dat Lightspeed hanteert (bevestigingsmail sturen nog voor geslaagde betaling) is gewoon compleet van de pot gerukt en ik erger mij er dagelijks aan, in die mate (en uiteraard ook omwille van andere punten) dat wij een overstap bekijken terug naar een open-source platform. Er is bij mijn weten geen enkel ander platform dat op die manier werkt, of alleszins niet de optie biedt om orders pas op het moment van geslaagde betaling te creëren. Het gebrek aan support van Lightspeed voor dit issue vind ik echt hemeltergend.

• SoniaSonia Member Berichten: 117 ✭

Ik vind het juist wel handig. Als de betaling niet lukt hebben zij de juiste gegevens om alsnog over te maken. Vaak helpt het ook om een bestelling waarvan de betaling om een of andere reden niet goed is gegaan alsnog te behouden. Ik heb er nooit klachten over gehad, alleen wel eens een vraag.

• MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 283 moderator

Onze Product Developmentteam weet van deze wens af. In Noord-Amerika, waar betalingen 95% van de tijd met creditcards worden gedaan, is er bijvoorbeeld ook een grote wens om orders af te wijzen wanneer de betaling mislukt (wanneer er bijvoorbeeld niet genoeg bestedingsruimte meer is op de creditcard). Ook dan zou men willen dat dit geen succesvolle order is ipv een order die op "wachten op betaling" wordt gezet.

Op dit moment is er nog geen inzicht in het realiseren hiervan, en hoe dit vorm kan worden gegeven. Wel wil ik met dit bericht aangeven dat de wens bekend is. Mocht het developmentteam hier meer informatie over willen inwinnen in de toekomst, dan zal ik ze ook op dit topic wijzen.

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
  • robertvrobertv Member Berichten: 6

het zou al een vooruitgang zijn als er een kleine delay wordt ingebouwd, van bv 3 minuten. Nu krijgen klanten van wie de betaling nog niet is afgerond wel een bestelbevestiging, maar geen factuur, als je dat ingesteld hebt op ''betaald'' dat scheelt telefoontjes en mails met vragen over de factuur

Factuur instellen op ''direct'' vind ik geen optie

• kohlokohlo Member Berichten: 17

@Maartje Daar heb je een goed punt; ik moet nu elke dag minstens 5 orders annuleren omdat ze op wacht op betaling staan, terwijl de klant halverwege de bestelling is afgehaakt en geen intentie heeft om deze af te maken of omdat deze bijvoorbeeld is afgewezen voor Billink Afterpay. De voorraad wordt dan wel in reservering gezet voor deze orders, en wordt pas na handmatig annuleren weer vrijgegeven.

Het zou een hoop extra werk schelen wanneer de hele order pas in de backend wordt aangemaakt wanneer de betaling succesvol is, het probleem is dus groter dan alleen het versturen van de orderbevestigingen.

• Dave0701Dave0701 Member Berichten: 179 ✭

Is vrij normaal toch. De klant klikt bewust op "kopen" of bestellen etc. Daarmee gaan ze een koop overeenkomst aan. Is dan ook vrij normaal dat je een factuur krijgt daarvoor. Ook al betaal je niet meteen.

• gijsradijsgijsradijs Member Berichten: 13

Ook ik vind dit niet handig. Ik maak sinds dit jaar gebruik van de kleine ondernemersregeling van de Belastingdienst. In het kort: ik kan geen btw meer terugvragen, maar hoef ook niet af te dragen. Aantal voorwaarden: geen factuur meer sturen en geen btw vermeldingen meer. Automatisch gaat er een factuur uit, eerder best handig (als klant ook echt betaald heeft) maar nu niet meer. Een orderbevestiging ipv invoice zou fijner zijn. Lijkt wel of ik de enige ben die met de KOR werkt ;-)?

• Wanda van der BurgWanda van der Burg Member Berichten: 2

Ik loop hier ook tegenaan. Het is onhandig om de orders die niet betaald zijn en geannuleeerd moeten worden, te onderscheiden van de orders die op rekening gekocht worden en wel geaccepteerd moeten worden.

Is er al een oplossing voor dit probleem?

• marco_degroenmarco_degroen Member Berichten: 7

Wij hebben meerdere shops en lopen hier ook al maanden tegenaan. Of het logisch is of niet, klanten snappen het niet. Er zijn regelmatig klanten die afhaken in het betalingsproces, of...... dat de betaalmogelijkheid een storing heeft. Deze klanten krijgen dan doodleuk een orderbevestiging en denken... oww ik heb betaald. Vervolgens bellen ze op: waar blijft mijn product?? of de bellen en zeggen: ik heb niet betaald maar ik heb een orderbevestiging gekregen? Kortom dit moet veranderd worden.

Log In of Registreer om te reageren.