Hoe kan ik EAN codes importeren? (zonder formule tekens)

Dag allen,

Via Channable heb ik een koppeling lopen met Bol.com (seller account).

Echter komen 20% van de producten niet goed binnen bij Bol.com omdat de EAN code bij mijn artikel staat weggeschreven met tekens (bijvoorbeeld: 8,71E+12) Gek genoeg heb ik het zo niet ingevuld.

Om dit recht te zetten heb ik de volgende stappen ondernomen:

1. Export van mijn productlijst gedownload als csv.-bestand.
  2. Deze export geopend in Excel
  3. De EAN code kolom omgevormd tot een getal zonder decimalen
  4. Export opgeslagen als .csv-bestand
  5. Export geüpload in Lightspeed als import

Het resultaat: Nu staan ALLE producten als <unmatched offer te boek in mijn Bol.com api in Channable (terwijl dit eerst nog niet zo was).

Mijn vraag:

Hoe kan ik zonder automatische omvorming van mijn EAN codes wijzigingen aanbrengen in Excel, wanneer ik een geëxporteerde sheet na wijziging weer wil importeren?

6 reacties

• ChichaChicha Berichten: 57 Member

Om in LS te importeren kun je het beste je export bestand openen in Libre Office, kiezen voor comma gescheiden bij het openen. Dat bestand bewerken en dan weer importeren. In excel werkt het helaas niet (goed).

• JohanJJohanJ Berichten: 160 Member 

Klopt wat @Chicha zegt. Werken met Libre Office of Open Office wordt aangeraden door Lightspeed.

• kohlokohlo Berichten: 4 Member

Hoi Paul,

Ik gebruik voor dit probleem bij verschillende CMS al jarenlang een simpele macro die een ' voor de cellen met zulke cijfers zet, zodat de cijfers niet worden "ingeklapt" en verkeerd importeren. Gewoon cellen met de EANs (of andere cijfers) selecteren, macro, klaar.

Niet nodig om een ander programma te gaan gebruiken, je hebt waarschijnlijk niet voor niets Excel ;)

Mocht je hulp nodig hebben met het aanmaken van de macro in Excel help ik je graag!

Sub FixEAN()

Application.Calculation = xlManual

On Error Resume Next

For Each xCell In Selection

xCell.FormulaR1C1 = "'" & xCell.FormulaR1C1

Next xCell

Application.Calculation = xlAutomatic

End Sub

• MaartjeMaartje Berichten: 182 Administrator, Moderator, Lightspeed Staff moderator

@Paul Driessen binnen Open Office krijg je een pop-up bij het openen van het bestand. Volgens mij krijg je deze in Excel ook wanneer je eerst Excel opent en bovenin voor Gegevens kiest en daarna "Van tekst". Hier zou je bij het selecteren van het bestand per kolom moeten aangeven welk "format" er in de kolom moet staan. Kies bij de EAN nummers voor Tekst en niet voor Nummer, want dan maakt Excel er een wetenschappelijke notatie van (de E+12).

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
  • Dave0701Dave0701 Berichten: 87 Member

Hele kolom weergeven als "getal" en dan komma's goed zetten. Dan opslaan als csv en importeren. Als je het bestand later weer opend met excel klopt het dat die het weer ziet met e+12 maar bij de import gaat het goed.

Je kan het ook zien als je gaat importeren dan zie je vanzelf of daar e+12 achter staat.

• Paul DriessenPaul Driessen Berichten: 2 Member

Bedankt voor al jullie waardevolle input! Heel fijn! Ik ga het uitproberen!

Log In of Registreer om te reageren.