Foto's bijsnijden en verkleinen doe je zo!

Roel JongejanRoel Jongejan Berichten: 15 Member, Lightspeed Staff Lightspeed
20 augustus aangepast in Tips, tricks en how-to’s

Hallo allemaal!

Ik zal in de komende tijd meer van dit soort topics schrijven. In deze topics geef ik vooral tips om met weinig moeite en vaak ook nog eens gratis het meeste uit je webshop, winkel of restaurant te halen.

Bij onze Support afdeling krijgen we regelmatig de vraag over hoe je afbeeldingen bij kunt snijden of verkleinen. Vaak geven thema handleidingen aanbevolen maten voor afbeeldingen mee, om de optimale kwaliteit voor je webshop te behalen. Dit is iets wat je niet in Lightspeed kunt doen, maar wel in andere tools. Vaak gebruiken mensen tools zoals Microsoft Paint of Adobe Photoshop om foto's bij te werken. Mocht je deze programma's niet in je bezit hebben, dan is er altijd nog Pixlr Photo Editor. Deze gratis tool is te openen in je browser in de volgende link: https://pixlr.com/x/.

Het bijsnijden van de foto's doe je door middel van de volgende stappen:

1. Ga naar https://pixlr.com/x/.
  2. Druk op Open Image om een afbeelding vanaf een locatie op je computer te openen.
  3. De afbeelding is nu toegevoegd aan de editor waarmee vervolgens van alles mee gedaan kan worden. De afbeelding in het voorbeeld is 874x582 pixels.
  4. Stel dat een thema handleiding mij aanbeveelt om de afbeelding maximaal 800x500 pixels groot te maken. Om dit te behalen dien ik het volgende te doen:
  5. Druk in de linkerbalk op het symbool voor Crop (bijsnijden).
  6. Vul de juiste afmetingen in. In dit geval bij de Width (breedte) 800 pixels. Bij de BijHeight (hoogte) 500 pixels.
  7. Zoals je ziet zal er een frame over de foto heen verschijnen. Deze kun je verslepen om het gene wat je op de foto wil te selecteren.
  8. Zodra je een juiste selectie gemaakt hebt, kun je rechts onderin op de blauwe knop op Save Image klikken om de foto op te slaan.

Met deze manier kun je foto's bijsnijden. Naast foto's bijsnijden kun je in de Pixlr Photo Editor ook foto's verkleinen. Het verkleinen van foto's is alleen aan te raden als foto's dezelfde ratio (verhouding) hebben. Bijvoorbeeld een foto van 1000x500 pixels kan makkelijk verkleint worden naar 500x250 pixels, omdat beide ratio's 2:1 zijn. Als je een foto van 1000x500 pixels wil verkleinen naar 500x500 pixels (1:1), dan zul je zien dat de foto er heel smal en vervormd uit komt.

Het verkleinen van de foto's doe je door middel van de volgende stappen:

1. Ga naar https://pixlr.com/x/.
  2. Druk op Open Image om een afbeelding vanaf een locatie op je computer te openen.
  3. De afbeelding is nu toegevoegd aan de editor waarmee vervolgens van alles mee gedaan kan worden. De afbeelding in het voorbeeld is 1000x500 pixels.
  4. Stel dat een thema handleiding mij aanbeveelt om de afbeelding maximaal 500x250 pixels groot te maken. Om dit te behalen dien ik het volgende te doen:
  5. Druk in de linkerbalk op het symbool voor Arrange (Regelen).
  6. Druk op Resize Image (Afbeelding verkleinen).
  7. Vul de juiste afmetingen in. In dit geval bij Width (breedte) 500 pixels. Bij de Height (hoogte) 250 pixels. Constrain Proportions (Verhoudingen beperken) kun je aan laten.
  8. Zodra je tevreden bent met het resultaat, kun je rechts onderin op de blauwe knop op Save Image klikken om de foto op te slaan.

De aanbevolen afmetingen van afbeeldingen kun je vinden in de handleiding van je thema. Deze kun je vinden in de backoffice onder Design en dan Thema Aanpassen. Je kunt de handleiding van je thema ook vinden op https://themes.lightspeedhq.com/nl/themes/.

Ik hoop dat jullie nu meer weten over het bijsnijden en verkleinen van foto's op deze eenvoudige en gratis manier. Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben hierover, dan hoor ik het graag zodat ik ze hier kan beantwoorden. Binnenkort zal ik een nieuw topic over een ander onderwerp openen in deze reeks.

Veel succes! 😀

Lightspeed
Roel Jongejan
Lightspeed Support Omnichannel
Lightspeed HQ

1 reactie

Log In of Registreer om te reageren.