Toevoegen van Google category middels een product import

J_BinsbergenJ_Binsbergen Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 86 moderator
augustus 2019 aangepast in Tips, tricks en how-to’s

Regelmatig zie ik voorbijkomen dat merchants zich afvragen hoe je gemakkelijk de Google categorie kunt toevoegen voor je producten. Op ons helpdesk wordt beschreven hoe je de Google categorie in bulk kunt aanpassen via de backoffice: Hoe wijzig ik de Google categorie van mijn producten?

Wanneer je een groot aantal producten hebt, is het wellicht handiger om deze informatie toe te voegen via een import. Hoewel dit niet standaard in de productimport aanwezig is, kun je de Google categorie gemakkelijk bijwerken via een producten import.

Volg hiervoor onderstaande stappen:

1. Maak een export van je producten via Tools - Export - Producten.
  2. Open de productexport met Google Spreadsheet of Libre Office.
  3. Bewaar de eerste twee kolommen (product en variant id) en desgewenst de kolom met producttitels.
  4. Voeg per taal een nieuwe kolom toe waarin je de Google categorie aangeeft. Ik geef deze kolommen de naam Google_Category_NL en Google_Category_FR
  5. Vul vervolgens de numerieke waarde van de Google categorie per product in. Op deze pagina vind je de lijst met numerieke Google categorieën.

Vervolgens kun je deze aanpassingen importeren.

Kies voor type producten, gedrag alleen bestaande producten bijwerken. Koppel de zojuist aangemaakte kolomnaam aan het Lightspeed veld: "Product - Google Category - Nederlands" Of de voor jouw geldende taal. Zie screenshot.

Voor elk product wordt nu de Google categorie middels een import toegevoegd. Ik hoop dat dit tijd bespaart in het bijhouden van je catelogus. Op dit moment is het nog niet mogelijk om de ingevulde Google categorieën te exporteren.

Post edited by J_Binsbergen on
Log In of Registreer om te reageren.