Geretourneerd artikel beschadigd

SoniaSonia Member Berichten: 99 ✭

Ik heb onlangs van een klant een artikel retour gekregen. Bij het uitpakken blijkt het beschadigd te zijn en er zit vuil op dat ik er niet af krijg. Het is een artikel van €50 die ik nu niet meer kan verkopen. Ook zat er plastic omheen dat ik niet herken en daardoor betwijfel ik of het wel uit mijn shop komt. In mijn retourinstructies geef ik duidelijk aan dat retouren die beschadigd zijn niet in behandeling worden genomen (transportschade en reeds aanwezige defecten daar gelaten). Hoe gaan jullie hiermee om? Het maar laten gaan en toch terugbetalen vind ik eigenlijk geen optie omdat dat hele verkeerde precedenten schept. Het is voor het eerst dat ik dit meemaak, dus ik ben benieuwd naar jullie tips.

4 reacties

• Dave0701Dave0701 Member Berichten: 99 ✭

Lastig altijd dit soort dingen. Heeft deze klant eerder besteld? Zo ja lekker terug storten. Klant binding is super belangrijk.

Je kan ze opbellen om te vragen of het wel klopt en leg je het een en ander uit. Soms is er wat verwisselt en lost het probleem vanzelf op. Kom je er niet uit dan vergoed je gewoon. Heel jammer maar je naam en service is belangrijker en is meteen reclame.

• JoriJori Member Berichten: 73

"In mijn retourinstructies geef ik duidelijk aan dat retouren die beschadigd zijn niet in behandeling worden genomen (transportschade en reeds aanwezige defecten daar gelaten). Hoe gaan jullie hiermee om?"

Dit mag dus niet. Je mag wel waardevermindering toepassen maar een retour weigeren op deze gronden is per definitie verboden.

Wanneer het artikel verder gebruikt is dan het vaststellen van de kenmerken van het apparaat dan mag er waardevermindering toegepast worden. Je kan bijvoorbeeld de klant een vergoeding aan bieden van 75%, ligt er natuurlijk aan hoe erg het artikel "onverkoopbaar" is.

Ik weet uiteraard niet op welke schaal je inkoopt en verkoopt maar je kan kijken voor een afspraak met je leverancier bijvoorbeeld.

• SoniaSonia Member Berichten: 99 ✭

@Jori Beste Jori, bedankt voor je reactie. Ik heb die regel erin staan omdat ik veel (breekbaar) servies verkoop. Soms worden retouren door de klant erg slecht verpakt. Gelukkig nooit echt een probleem met beschadigde artikelen tot nu. Bij twijfelgevallen oordeel ik in voordeel van de klant. Maar ik ga kijken of ik de tekst kan aanpassen.

Ik werk met kleine leveranciers, het is dus niet mogelijk om hierover afspraken te maken. Alles wat ik inkoop wordt nagekeken bij binnenkomst en eventuele beschadigingen meld ik direct aan mijn leverancier. Deze tas was dus goed bij binnenkomst.

• SoniaSonia Member Berichten: 99 ✭

@Dave0701 . Bedankt voor je reactie. Coulance naar de klant vind ik ook belangrijk, maar het moet wel redelijk blijven. Ik vind het een slechte zaak om uit angst voor een slechte review iets te doen of te laten. Ik doe veel voor mijn klanten en dat wordt ook gewaardeerd, ik merk het aan de reviews. Ik had het ook anders gevonden als de schade ook bij mij was gemeld. Ik ga met de klant in gesprek. Wellicht komen we er goed uit.

Log In of Registreer om te reageren.