Voorraadderving

MirandaHaasMirandaHaas Member Berichten: 41

Weet iemand hoe ik in retail voorraad uitboek die over datum is?

Ik kan wel voorraadtellingen aanmaken maar begrijp de knop Voorraadderving niet. Hoe gebruik ik die of hoef ik dat niet apart aan te geven? Voor mijn boekhouding is het uiteindelijk wel belangrijk om te weten wat we weg hebben moeten gooien.

Ik gebruik die tellingen nu ook tussentijds om de voorraad te corrigeren wanneer we lespakketten hebben samengesteld uit diverse losse artikelen.

Magic Nails

meer dan plakken en lakken...

2 reacties

• Ria HulsboschRia Hulsbosch Member Berichten: 22

Ik pas mijn voorraad gewoon aan in mijn shop en in mijn boekhouding boek ik het als derving. Voor mij is het alleen van belang dat het als derving in mijn boekhoudprogramma staat.

• MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 266 moderator

Wanneer je zelf een product hebt gebruikt of hebt laten vallen, kun je dit registreren via een Leveranciersretour (Voorraad > Retour Leverancier). Dit geldt ook voor producten die over de datum zijn. Hiermee stuur je een product (eventueel fictief) terug naar de leverancier. Er zijn twee scenario's mogelijk:

- Het product is beschadigd binnen gekomen en je wilt dit terugsturen naar de leverancier. In dat geval zijn de kosten niet voor jou en vul je een kostprijs in bij het product wat je terugstuurt

- Het product is door jullie zelf gebruikt of beschadigd, dus de kosten zijn voor jou (dat is nu het geval). Je voegt het product toe aan de leveranciersretour en laat de kostprijs op 0 staan.

De volledige stappen voor de Leveranciersretour kun je hier vinden: https://retail-support.lightspeedhq.com/hc/nl/articles/229130308-Retourneringsorders-voor-leveranciers-maken.

Via Voorraad > Leveranciersretour reden kun je redenen aanmaken waarom een product wordt teruggestuurd. Dus bijvoorbeeld "eigen gebruik" of "laten vallen". Hier kun je later in je Rapporten op filteren hoe veel producten er met deze reden uit de voorraad zijn gehaald.

Gaan jullie dit veel gebruiken? Neem dan aan het einde van het jaar een export van het rapport Ontvangen en van Geretourneerd. Trek de twee totaalwaarden van elkaar af: dan kom je tot het totaal aan kosten wat jij hebt uitgegeven (daarvan heb je een deel verkocht en een deel zelf gebruikt). Gebruik in dat geval niet het Activa-rapport.

Een voorraadtelling is ook mogelijk: dan geef je voor die producten de werkelijke getallen in onder Telling. Nadat je dit voor alle producten hebt gedaan, kies je doorvoeren en maak je de telling definitief. Echter geef je hier geen redenen bij aan, dus deze worden met de reden "verwijderd na telling" geregistreerd.

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
Log In of Registreer om te reageren.