Verzendkosten berekenen op basis van orderwaarde

Roel JongejanRoel Jongejan LightspeedBerichten: 16 Member, Lightspeed Staff Lightspeed

Hallo allemaal!

Het is weer even geleden dat ik mijn laatste topic schreef, maar hier is 'ie dan!

Een veelgestelde vraag bij Lightspeed Support is of het mogelijk is om verzendkosten geleidelijk te verlagen naarmate de waarde van de winkelwagen hoger wordt. Helaas is hier standaard geen functionaliteit voor in eCom, aangezien de verzendkosten al berekend worden op basis van gewicht. Wel kun je in verzendmethoden een minimum orderbedrag kiezen waarbij de verzendkosten €0 worden.

Hier is wel een workaround voor, mocht je dit willen gebruiken. In het kort komt het er op neer dat de gewichten in producten overeen moeten komen met de prijs van orders. Bijvoorbeeld: als een product €19,99 kost, wordt er een gewicht van 1999 gram gebruikt.

LET OP: Deze workaround raden wij niet aan als de gewichten in de producten correct dienen te staan, bijvoorbeeld omdat deze doorgegeven worden naar apps van verzendplatformen. Bij prijswijzigingen, tijdelijk of definitief, dienen hierbij ook de gewichten naast de prijzen ook aangepast te worden. Bij het gebruik van kortingscodes kan er ook een prijsverschil optreden.

Als voorbeeld nemen we het volgende scenario: je wil bij verzendingen €5 aan verzendkosten toevoegen als het ordertotaal minder dan of gelijk aan €10 is. Bij verzendingen van boven de €10 wil je €2,50 verzendkosten toevoegen.

1. Als eerste dien je alle gewichten van alle productvarianten om te zetten naar wat de huidige prijs is. Dit gaat het snelste door middel van een import. Meer informatie over hoe je zo'n import maakt om producten bij te werken kun je vinden in het volgende community artikel: https://community.lightspeedhq.com/nl/discussion/618/faq-producten-importeren. Een product van €9,99 wordt in dit geval bijvoorbeeld 999 gram, een product van €100 wordt 10.000 gram.
  2. Onder Instellingen>Verzendmethoden kies je de juiste verzendmethode die je wil gebruiken.
  3. In de verzendmethode ga je naar Verzendtarieven, en voeg je nieuwe tarieven toe, of kun je de oude tarieven wijzigen of verwijderen. In het scenario van het voorbeeld is deze verzendmethode leeg en voegen we enkel nieuwe tarieven toe.
  4. Bij het eerste tarief nemen we een minimum gewicht van 0 gram, een maximumgewicht van 1000 grammen, en een tarief van €10.
  5. Bij het tweede tarief nemen we een minimum gewicht van 1001 grammen, een maximumgewicht van 2147483647 grammen (dit is het hoogst mogelijke gewicht in de backoffice, want bij een te laag maximumgewicht kan er geen verzendmethode in de checkout verschijnen bij een hoger gewicht), en een prijs van €2,50.
  6. In de instellingen van verzendmethoden kun je eventueel nog een minimum orderbedrag instellen voor gratis verzendkosten. Dit is weer in euro's, niet op basis van gewicht.
  7. Na het opslaan kun je een testorder uitvoeren, en zul je zien dat naarmate je een hoger bedrag aan producten in je winkelwagen hebt, hoe lager de verzendkosten worden.

Deze methode kun je het beste gebruiken als je niets met gewichten doet bij je producten, of als je weinig prijswijzigingen hebt. Mocht je meer informatie willen hebben over het aanpassen van je verzendkosten, dan kun je dit lezen in de volgende artikelen van ons helpcentrum:

Ik hoop dat jullie nu meer weten over het aanpassen van je verzendtarieven. Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben hierover, dan hoor ik het graag zodat ik ze hier kan beantwoorden. Binnenkort zal ik een nieuw topic over een ander onderwerp openen in deze reeks.

Veel succes! 😀

Lightspeed
Roel Jongejan
Lightspeed Support Omnichannel
Lightspeed HQ
Log In of Registreer om te reageren.