Papierverspilling tegengaan in Retail 🌲 

Roel JongejanRoel Jongejan Member, Lightspeed Staff Berichten: 18 Lightspeed
21 oktober aangepast in Tips, tricks en how-to’s

Hallo allemaal!

Soms krijgen we bij Lightspeed Support weleens de vraag op welke manier papierverspilling voorkomen kan worden in Lightspeed Retail. Het is niet alleen beter voor het milieu, maar met deze tips kun je ook geld besparen op het inkopen van rolletjes papier. Met behulp van dit artikel wil ik dit met zoveel mogelijk gebruikers van Lightspeed Retail delen, en hoop ik dat deze tips goed benut zullen worden. 🙂

Hierbij zal ik twee eenvoudige (maar vaak ongebruikte) functies in Lightspeed Retail laten zien om papierverspilling te voorkomen.

Automatisch kassabon printen uitschakelen

Een verkoopbewijs is vaak gewild, maar veel klanten hoeven deze niet, of gooien deze vaak gelijk weg. Door automatisch printen uit te schakelen op de iPad zal de bon niet automatisch uit de printer komen, waardoor klanten die deze niet hoeven deze ook niet krijgen zonder hierom te vragen. Uiteraard kun je wel in Retail nog de bon alsnog uitprinten als de klant deze graag wel wil. Deze functie is eenvoudig te vinden.

1. In Lightspeed Retail op de iPad navigeer je vanuit het hoofdscherm naar Apparaten.
  2. Onder Apparaten klik je op Bonprinter. Je krijgt nu een scherm te zien met je bonprinter(s).
  3. Hier krijg je gelijk de functie "Automatisch kassabon printen" in beeld te zien. Deze kun je hierna uitschakelen.
  4. Hierna druk je op Gereed. Hierna wordt de kassabon vanaf deze iPad niet meer automatisch uitgeprint. Mocht je meerdere iPads hebben, dan dien je dit per iPad uit te vinken.

Kassabon per mail sturen

Mocht een klant een aankoopbewijs willen, maar hij of zij wil geen papieren bon, dan kun je de kassabon per mail naar de klant sturen. Het voordeel van een digitale bon is dat deze opgeslagen kan worden op een computer, mailbox of in de cloud. Op deze manier raakt een klant ook de digitale bon minder snel kwijt. 😉

1. Na het afronden van een verkoop krijg je in beeld de knoppen "Kassabon printen", "Kassabon e-mailen" en "Kassabon cadeau printen" te zien.
  2. Druk op de knop "Kassabon e-mailen". In dit menu wordt om een e-mailadres gevraagd. Mocht de klant al aan de verkoop toegevoegd zijn, dan wordt het e-mailadres al automatisch ingevuld.
  3. Na het drukken op Versturen zal de klant de bon per e-mail toegestuurd krijgen. Vanuit de verkoopgeschiedenis kan de bon eventueel op een later moment opnieuw gemaild worden.

Ik hoop dat deze tips meer inzicht geven in de mogelijkheden om papierverspilling tegen te gaan. Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben hierover, dan hoor ik het graag zodat ik ze hier kan beantwoorden. Binnenkort zal ik een nieuw topic over een ander onderwerp openen in deze reeks.

Veel succes! 😀

Post edited by Roel Jongejan on
Lightspeed
Roel Jongejan
Lightspeed Support Omnichannel + Restaurant
Lightspeed HQ
Log In of Registreer om te reageren.