Gepland onderhoud op zondag 3 november

MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 231 moderator

Zojuist his onderstaande e-mail verstuurd naar alle shopeigenaren over gepland onderhoud dit weekend:

Op zondag 3 november om 2.00 uur (CET) zullen we voor Europese klanten gepland onderhoud uitvoeren in de backoffice van Lightspeed eCom. We veranderen onze hostingprovider naar Google Cloud Platform om voor extra stabiliteit en betrouwbaarheid te zorgen tijdens de komende feestdagen en daarna. 

Tijdens dit onderhoud zal er een korte downtime plaatsvinden, die ongeveer 1 á 2 uur duurt. Je webshop, API en backoffice zijn dan onbereikbaar. Om de impact voor je bedrijf te verkleinen, hebben we gekozen voor de periode met het minste verkeer. 

Dit is wat je kunt verwachten tijdens het onderhoud:

- Als je Lightspeed eCom probeert te bereiken zie je een onderhoudspagina

- De statuspagina zal geregeld geupdate worden om je van de laatste informatie te voorzien

- Support en Development teams staan voor je klaar om eventuele problemen op te lossen 

In de komende dagen gaan we aan de slag om de transitie zo soepel mogelijk te laten verlopen. We kijken ernaar uit om je nog beter van dienst te zijn. 

Zaterdag- op zondagnacht zal er een extra Support team online zijn om eventuele vragen te beantwoorden.

Lightspeed
Maartje Tindemans
Lightspeed Support Omnichannel
Lightspeed HQ

18 reacties

• Dennis van den DikkenbergDennis van den Dikkenberg Member Berichten: 43

Goed nieuws @Maartje

Vuur & Rook - Europa's grootste Low & Slow BBQ Shop!

www.vuurenrook.nl

• PhilipfrPhilipfr Member Berichten: 34

Hoe gaat dit in zijn werk met custom thema's?

Blijven deze na de update werken zoals ervoor?

• Alex LeistraAlex Leistra Member Berichten: 76

Goed nieuws dat de stabiliteit verbeterd wordt.

maar 1a2 uur downtime kan heel slecht uitpakken.

indien de spiders net op bezoek komen , dan gaan al die pagina’s niet meer geïndexeerd worden en heb je een probleem.

• JohanJJohanJ Member Berichten: 169 

@Alex Leistra als de spiders je pagina een keer niet zien, heeft dat gelukkig niet onmiddellijk consequenties. Dan moet het minstens om een paar dagen gaan en dan nog heeft het geen onomkeerbare gevolgen.

https://www.youtube.com/watch?v=qXrwyTGOf1E

• Alex LeistraAlex Leistra Member Berichten: 76

Daar zijn de meningen over verdeeld en er zijn genoeg verhalen die het tegendeel bewijzen.

over onomkeerbaar heb ik het niet gehad. Uiteraard wordt de zaak weer geïndexeerd bij een volgend bezoek.

ik heb vanochtend hoe dan ook mijn belangrijkste pagina’s opnieuw laten indexeren.

• JoanMlJoanMl Member, Beta tester Berichten: 106 ✭

Is het onderhoud nog steeds bezig? Ik kom namelijk niet ingelogd in de backoffice!

Joan

• JohanJJohanJ Member Berichten: 169 
  • PhilipfrPhilipfr Member Berichten: 34

@Lightspeed Team

Producten die worden ingezet in retail komen niet door naar Ecom.

Ze komen wel bij voorraad terecht.

• FOOFOO Member Berichten: 655 

@Alex Leistra Als je een alternatief weet om over te gaan zonder downtime.....

Google is niet gek. Daar weten ze ook wel dat een site zo nu en dan onderhoud nodig heeft en dus een keer niet bereikbaar is. Wordt je niet gelijk op afgerekend. Zeker niet als bij een volgende bezoek blijkt dat alles beter (en zelfs op hun Cloud Platform) draait.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • JoriJori Member Berichten: 73

Wanneer een site niet bereikbaar is dan plant Google een nieuw bezoek in. Meestal is dit 24 of 48 uur later.

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 934 

De MyAbandonedCart app van Shappz doet raar sinds de update van vannacht. Andere gebruikers die dat ook hebben gemerkt?

Winkelwagentjes blijven heel lang (veel te lang) op "just now" staan. Info wordt niet goed real-time meer weergegeven. Hopelijk is het iets tijdelijks. En sinds een aantal dagen missen er ineens heel veel Customer IP adressen in de lijst. Normaal gesproken werd deze altijd weergegeven, maar nu is ca. de helft gewoon leeg. Iemand anders die dit ook heeft?

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • djansendjansen Member Berichten: 1
    4 november aangepast

@Maartje @Lightspeed

Sinds de update is de IP range waarvanuit de webhooks worden verzonden veranderd. Hiervoor worden nu ineens verschillende IP's gebruikt uit andere subnets. De authenticatie hash wordt al tijden niet meer meegezonden. Hoe nu te controleren of de webhook vanuit jullie komt? Kunnen jullie de nieuwe IP ranges doorgeven of de authenticatie hash weer meesturen in de header?

Alvast dank!

• MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 231 moderator

@djansen Vanuit de Supportafdeling hebben we helaas geen antwoord op je vraag. Mijn collega's binnen het API-gedeelte van de Community zouden je deze informatie moeten kunnen geven: https://community.lightspeedhq.com/en/categories/ecom-api Stel je vraag hier in het Engels.

@Paula Zelf zijn wij niet bekend met de backoffices van Shappz en hebben we (nog) niet van andere apps gehoord dat zij iets soortgelijks ondervinden. Wanneer niemand iets soortgelijks kan bevestigen, raad ik je aan deze vraag in eerste instantie aan Shappz te stellen.

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
  • PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 934 

@Maartje I know, deze vraag was ook niet echt voor jullie, meer voor de mede gebruikers van @Shappz En aangezien antwoord krijgen van Shappz tegenwoordig een lange adem vereist dacht ik ik probeer het eerst even hier ;)

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • FOOFOO Member Berichten: 655 

@Maartje Kan het kloppen dat het importeren van producten nog niet lekker loopt? In eerste instantie werd mijn import helemaal niet verwerkt, omdat er fouten in het bestand zouden zitten.

Later lukte het wel, maar in plaats van alleen nieuwe producten toe te voegen, werden ook reeds bestaande producten opnieuw toegevoegd (o.b.v. EAN).

Gelukkig was dit een klein bestand, dus ik kon het eenvoudig herstellen. Maar ik wil de komende dagen meer en groter imports gaan draaien.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • DekbeddenvoordeelDekbeddenvoordeel Member Berichten: 13

@FOO @Maartje Ik heb ook problemen met het importeren. Blijft hangen met het wijzigen van de artikelen (voorraden) bij de laatste 50 items...

Verder doet hij hier niks raars wat niet zou moeten. Alleen de laatste 50 artikelen worden niet geüpdatet.

Dekbeddenvoordeel.nl - Voor al het beddengoed
  • CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 187 ✭

Ik krijg daarnaast regelmatig foutmeldingen. Onder andere bij het dupliceren van orders en het aanpassen van categorieën.

• MarkMark Member Berichten: 68 ✭

Ik zou graag even willen melden dat bij ons deze hele overgang probleemloos verlopen is. Great job! Het is toch een hele onderneming om te verhuizen, zelfs al is het slechts 1 website.

Log In of Registreer om te reageren.