Verkoop aan buitenland blokkeren voor bepaald merk.

Is het mogelijk om de verkoop van een bepaald merk naar adressen buiten Nederland te blokkeren?

Wij hebben de afspraak met een leverancier/producent dat wij zijn producten alleen in Nederland verkopen. Daar willen we ons graag aan houden, maar is in de praktijk erg lastig. Hoewel het zeer duidelijk bij de producten staat vermeld zijn er toch regelmatig klanten uit het buitenland die een bestelling plaatsen die ik dan weer moet annuleren en het geld moet retourneren.

Heeft iemand de gouden tip?

12 reacties

• FOOFOO Member Berichten: 655 

Je kunt er een hoog gewicht aan koppelen, bijvoorbeeld 1000kg. Als je dan voor buitenlandse verzendmethoden instelt dat deze te gebruiken zijn tot 999kg, komt er geen verzendmethode tevoorschijn en kan de klant zijn order niet afronden.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • Peter_ScheltensPeter_Scheltens Member Berichten: 4

Dankje @FOO, het werkt!

Nu wel even een klusje om overal het gewicht aan te passen...😅

Top!

Je zou de producten kunnen exporteren en dan in Excel in bulk de gewichten aanpassen. Import draaien met alleen een update van het gewicht en klaar.

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 934 

Ik zat ff aan het hele geo-blocking verhaal te denken. Komt dat hiermee niet in de knel?

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"

Geen idee. Heb me daar nooit in verdiept, omdat het voor mij niet van toepassing is.

Mocht dat wel zo zijn, kun je met deze methode altijd nog véél hogere verzendkosten berekenen voor verzending naar het buitenland.

• QS86QS86 Member Berichten: 46

Mag een leverancier/merk je wel verplichten om niet buiten Nederland te leveren? Er is toch vrij verkeer van goederen in Europa.

• PatrickvdHeijdenPatrickvdHeijden Member, Beta tester Berichten: 109 ✭

Wij zitten met hetzelfde... wij verkopen ook spuitbussen en die mogen niet vervoerd worden naar andere landen binnen Europa door de regels van de postbedrijven. Wij hebben daar een melding van in de check-out staan, maar we moeten daarvoor toch altijd de orders nakijken hierop.

Groet,
    Patrick van der Heijden
    www.sceneryworkshop.nl

@QS86 Dat was mijn eerste reactie ook. Zeker nu met die nieuwe geo-blocking wetgeving....

www.devrolijkeengel.nl

Denk niet dat ze dit kunnen / mogen verbieden zonder hele goede reden. Maar.....ze kunnen je het wel heel moeilijk maken. Dan is het een afweging wat je er mee gaat doen.

Peter wil zich zo te zien liever aan de voorwaarden / afspraken houden, heel begrijpelijk. En dan is dit een prima oplossing denk ik.

Overigens vraag ik me ook af of dit inderdaad in strijd is: https://www.thuiswinkel.org/nieuws/3865/geoblocking-verordening-wat-mag-wel-wat-mag-niet

Volgens mij is dit een geval "levergebied beperken". Iemand uit het buitenland mag het product best bestellen, maar moet het dan ophalen in NL. Je hoeft het niet naar het buitenland te versturen, zolang je dit maar duidelijk vermeld op de site.

20 november aangepast

Misschien is het allereerst handig (voor Peter) om heel duidelijk te hebben waaróm de leverancier niet wil dat het naar het buitenland verstuurd wordt. Is de reden gegrond dan kun je bepalen hoe je dit op moet lossen. Is de reden niet gegrond dan kun je allereerst bepalen of je meegaat met de wetgeving of dat je meegaat met de wens van de leverancier. En vervolgens daarop verder handelen.

www.devrolijkeengel.nl

Volgens mij moet je eerst duidelijk hebben of het in strijd is met de wet (volgens mij niet namelijk). Zo niet, is er niets aan de hand en kun je soms beter je leverancier te vriend houden.

• Peter_ScheltensPeter_Scheltens Member Berichten: 4

Het is nu allemaal gelukt, ik ben altijd een beetje huiverig voor die exports, maar het scheelt een hoop werk. Nogmaals bedankt!

Voor wat betreft de leverancier en de zijn "eisen".

Wij zijn de exclusieve dealer voor Nederland, in andere landen heeft hij andere exclusieve dealers. Op deze manier wil hij waarborgen dat de consument in zijn eigen taal kan communiceren met de dealer (goede service bieden) maar ook dat de dealers elkaar niet beconcurreren.

Of het mag weet ik niet maar ik vind het wel prima zo.

Log In of Registreer om te reageren.