Voorraad afboeken op andere manier?

JoriJori Member Berichten: 73

Wij zitten een beetje met een kleine issue. Sommige van onze artikelen hebben een relatief lage voorraad (waarde, lage doorloop) en bij bestellingen gaat dit over het algemeen goed. Wanneer iemand echter een bestelling plaatst van een artikel waar er maar 1 van op voorraad is wordt deze direct afgeboekt zodra de order in Lightspeed komt en hier komen wij regelmatig mee in de knel. Veel van onze klanten vergeten wel eens hun bankkaart/creditcard etc en breken hierna eventjes de order af. Wanneer zij echter terug naar het winkelwagentje gaan dan is het artikel niet meer bestelbaar omdat deze uitverkocht is.

Is er een manier om de voorraad pas af te boeken als de betaling is voltooid?

12 reacties

• MarkMark Member Berichten: 68 ✭

Ja, hier hebben wij ook last van. Van veel items hebben we gewoon 1 of 2 op voorraad en dan komt dit zeker meer dan eens voor. De voorraad in Lightspeed Retail (wij gebruiken omnichannel) wordt nog niet afgeboekt, want dat gebeurt pas wanneer er betaald is. De voorraad is dan dus een tijdje kwijt tot de order handmatig geannuleerd wordt.

• JoriJori Member Berichten: 73

@Mark

Het is echt ontzettend vervelend en ik hoop dat er een andere manier is. We hebben in de maand oktober 17 orders gemist vanwege dit. Ik heb de klanten gebeld en zij hebben aangegeven het ergens anders te hebben gekocht omdat er geen voorraad was.

• CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 187 ✭

Maar wat gebeurt er dan als er twee klanten zijn die het item hebben besteld? Dat werkt toch ook niet.

Je kan in de betalingsherinnering e-mail trouwens een betaallink zetten, waardoor de bestelling alsnog betaald wordt.

@CelticWebMerchant

Dit komt uiteraard minder vaak voor. Zeker met items waar een lage voorraad van is. Klanten die tegelijk 1 artikel bestellen hebben wij doorgaans in meerdere stuks in voorraad dus dat is ondervangen.

Betaallink hebben we al maar dat werkt niet optimaal. Wanneer je automatisch een herinnering stuurt na bijvoorbeeld een uur doet hij dat ook met offertes die wachten op betaling enzo. Het is allemaal mooi maar allemaal net niet.

Het gaat puur om voorraad die afgeboekt wordt zonder dat er is betaald. Ik vraag met af of het mogelijk is te laten schrijven dat voorraad pas wordt afgeboekt als er betaald is.

• FOOFOO Member Berichten: 655 

Kun je bij dit soort artikelen niet instellen dat ze wel te bestellen zijn bij voorraad 0, maar dat de levertijd dan langer is?

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • Dave0701Dave0701 Member Berichten: 99 ✭

Wat doe je dan als klant A het artikel besteld en even wacht met betalen.

Dan begrijp ik dat je wil dat het artikel dus op voorraad blijft staan in je shop totdat die betaald is.

Klant B besteld hem toevallig ook en betaald meteen.

Klant A betaald hem daarna ook.

Dan heb je dus een probleem.

Je kan eventueel iets met levertijd maken als die is uitverkocht dat je een langere levertijd te zien krijgt, of verkocht onder voorbehoud of iets dergelijks, dat je meld dat er een koper is maar nog niet 100% doorgezet is.

@Dave0701

Maar dit komt dus van 100 keer maar 1 keer voor. Het niet betalen en dan weggaan omdat er geen voorraad is gebeurt dus veel meer. Ik mis hierdoor orders.

Wanneer 2 klanten iets kopen tegelijk dan kan ik het nog altijd bestellen en even de klant/bellen mailen. Dan heb ik dus 2 orders in plaats van geen orders, lijkt mij de situatie die iedereen prefereert?

Wanneer klant A iets besteld maar niet betaald = voorraad afgeboekt. Klant A wilt opnieuw bestellen (wat dus regelmatig voorkomt) maar ziet dat er geen voorraad is dus kan niet meer bestellen - klant kwijt.

Klant B komt en ziet geen voorraad = geen bestelling.

preferabele situatie:

Klant A besteld maar niet betaald = voorraad nog niet weg. Klant besteld opnieuw en betaald = order.

Klant B komt en ziet geen voorraad = geen bestelling.

De door jouw geschetste situatie:

Klant A besteld maar niet betaald = voorraad nog niet weg. Klant besteld opnieuw en betaald maar klant B tegelijk ook = 2 orders. 1 daarvan direct uitleveren andere eventueel annuleren of bestellen.

Is dit zo gek gedacht van mij?

Heel simpel: zorg ervaar dat de klant het product ook kan bestellen als het is uitverkocht, maar vermeld dan een iets langere levertijd.

Zo werken wij ook:

• Product op voorraad --> aantal op voorraad wordt vermeld en "vandaag besteld, morgen in huis"
    • Product uitverkocht --> melding dat product op voorraad is bij leverancier en een levertijd van 2-3 werkdagen

Je geeft zelf al aan dat je het artikel zo bij kunt bestellen. Op deze manier hoef je geen enkele order mis te lopen.

@FOO

Dat zou optimaal zijn. Helaas heeft Lightspeed een raar iets dat wanneer je op het artikel klikt en je zit op de productpagina dan staat die melding er inderdaad echter, wanneer je in een categorie overzicht zit dan geeft Lightspeed aan dat het artikel op voorraad is in plaats van "niet op voorraad". Dit kan dus alleen worden bereikt als je in Ligthspeed ingeeft "te koop bij gebrek aan voorraad" op nee zet. Dat is niet aan te passen helaas zover ik heb begrepen van Lightspeed.

Begrijp je wat ik bedoel? Ik vind het lastig uit te leggen haha

Bij ons kan de klant alleen op de productpagina bestellen. Zo weten we zeker dat ze alle info ook te zien krijgen. Hoe de levertijden op de categoriepagina's staan, weet ik niet. Maar lijkt me dat ze daar ook goed moeten komen te staan. Heb je daarover al contact gehad met LS?

• CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 187 ✭

@Jori : even contact opnemen met de ontwerper van je design / een programmeur.

Wij hadden dat probleem ook (dat er stond 'niet voorradig'), en @totalli heeft het voor ons verholpen. Alternatief kan je een aangepaste vertaling maken, zodat er dan bijvoorbeeld 'in bestelling' of zo komt te staan.

@CelticWebMerchant

Dit was helaas niet mogelijk. Ik denk toch maar dat ik voor Foo zijn optie ga en het in het categorie overzicht op voorraad laat staan.

Log In of Registreer om te reageren.