Upgraden naar de nieuwe Google Analytics

FrankFrank Member Berichten: 89 ✭
december 2019 aangepast in Apps en integraties

Toevallig gisteren bij Webstatistieken geweest en daar geklikt op de upgrade voor de major van 19 November. De overgang van analytics.js: naar gtag.js:

Helaas sindsdien geeft Google Analytics dus niks geen informatie meer door behalve de pagina's van de winkelwagen en de checkout.

Meer mensen hier last van of iemand de oplossing hiervoor.

Ik zal toch vast niet de enige geweest zijn die zo dom is geweest om de upgrade door te voeren terwijl dit blijkbaar gewoon niet goed werkt. Het zal vast iets met de theme editor te maken hebben maar ik mag dan toch wel een goede uitleg verwachten om te zorgen dat ik kan blijven meten.

19 November 2019

FEATURE

Onze bestaande Google Analytics-integratie is geüpdatet, hiermee kan je nu meer klantinzichten verkrijgen door gebruik te maken van de Enhanced Ecommerce functionaliteit van Google Analytics. Je kunt de integratie vinden via Instellingen > Webstatistieken

Upgraden naar de nieuwe Google Analytics

Als Google Analytics ingesteld werd vóór zomer 2019, verschijnt er een knop met het opschrift Upgraden naar nieuwe Google Analytics. Door op deze knop te klikken worden de nieuwe verbeterde eCommerce functies ingeschakeld zoals wordt uitgelegd in deze stap.

Post edited by Frank on

18 reacties

• FrankFrank Member Berichten: 89 ✭
    december 2019 aangepast

Echt bias

3 dagen geleden een ticket aangemaakt maar info vanuit lightspeed, behalve het standaard we hebben u ticket ontvangen, ho maar.

Zit hier al 3 dagen met een probleem wat ik niet op kan lossen.

Het enigste verschil wat ik kan zien is dat in de paginabron van elke pagina op mijn website de code eindigt met ' ,{ en dat de code bij Analytics zelf eindigt met ' ;) Lijkt me nogal een belangrijk verschil in de code van de algemene sitetag.

Gvd kan mijzelf wel voor mijn kop slaan dat ik zo dom ben geweest die upgrade te doen.

En bagger dat er 3 dagen later nog geen reactie is vanuit Lightspeed.

• Alex LeistraAlex Leistra Member Berichten: 86

Hoi Alex

Bedankt voor je reactie en gelukkig dat het bij jou wel werkt.

Zou je voor mij kunnen kijken op de paginabron van een van je webpagina's hoe onderstaand stukje code is bij jou

Reactie vanuit Lightspeed is er gewoon niet en ik zou graag dingen willen uitsluiten.

Onderstaand op mijn website

gtag('config', 'UA-00000000-2', {

Dit de vanuit google aangegeven code

gtag('config', 'UA-00000000-2' ;) 

Klein verschil maar kan veel betekenen.

Het hele rare is dat checkout en cart wel worden weergegeven en verder ongeveer 2% van de andere bezochte pagina's. Ik weet alleen niet hoe dat dan weer kan omdat ik dus niet kan zien op welke pagina's deze mensen eerst zijn geweest.

Ook nog net nadat ik de hele nieuwe voorraad online heb gezet die ik heel erg graag wil monitoren.

gtag('config', 'UA-30298160-1', {

Dat staat er bij mij , geen idee of je er iets aan hebt. Verder ben ik het met je eens , dat het belachelijk is zo laks als lightspeed reageert , duurt vaak meer dan een week , hebben al vele malen beterschap beloofd , maar komt niet goed daar helaas..................

Op een andere webshop van ons staat weer een heel andere code , dus je zult er niets aan hebben

Hoi Alex

Eindelijk antwoord van Lightspeed

Het zou te maken hebben met een record in de DNS server met een oud IP adres van Lightspeed. Dat zou het zaakje blokkeren. Het betreffende DNS record heb ik handmatig verwijderd en nu is het dus afwachten. Zulke veranderingen duren meestal zo'n 24 uur voordat ze effect hebben.

Hoop dat het hiermee opgelost is en mocht nog iemand tegen dit probleem aanlopen kunnen ze hier het antwoord vinden.

Hopelijk zet Lightspeed het erbij als waarschuwing voordat iemand op de upgrade drukt. Zodat ze eerst dat DNS record kunnen verwijderen. Mocht dit de oplossing zijn.

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 953 
    december 2019 aangepast

offtopic: @Alex Leistra zie ik gewoon dat je batterijen verkoopt 😄 Ik had ze nodig dus ff een bestelling bij je geplaatst 😎

Mocht iemand batterijen nodig hebben (ongetwijfeld in december 😉 ) dan vind je ze daar voor (volgens mij) goede prijzen. En handig, die opbergdoos met tester, ook gelijk ff besteld. Toevallig gister weet ik veel hoeveel batterijen weggegooid omdat ze overal los door elkaar lagen en ik niet meer wist welke nieuw/oud was. Hopelijk bespaart me dat ook wat geld op die manier 😋

Ok, back on-topic 😉

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 953 

Ik krijg alleen net een melding dat ik me aangemeld heb voor de nieuwsbrief maar daar kan ik me niks van herinneren... Ik heb me nergens voor de nieuwsbrief aangemeld.

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
    december 2019 aangepast

Dat vakje aanmelden nieuwsbrief staat bij ons netjes uit zoals het hoort , dan heb je deze zelf aangeklikt , of er zit een fout bij lightspeed , maar hier staat alles ingesteld zoals het hoort.

Ik zal hem voor de zekerheid eruit gooien hier.

Reageer anders ff via mail , dit topic gaat ergens anders over.

Helaas dat Oude DNS record was dus niet het probleem.

Sterker nog krijg nou bepaalde oude code van de PostNL checkout die je vroeger in de winkelwagen had weer terug in de winkelwagen. Terwijl die uiteraard niet werkt.

Nu snap ik pas het hoge aantal afhakers in de winkelwagen deze week. Rare code met een verborgen fotootje (Was vroeger het PostNL logo) in de winkelwagen dan zou ik ook pleitte zijn.

Er gaat iets echt fout op mijn website. Dadelijk stort de hele zaak nog in mekaar van foute code op pagina's.

Daar zal dan waarschijnlijk ook gelijk deze hele berg problemen met GA vandaan komen.

Hopelijk geeft @Lightspeed Team nu wel Prio aan het lopende ticket voordat de hele shop in mekaar stort van code die gekke dingen aan het doen is.

• Dave0701Dave0701 Member Berichten: 109 ✭

@Frank

DNS record heeft niks met met rare afbeeldingen te maken die er ineens zijn.

In je thema editer recent wat aangepast? Toevallig widget toegevoegd van feedbackcompany?

wat is je site?

Hoi Dave

Het gaat over de update van Google analytics zoals in de eerste post beschreven. Vanaf dat moment meet GA niks meer en gebeuren er rare dingen zoals oude code die terug komt.

Verder is er niks in de code of theme editor door mij of iemand anders aangepast.

Het DNS record met een oud IP adres van Lightspeed was volgens lightspeed het probleem met GA. Wat dus helaas niet zo is.

Ik hoop gewoon dat het snel opgelost is.

Ik verwacht ook niet dat iemand hier er een oplossing voor heeft maar misschien wel dat er iemand hetzelfde probleem krijgt en dan is het misschien handig om hier de oplossing te kunnen zien (wanneer ik die heb dan )

december 2019 aangepast

Ik heb dat probleem niet maar wel een groot probleem met het meten van de bezoekers.

min Google analytics bleef alles netjes stabiel en volgens de lightspeed meting ineens een drop van 40% in bezoekers

volgens lightspeed lag dat ook aan een oud ip adres.

zij hebben alles gewijzigd en daarna nog een aantal zaken maar niets , ze weten het zelf niet en proberen maar wat maar totaal geen kennis.

Ik zou er mijn geld niet op inzetten dat support jouw probleem oplost.

bij mij van 1e lijns naar 2e en 3e maar nog steeds niet. 3e lijns zegt , ik weet het ook niet meer en dat was het.

nooit meer wat gehoord maar cijfers kloppen nog niet.

december 2019 aangepast

Ja ik zag dat topic ook. Allebei heel vervelend.

Aangezien een oud IP adres verwijderen niet hielp was het volgende wat niet goed was dat de 2 IP adressen die in de DNS records moesten staan niet alleen met www. maar ook zonder www erin moesten staan. Dat dus maar gedaan maar weinig hoop dat dit het probleem oplost.

Hoop wel dat ze het opgelost krijgen. Zowel de metingen in GA alsook de metingen voor andere mensen in Lightspeed zelf. Want beide heeft hoogstwaarschijnlijk echt wel met elkaar te maken. En beide behoren gewoon te werken. Zonder goede metingen mis je echt wel een stuk belangrijke informatie waar je mee aan de slag moet/kan.

Post edited by Frank on

Net een mevrouw aan de lijn die vertelde niet te kunnen bestellen.

Gelukkig mij gebeld en niet zozeer voor de order maar meer dit is het zoveelste wat er mis gaat op de site nadat ik op de update voor GA heb gedrukt een week gelden.

Allemaal rare zwarte lijnen in de checkout en niet op kopen kunnen klikken. Nog meer rare code op de site. Ik zeg toch de hele zooi stort dadelijk in elkaar. Ben er echt bang voor aan het worden.

En Lightspeed die komt met DNS records aanzetten terwijl er niks op de site was wat niet werkte met de DNS records die er waren.

• JoriJori Member Berichten: 87

@Frank

Wat is je website. Dan test ik een paar keer de checkout dit weekend voor je.

Yes!! Eindelijk is het probleem opgelost.

Wat bleek nou. In het thema wat ik gebruik stond een stukje custom GA code wat goed werkte met de oude GA tag analytics.js. Deze verstoorde helaas de nieuwe GA tag gtag.js. Hierdoor werden er alleen in de pagina's cart, checkout en ongeveer 2% van de andere (op eigenlijk onverklaarbare random wijze) pagina's gemeten in GA.

Deze code is via de theme editor uitgezet waardoor GA nu weer alles correct meet. Het uitzetten van deze code heeft voor zover er te zien valt geen verdere gevolgen omdat deze alleen voor de oude GA tag gebruikt werd.

De developer van het thema is gevraagd om dit in het thema aan te passen zodat dit probleem voor iedereen (die dus niet de theme editor heeft aanstaan) opgelost is.

Mocht je dus een vergelijkbaar probleem hebben dan zou ik eerst in deze richting laten zoeken.

Groetjes Frank

Log In of Registreer om te reageren.