Verpakkingswetgeving Duitsland

SoniaSonia Member Berichten: 102 ✭

Laatst kreeg ik een artikel onder ogen over een nieuwe wet m.b.t. verpakking in Duitsland. Het zou erop neerkomen dat de verzendende partij ofwel de meegestuurde verpakking weer terug moet nemen, of zich moet laten registreren om daar een bijdrage voor te betalen. Het is te lezen in het volgende blogartikel van Emerce: https://www.emerce.nl/achtergrond/verzend-je-naar-duitsland-verpakkingswetgeving

Heeft iemand hier al iets mee gedaan? Ik verzend een paar keer per jaar naar Duitsland, het is niet noemenswaardig, ik zit er nu aan te denken om Duitse klanten uit te sluiten.

Getagd:

3 reacties

• MarclMarcl Member Berichten: 3

Ik volg. Ook wij verzenden slechts een paar pakketjes per jaar naar DE. Ik wist hier tot nu niets van.

• MarjaMarja Member Berichten: 16

Ik heb ergens gelezen dat PostNL en daardoor een MyParcel een soort overeenkomst hebben afgesloten en daardoor hoeven de klanten van deze partijen niets te doen. Ik zal kijken of ik nog ergens kan vinden hoe het precies stond omschreven.

• FrankFrank Member Berichten: 89 ✭

@Sonia

Je zult jezelf eerst moeten registreren bij het centrale register in Duitsland via onderstaande link.

Daarna kun je bij onderstaande verwerker (er zijn wel meer bedrijven waar dat kan uiteraard)

Je kunt daar een schatting opgeven van het afval wat je invoert.

Bijvoorbeeld 50 kg karton en 5 Kg plastic. Dat kost dan € 20,- ex BTW per jaar.

In Nederland geld deze regel trouwens ook maar daar is een vrijstelling van een paar ton afval in de wet opgenomen. In Duitsland is de vrijstelling precies 0 kg.

In Oostenrijk is het hetzelfde ook geen vrijstelling maar de controle is daar navenant niet aanwezig. Kun je trouwens ook bij Reclay regelen voor.

Groetjes Frank

Log In of Registreer om te reageren.