Hoe sluit je tijdelijk je webshop?

Roel JongejanRoel Jongejan Member, Lightspeed Staff Berichten: 33 Lightspeed
december 2019 aangepast in Tips, tricks en how-to’s

Hallo allemaal,

De feestdagen komen eraan, en veel mensen gaan even op vakantie. We begrijpen hierdoor ook dat eigenaars van webshops even tijdelijk hun shops dicht willen zetten, of met een boodschap aan de klanten willen laten merken dat het wat langer kan duren voordat hun bestelling aankomt.

In dit artikel, net op tijd voor de aankomende feestdagen, zal ik uitleggen op welke manieren je tijdelijk je webshop kunt sluiten, of je klanten informeren van vertraagde bestellingen.

Je klanten op de hoogte brengen

Er zijn verschillende manieren waarop je je klanten op de hoogte kan brengen dat de webshop tijdelijk gesloten is. Meestal wil je dit graag duidelijk en merkbaar op de voorpagina van je site tonen.

• Een headline of banner toevoegen waarin een bericht staat met informatie over je tijdelijke sluiting. Hierbij kun je een opvallende afbeelding met opvallende tekst uitkiezen.
  • Dit toevoegen in de USP's van je thema, zodat het boven in de balk zichtbaar is. (Let op: niet elk thema heeft USP's)
  • Dit kenbaar maken met behulp van de demobar. Deze kan geactiveerd worden onder Instellingen > Geavanceerd > Toon Demobar. De teksten "Deze winkel is in aanbouw." en "Eventueel geplaatste orders zullen niet worden gehonoreerd of verwerkt." kun je vertalen onder Inhoud > Vertalingen zodat je eigen teksten kunt plaatsen.
  • Onder Inhoud > Pagina's > Homepage kun je tekst plaatsen die op je homepage zichtbaar is. Hier kun je bijvoorbeeld grote tekst plaatsen met informatie over de tijdelijke sluiting van je webshop.
  • Onder Inhoud > Pagina's > Mijn Winkelwagen kun je tekst plaatsen die op de pagina van je winkelwagen zichtbaar is. Hier zou je bijvoorbeeld de tekst in een rode of andere opvallende kleur kunnen laten oplichten met de nodige informatie.

De winkelwagen uitschakelen

Deze stap is niet vereist, vooral niet als je klanten wel gewoon bestellingen wil laten plaatsen. Dit kan ik aanraden voor als je een lange tijd weg bent en niet in staat bent om orders te verzenden. Hierbij zal ik alsnog de bovenstaande tips gebruiken om klanten te informeren waarom ze niet bij hun winkelwagen kunnen.

Om de winkelwagen uit te schakelen ga je naar Instellingen > Geavanceerd > Winkelwagen en zet je deze op Uitgeschakeld. Vervolgens klik je op Opslaan.

Als klanten hierna op je webshop iets proberen in hun winkelwagen te doen, of naar hun winkelwagen te gaan, zal de melding "Afrekenen is uitgeschakeld." in beeld komen te staan. Klanten kunnen vervolgens niets in hun winkelwagen plaatsen, of naar de check-out gaan. Deze melding kun je eventueel nog vertalen onder Inhoud > Vertalingen.

Vergeet niet de winkelwagen weer in te schakelen als je weer open gaat!

De levertijden aanpassen

Mocht je gebruik maken van de functie Levertijden in je eCom webshop, dan kun je ervoor kiezen om deze aan te passen. Hiermee pas je in één keer de levertijd aan van al je producten die hieraan verbonden zijn.

Ga naar Instellingen > Levertijden en klik op de levertijd die je wil wijzigen. Hierbij kun je de melding voor de levertijd aanpassen, voor zowel producten op voorraad als niet op voorraad. Als je weer terug bent van vakantie, kun je de levertijd weer terugzetten.

Meer informatie over levertijden kun je vinden in de volgende handleiding: Levertijd aanmaken

Je klanten eraan herinneren

Mocht je klanten nog een extra herinnering willen sturen nadat ze dit gekocht hebben, dan kun je dit doen in de mails die de klanten krijgen. De inhoud van de automatische mails kun je wijzigen onder Instellingen > E-mailnotificaties.

Meer informatie hierover kun je vinden in de volgende handleiding: De inhoud van automatische e-mails bewerken

Tot slot

Ik hoop dat het met deze tips duidelijker is over wat je kunt doen met je webshop terwijl je op vakantie bent. We raden aan om de website niet offline te zetten, omdat klanten die voor het eerst op je website komen dan voor een lege pagina komen te staan, en niet alvast een kijkje kunnen nemen in je webshop voor wat ze allemaal kunnen bestellen. Als klanten je webshop en je aanbod niet kunnen zien, is het vrij onwaarschijnlijk dat ze nog een keer terugkomen. Ook kan dit negatieve resultaten hebben voor je SEO, waardoor je minder goed gevonden kan worden in zoekmachines.

Mocht je nog opmerkingen of vragen hebben over dit onderwerp, dan hoor ik het graag in de reacties. Ook ben ik benieuwd naar wat jullie vaak doen in de vakantieperiode. 😄

Verder wens ik iedereen nog een hele fijne Kerst en een gelukkig Nieuwjaar toe. En voor degenen die er even tussenuit gaan een hele fijne vakantie gewenst! 🎄

Post edited by Roel Jongejan on
Lightspeed
Roel Jongejan
Lightspeed Support Omnichannel + Restaurant
Lightspeed HQ
Log In of Registreer om te reageren.