Variant aanmaken bij product-import

SuusSuus Berichten: 2 Member
Is er iemand die enig idee heeft hoe je kunt zorgen dat bij een csv import producten in te voeren die in verschillende varianten verkrijgbaar zijn? Als ik producten aanmaak en bij internal id, de producten die een variant hebben, een gelijk nummer geef en bij variant dan de variant invoer, zie ik vervolgens dat er maar 1 product wordt aangemaakt waarbij geen variant te kiezen is. Wat gaat hier mis?

20 reacties

• NynkeNynke Berichten: 372 Administrator, Lightspeed Staff moderator
    Hi Suus! Bedankt voor je vraag. Wat je beschrijft zou volgens mij moeten werken. Ik zal eerst wat algemene uitleg geven, misschien dat je dan al iets ontdekt wat er mis is gegaan.

Als je producten met verschillende varianten importeert, gebruik je hetzelfde Internal_ID maar een verschillende Internal_Variant_ID. Zorg we wel voor dat de Internal_Variant_ID niet hetzelfde is als de Internal_ID, anders kan het systeem soms rare dingen laten zien.

Bij NL_Variant vul je dan de naam van de variant in.

Ik heb een test gedaan in m'n eigen shop, hierbij heb ik dit geïmporteerd:

Daarbij kreeg ik dit als resultaat:

Wat niet kan, is dmv een import je producten aan een productset koppelen. Dus als je met meerdere varianttypes gaat werken zal je eerst de producten aan de productset moeten koppelen voordat je ze bij gaat werken met een import.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als het zo nog steeds niet lukt zou ik eigenlijk het importsheet moeten zien dat je hebt gebruikt. Laat het me weten en ik kan een ticket voor je inschieten, of je kunt er zelf eentje aanmaken via het help centre :).

Veel succes!
    eCom support nummer: +31 20 808 63 58
    Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
    Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
  • Dave RooijDave Rooij Berichten: 8 Member
    Nynke klopt het dat je het artikle nr van een variant niet gevonden kan worden in de website zelf(in de zoek balk)
    Ik heb vaak klanten die ik per telefoon begeleid naar een artikel maar ik kan ze dan dus niet het artikel nr doorgeven.

Voorbeeld: Artikel nr 415445 (hand rechts maat large)
    Dit een variant van http://www.vandenbroekbiljarts.nl/nl/handschoen-longoni-handschoen-black-fire.html?id=84917021
    @Dave Rooij correct, op dit moment werkt dit niet als je hierop zoekt aan de voorkant van de webshop. Met de app WiserSearch werkt het wel, maar dit is wel een betaalde app: https://www.lightspeedhq.nl/ecommerce/store/apps/wiser-search/.

We zijn op dit moment aan het werk om de zoekfunctie te verbeteren. Ik heb een ticket voor je aangemaakt zodat je op de hoogte wordt gehouden als hier updates over zijn. Een exacte tijdslijn kan ik je helaas niet geven.
  • Albert_WubsAlbert_Wubs Berichten: 80 Member ✭
    @Dave Rooij Wij werken al nu al ruim twee jaar met tevredenheid met de wisserSearch App. De App is helemaal naar je eigen lay-out in te stellen. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die je kan monitoren wat niet kan in de zoek functie van LS zelf.
    Gavetas.nl Trendy tassen voor elk Budget
    085-78 46 963
    Sorry hoor maar voor zoiets simpels wat standaard zou moeten werken ga je toch niet betalen. En al helemaal niet €14.95 per maand.

Albert ik zat op je site te kijken maar kon daar geen varianten vinden om uit te testen. Je hebt wel artikelen van verschillende kleur maar die heb je los van elkaar staan als apart artikel.
  • Albert_WubsAlbert_Wubs Berichten: 80 Member ✭
    @Dave Rooij Klopt wat je zegt, Wij hebben elk artikel los in de shop dat is een bewuste keuze. Toch hebben wij er voor gekozen deze app wel te gebruiken omdat het een fors aantal zaken bied voor de klant die LS niet bied, En tja, waar zet je je budget voor in, hoe regel je je marketing enz enz, Allemaal vragen die met keuzes te maken hebben, heeft allemaal te maken met wat je marges zijn. Je kan 14,95 /mnd te veel vinden maar daar staat tegen over dat je (aspirant) klant (shop bezoeker) sneller en effectiever kan vinden wat hij / zij zoekt. Kans op een conversie neemt dan sterk toe. Ook al heb ik maar 1 conversie per maand meer dan heb ik het er al uit. Daarnaast kan ik zien waar de bezoeker op zoekt en welke zoekwoorden hij / zij gebruikt en welke synoniemen er worden gebruikt zodat ik die ook door kan sturen naar de juiste zoekwoorden. Maar mijn advies aan jou maak en keuze die bij jou webshop past. Suc6 met de keuze en evt het wachten op wat LS brengt.
    Gavetas.nl Trendy tassen voor elk Budget
    085-78 46 963
  • PaulaPaula Berichten: 831 Member, Beta tester 
    februari 2018 aangepast
    @Dave Rooij Ik kan me voorstellen dat het inderdaad lastig is als je een klant aan de telefoon hebt en je kunt niet even zeggen typ dat en dat artikelnummer in. Wij werken niet veel met varianten, maar een enkel artikel heeft dat wel. Een kleine "workaround" is om het artikelnummer van de verschillende varianten hetzelfde te laten beginnen. Wij hebben bijvoorbeeld artikel 203885A en 203885B en 203885C. Zo weet je altijd wel artikelnummer je moet hebben maar dat het een bepaalde variant is. Op die manier kun je klanten (bijvoorbeeld als je ze aan de telefoon hebt) ook altijd naar het juiste artikel leiden, omdat als je de begincijfers (in ons geval nu bijvoorbeeld) intypt, je altijd bij het hoofdartikel uitkomt.
    Maar ik kan me voorstellen dat je niet je huidige artikelnummers hiervoor gaat aanpassen (om meerdere redenen niet verstandig) maar misschien is dat een idee bij het aanmaken van nieuwe varianten.
    Wij hebben ook vaak klanten aan de telefoon die iets zoeken, en dan is het gewoon het handigst als je het artikelnummer door kunt geven.
    Gewoon even een kleine tip, die waarschijnlijk nu niet veel voor je oplost, maar misschien handig is bij het aanmaken van nieuwe artikelen/varianten?

Groetjes, Paula
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
    @paula Helaas gaat dat voor ons niet werken. Onze voorraden zijn gekoppeld aan onze toeleverancier en de voorraden worden met een druk op de knop(in acces) met elkaar vergeleken en aangepast. Als ik dus een toevoeging of iets anders er van maak matched dat niet meer.
    Helemaal duidelijk! Dan heb ik niks gezegd ;)
    Lastig dan... hopen dat LS er snel zelf iets aan gaat doen. De zoekfunctie is inderdaad af en toe zeer slecht.
    www.devrolijkeengel.nl
  • SuusSuus Berichten: 2 Member
    @nynke ik heb bovenstaande allemaal gedaan. Het probleem is alleen dat als ik dan op de rode variant klik, niet de afbeelding van de rode variant tevoorschijn komt. Ik heb nu begrepen dat ik de afbeeldingen van alle varianten in het eerste vakje moet zetten maar dat is nog een hele uitdaging want dit zijn allemaal linkjes naar de website van de groothandel en in een cvs bestand krijg ik dat niet voor elkaar. Het enige dat gebeurt is dat ik continu doorklik naar de afbeelding.
    Omgekeerd lukt het me ook niet om producten die al geïmporteerd zijn en uiteindelijk samen een set moeten vormen weer bij elkaar te krijgen. Ook hier weer hetzelfde probleem. Ik moet opnieuw alle afbeeldingen bij het eerste product toevoegen anders kan de klant de verschillende varianten niet zien. Het is erg lastig en omslachtig. Via een cvs bestand importeren is vooralsnog een hele uitzoek klus die bij mij vaker fout dan goed gaat.
    @Suus klopt, je moet in het csv alle afbeeldingen achter elkaar zetten, en achter alle varianten.

Ik kon uit je verhaal niet helemaal opmaken wat en waar het mis gaat. Neem anders maandag telefonisch contact met ons op, dan kunnen we via teamviewer kijken wat er precies fout gaat.
    Bij ons kan ik ook geen foto toevoegen aan een variant. Ik kan wel op afbeelding toevoegen klikken en dan zie ik de foto's die ik heb toegevoegd maar kan vervolgens er niet op klikken.
    image

Als de klant rood kiest staat de zwarte nog steeds in beeld.
    voorbeeld: http://www.vandenbroekbiljarts.nl/nl/dartring-met-led-diverse-kleuren.html?id=129923939&quantity=1

Hee wat vreemd @Dave Rooij , wij hebben de fotootjes hetzelfde staan als jij en bij ons krijg je wel de betreffende kleuren te zien als je op de verschillende varianten klikt...
    https://www.devrolijkeengel.nl/zorgenpoppetjes-stof-handgemaakt.html
    www.devrolijkeengel.nl
    Pfffff ben er achter hoor. In explorer werkt het niet. Chroom wel! man man man moeten we nu ook al rekening gaan houden in welke browser we gaan werken.
    Bedoel je het aanmaken werkt niet in Explorer, of dat je in Explorer niet de juiste fotootjes in de webshop ziet?
    www.devrolijkeengel.nl
    Ik kan in explorer geen variant foto's toewijzen. In chrome wel
    In explorer kan je klikken wat je wil maar er gebeurt dan niks. In chrome nu wel gelukt.
  • FOOFOO Berichten: 558 Member 
    @Dave Rooij Ligt dat aan Lightspeed, of aan Explorer? Worden er geen popups geblokkeerd in Explorer (kwestie van instellingen)?

Je kunt natuurlijk ook gewoon standaard Chrome gebruiken. ;)
    John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • JoanMlJoanMl Berichten: 94 Member, Beta tester ✭
    Mij is wel eens gezegd dat Lightspeed geoptimaliseerd is voor Chrome
    Hi @Dave Rooij @FOO @JoanMl, Lightspeed is inderdaad geoptimaliseerd voor Google Chrome en niet voor bijvoorbeeld Internet Explorer of Safari. Je kunt IE gebruiken als dit voor jou werkt, maar je zult inderdaad functionaliteiten tegenkomen die in die browser niet werken. Ik raad dus aan om al je werk in de Lightspeed Backoffice te doen in Google Chrome.
  • basielbasiel Berichten: 20 Member
    Ik importeer mijn Matrix artikelen in Retail. Per variant kan ik in mijn .csv-document en gewenste afbeelding ingeven ( per kleur een andere afbeelding ).
    Maar eens alles gesynchroniseerd is naar Ecom, moet ik toch bij elke variant, opnieuw een foto selecteren. Kan dit automatisch ?
    Want dit neemt veel tijd in beslag.
Log In of Registreer om te reageren.