Nieuwe regels voor partijenpost naar België

MichelleMarieMichelleMarie Member Berichten: 3

Hallo,

Ik kon geen andere discussie vinden op dit forum dus dan maar via deze weg.

Sinds 1 januari 2020 is de internationale regelgeving voor het verzenden van goederen naar het buitenland gewijzigd. In ons geval gaat dit specifiek om partijenpost gemengd (voorheen productcode 6400) naar België. Ik verstuurde de zendingen altijd in een postzak met gele tiewrap en productcode 6400, maar dat moet dus sinds 1 januari 2020 met een label en een andere productcode (6440). De grote verandering is dat elke zending moet worden voorzien van een verzendlabel inclusief barcode. 

De API van PostNL biedt helaas nog niet deze koppeling met Lightspeed en dat betekent voor ons dat wij alles handmatig moeten invoeren via Mijnpostnl.nl bij Pakketten & Vracht. PostNL geeft al meerdere keren aan dat hieraan gewerkt wordt, maar het duurt gewoon te lang. Is hier vanuit @Lightspeed iets over bekend?

Alle Belgische adressen handmatig in het systeem van PostNL invoeren is monnikenwerk. Overstappen naar track&trace zendingen voor België is voor ons niet interessant, zeker niet gelet op onze gemiddelde verkoopprijzen en de tarieven die gerekend worden naar België met TTC.

We zijn daarom erg benieuwd hoe andere webshops hun partijen brievenpost gemengd naar België aanleveren? Doen jullie dit op dezelfde manier als ons? Myparcel biedt bijvoorbeeld geen ondersteuning voor partijenposten, maar alleen TTC naar België. Mogelijk zijn er meer aanbieders waar wij niet vanaf weten en dat kan ons super veel tijd schelen.

Alvast bedankt voor jullie respons!

Michelle

10 reacties

• JoriJori Member Berichten: 138

Wij zijn gestopt met briefpost naar het buitenland helaas. We hebben te weinig voor gemengde post en frankeren mag niet meer als de enveloppe goederen bevat. Wij nemen dus ons verlies bij elke order die eigenlijk als briefpost had gemoeten.

De regels worden steeds gekker.

• MichelleMarieMichelleMarie Member Berichten: 3

Hoi @Jori, de nieuwe regels maken het juist wel mogelijk om in kleinere aantallen te versturen zolang je op jaarbasis maar op minimaal 50 stuks uitkomt. Ik weet niet hoeveel stuks je per jaar verzend, maar dit aantal lijkt mij haalbaar. De oude manier van partijenpost aanleveren ging inderdaad met een minimumwaarde per zending, maar dat is dus niet meer zo.

De 2020 tarieven voor buspakje untracked naar België zijn:

De vraag is wanneer @Lightspeed de koppeling voor dit product heeft met de API van PostNL zodat we vanuit de back-office alle productlabels kunnen uitprinten in één keer zonder al dat handmatige invoerwerk te hoeven doen. Weet @Nynke misschien meer?

• Daniël van der VlietDaniël van der Vliet Member Berichten: 2

@MichelleMarie waar haal jij deze tarieven vandaag? Heb jij voor mij toevallig een link?

Dankjewel :)

• Daniël van der VlietDaniël van der Vliet Member Berichten: 2

@MichelleMarie heb hem al gevonden. Dankjewel

• J_BinsbergenJ_Binsbergen Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 100 moderator

@MichelleMarie

Voor zover ik kan vinden is deze situatie nog niet bekend bij ons development team. We hebben hier behalve jouw melding, nog geen concrete vragen over gehad. 

Het lijkt ons verstandig om deze aanpassing van PostNL als feature request op te nemen binnen ons platform. Hiervoor heb ik een nieuw ticket voor je aangemaakt. Via die weg kunnen onze developers onderzoeken hoe deze optie samen met PostNL geïntegreerd kan worden binnen de verzendintegratie, wat voor uitdagingen dit met zich meebrengt en welke merchants hier profijt van zouden hebben. Hoe meer merchants deze verzendmethode gebruiken, hoe hoger de prioritering.

• RoykRoyk Member Berichten: 31

Ik weet even niet zo goed wat ik moet doen. We verkopen o.a. kleine artikelen zoals armbandjes. Af en toe verkopen we die ook in Belgie. We doen dit normaal via een bubbeltjes envelop. Nu is dat niet meer mogelijk en zouden we het minimaal met een brievenbus pakket moeten doen. Toch?

Dat zou betekenen dat er nul euro verdiend gaat worden aan onze kant. Een armbandje kost slechts een euro of 5. Tel daarbij de tijd om het te maken, een brievenbusdoos en de kosten voor het verzenden.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat armbandjes niet door iemand in Belgie afgerekend kan worden? Is dat sowieso mogelijk in de kassa?

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,031 

@Royk volgens mij is dat niet de bedoeling, zeker niet met de nieuwe geo-blocking wetgeving. Waarom niet de verzendkosten naar Belgie verhogen? Jouw kosten worden hoger, dan is het niet meer dan eerlijk dat de klant daar ook voor betaalt. Als ze de verzendkosten te hoog vinden is dat natuurlijk prima, maar dan moeten ze het ergens anders kopen.

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • RoykRoyk Member Berichten: 31

kan ik de verzendkosten voor Belgie standaard verhogen? Dat is zeker een idee. Mogelijk verlies ik dan ook orders die wel wat opleveren. Als het aan mij ligt knal ik morgen nog al die 5 euro artikelen uit mijn webshop. Ik wou dat ik er nooit aan begonnen was op de eerste plaats haha. Al doende leert men nietwaar? :D

Wat bedoel je met Geo-blocking?

• MichelleMarieMichelleMarie Member Berichten: 3
    4 februari aangepast

@J_Binsbergen Er is wel contact geweest met Lightspeed. Vanuit PostNL wordt er het volgende gecommuniceerd op de vraag waarom de API koppeling nog steeds niet goed werkt met Lightspeed:

"Dat komt omdat er ook nog geen verandering is. De actie ligt op dit moment nog steeds bij Lightspeed. Lightspeed zal zijn software moeten aanpassen zodat je zending kan voldoen aan de regelgeving. PostNL benadert de logistieke platformen om deze hierin te ondersteunen. Gezien de meeste landen nog geen sancties opleggen hebben ze de komende maanden tijd om hun systemen hierop aan te passen.  

Het is dus nog even afwachten, je zou Lightspeed eventueel kunnen benaderen over de voortgang."

Waar wij vervolgens van één van je collega's het volgende horen:

"Ik heb het intern nagekeken en wij hebben geen interne case over het wijzigen hiervan. Ik vermoed dat PostNL hier nog geen contact over opgenomen heeft. Indien dat wel het geval is, dan hebben we er geen interne case van en zal het door ons development team opgepakt worden en afgehandeld worden. Op dit moment kan ik jou dus niet op de hoogte brengen van de status hiervan"

Kortom, een gevalletje kastje --> muur situatie tussen PostNL en Lightspeed. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat wij de enige LS klant zijn waar gekozen wordt om per brievenbuspost te versturen naar België.

Een andere Lightspeed collega reageerde vervolgens met:

" Lightspeed biedt op dit moment geen van de verzendmethodes aan waar dit in veranderd aan in de PostNL integratie. Dit is daarom niet iets wat wij moeten veranderen, gezien er momenteel geen verzendmethodes worden geïntrigeerd zijn die gebruik maken van incorrecte product codes. 

De aanvraag staat bij ons intern gedocumenteerd en er zal later besproken worden om te zien of dit iets is wat we als feature aanvraag in kunnen dienen, zodat we in de toekomst kunnen overwegen of dit iets is wat we kunnen implementeren."

We hebben vervolgens bij PostNL het verzoek neergelegd om de IT afdeling van PostNL direct te laten communiceren met Lightspeed. Op deze manier komen wij helaas niet verder. Status quo is dat onze accountmanager bij PostNL het heeft doorgezet naar de mensen binnen PostNL die hier in overleg over zijn met Lightspeed. Ik neem aan dat er daarom intussen wel iets bekend moet zijn bij Lightspeed?

---------------------

@Royk Partijenpost naar België gaat voortaan via de verzendmethode 'Buspakje untracked'. De naam is dus gewijzigd. De tarieven vind je in de tabel bovenaan dit topic. Ik weet niet of je gratis verzending aanbiedt voor bezorging in België, maar je kunt overwegen om deze tarieven wat op te schroeven of een minimum bestelwaarde in te stellen. Ik weet niet zeker of je ook per land een minimum bestelwaarde kunt instellen (of dat je dit door een maatwerkpartij kunt laten bouwen), maar het verzendtarief kan wel per land ingesteld worden via de back-office.

• J_BinsbergenJ_Binsbergen Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 100 moderator

@MichelleMarie Bedankt voor de toelichting. Er is inmiddels verder contact geweest hierover. Op dit moment is de aangepaste verzendmethode ‘Buspakje untracked' geen onderdeel van de PostNL integratie binnen Lightspeed. 

Via een feature request houden we deze ontwikkeling in de gaten. Aangezien dit om een nieuwe toevoeging gaat kunnen we niet aangeven of en zo ja wanneer deze verzendmethode geïntegreerd wordt binnen de PostNL module. 

Log In of Registreer om te reageren.