Herroepingsrecht

kielenkielen Berichten: 90 Member ✭
Het volgende maakte ik de afgelopen weken mee:

Iemand besteld drie exact gelijk machines van €340,- per stuk. Dat is een leuke bestelling. Op de avond van de 14e dag dat klant de machines in huis heeft ontvang ik een mailtje met daarin de mededeling dat de machines hoogstwaarschijnlijk alle drie worden teruggestuurd, omdat ze niet bevallen. Dit als conclusie na het organiseren van verschillende testavonden voor groepen mensen van de betreffende praktijk. De komende dagen zou er nog wat getest gaan worden.

Dit was voor mij reden iets meer in te zoomen op het herroepingsrecht. Drie van die dure machines in één keer van nieuw naar gebruikt afschrijven komt op honderden euros. Dat is niet meer grappig.

Conclusie van Webwinkelkeur:
Het herroepingsrecht is voor consumenten en niet voor B2B.
Nou dat is een hele opluchting. Wat wel blijft is dat consumenten dus onbeperkte aantallen (van exact hetzelfde) product kunnen bestellen en na opening van de verpakking en het testen alles weer kunnen retourneren. Ik ben hier toch wel van geschrokken.

Uiteindelijk komt er maar één machine terug. Die zal ik als consument afhandelen. Schijnbaar bevalt de machine toch beter dan in eerste instantie aangegeven.
Kees Kielen

www.manivivendi.nl

4 reacties

• FOOFOO Berichten: 559 Member 
    In de zichtperiode mag de klant het artikel alleen in die mate uitproberen om te kunnen beoordelen of deze bevalt. Daaronder valt naar mijn idee niet het organiseren van verschillende testavonden voor groepen mensen. In dat geval zou je kosten voor de waardevermindering in rekening mogen brengen.
    John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • Stephanie MaddelinStephanie Maddelin Berichten: 12 Member
    Naar mijn inzien, mag de klant het artikel kopen, bekijken, voelen.
    Maar moet het artikel nog steeds in nieuwstaat terug gestuurd worden.
    Kleding, valt ook onder dit, en mag je ook niet dragen, wassen en terug brengen?
  • Stephanie MaddelinStephanie Maddelin Berichten: 12 Member
    juli 2018 aangepast
    Wij hebben bv wel op artikelen die "getest" moeten worden de optie dat ze 90% terug uitbetaald moeten worden, deze poetsen wij terug op en als ze er nog nieuw uitzien, worden deze terug als nieuw verkocht.
    Indien er gebruiksporen zijn, worden deze in het testcentrum gegooid.
  • PieterDPieterD Berichten: 21 Member
    FOO zei:
    In de zichtperiode mag de klant het artikel alleen in die mate uitproberen om te kunnen beoordelen of deze bevalt. Daaronder valt naar mijn idee niet het organiseren van verschillende testavonden voor groepen mensen. In dat geval zou je kosten voor de waardevermindering in rekening mogen brengen.
    Wat FOO zegt. Een printer mag je ook niet kopen en uitproberen en dan zeggen dat de afdrukkwaliteit van de printer je niet bevalt. Dan mag je gewoon minderwaarde in rekening brengen.
Log In of Registreer om te reageren.