Kleine ondernemersregeling (KOR): geen btw vermelden

gijsradijsgijsradijs Member Berichten: 13

Dag iedereen,

Ik maak sinds dit jaar gebruik van de KOR, ik mag geen btw terugvragen, maar hoef het ook niet af te dragen. Voorwaarde is wel dat ik geen vermelding van BTW mag hebben en deze ook niet mag berekenen. Nu kan ik in het winkelmandje wel de btw vermelding uitzetten, maar op de site zelf staat 'incl. btw'. en ook op de factuur. Tevens mag ik klanten geen facturen meer sturen, tenzij zij er om vragen. Ik kan voor al deze wijzigingen niets vinden om dit aan te passen. Tevens verstuur ik mijn pakjes via MyParcel via Lightspeed. Hartstikke handig, maar nu veel duurder dan gewoon via PostNL versturen omdat ik de btw niet meer terug kan vragen. Iemand oplossingen hiervoor? Ik heb geen maatwerk template helaas, dus hoop dat Lightspeed hier iets op verzonnen heeft. Mensen dit ook al eerder tegen gekomen? Alvst bedankt!

Groetjes, Remke

5 reacties

• FOOFOO Member Berichten: 728 

De teksten op de site kun je aanpassen met de vertalingen (Inhoud - Vertalingen).

Heb je vorige jaar geen gebruik gemaakt van de KOR? In principe komt het financieel in grote lijnen op hetzelfde neer, alleen is het nu administratief wat makkelijker gemaakt. Voor zover ik het mee heb gekregen, heb me er niet in verdiept.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • MarjaMarja Member Berichten: 21

Volgens mij zou je dan, als ik de regeling goed doorgrond, de btw op nul moeten zetten?

• J_BinsbergenJ_Binsbergen Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 68 moderator

@gijsradijs Ik heb zojuist een ticket voor je aangemaakt. We onderzoeken namelijk intern waar merchants tegenaan lopen als ze gebruik willen maken van de KOR. Op dit moment hebben we hierover nog maar een aantal meldingen gehad en is het nog niet helder of en zo ja wat hiervoor binnen aangepast zou moeten worden. De btw en meldingen kun je namelijk zelf binnen de webshop beheren.

• gijsradijsgijsradijs Member Berichten: 13

@FOO : nee, heb vorig jaar geen gebruik gemaakt van de KOR. Inderdaad makkelijker qua administratie en geen BTW aangiftes meer (jippie), maar loop toch tegen dingen aan in het webshop systeem.

@Marja Inderdaad BTW op 0, dat kan ik wel zetten (al gedaan), maar er mag uberhaupt geen BTW komen te staan. En ook geen factuur meegestuurd worden. Hoopte dat er al meer voor mij waren die ook dezelfde problemen hadden. Belastingdienst is wel duidelijk met wat wel en niet mag. Maar helaas kan ik het in de webshop niet zo aanpassen dat het is volgens de eisen.

@J_Binsbergen Fijn dat jullie e.e.a. verzamelen. BTW en meldingen kan ik wel zelf regelen inderdaad, maar op factuur blijft BTW staan en ik heb nu dus liever een "orderbevestiging" dan een invoice (factuur) die naar de klant gestuurd wordt. Ik heb het eigenlijk niet liever, het mag ook niet van de belastingdienst. Ik zag je mailtje met tips nog voorbij komen, dus ik ga daar nog even mee aan de slag.

Voor wie nog meer tips heeft voor het meesturen van een orderbevestiging ipv een factuur, of uberhaupt nog iets in dit kader, heel graag. En bedankt @FOO, @Marja en @J_Binsbergen voor jullie reactie!

• JoanMlJoanMl Member, Beta tester Berichten: 118 ✭
    07:48 aangepast

Hoi @gijsradijs,

Volgens mij mag je nog wel gewoon een factuur sturen hoor, alleen niet meer een waar btw op staat. Je moet deze facturen ook gewoon bewaren, zoals hiervoor.

Ik lees dit:

Vrijwillige regeling

Iedere ondernemer, ongeacht de rechtsvorm, kan voor de nieuwe vrijstellingsregeling kiezen. Dit geldt ook voor een vereniging of stichting. Je keuze geldt voor minimaal 3 jaar, of tot je de 20.000 euro omzet overschrijdt. Onder de nieuwe KOR bereken je geen btw op je leveringen. De btw op kosten (voorbelasting) mag je ook niet aftrekken. Je mag een beperkte btw-administratie bijhouden en hoeft geen btw-aangifte in te dienen.

Je hoeft geen factuur uit te reiken, maar het mag wel. Is het factuurbedrag minder dan 100 euro? Dan mag het een vereenvoudigde factuur zijn. Boven een factuurbedrag van 100 euro gelden de normale factuureisen. In beide gevallen vermeld je geen btw-percentage of btw-bedrag. In plaats daarvan komt de zin 'factuur vrijgesteld van OB o.g.v. artikel 25 Wet OB'.

En anders, waar heb jij gelezen dat er geen facturen meer mogen worden gemaakt?

Log In of Registreer om te reageren.