Hoe vul ik SEO meta data in bij merken?

Roel JongejanRoel Jongejan Member, Lightspeed Staff Berichten: 31 Lightspeed
23 januari aangepast in Tips, tricks en how-to’s

Hallo allemaal!

Op dit moment is er helaas geen veld in de eCom backoffice om SEO meta data toe te voegen aan merken. We weten dat dit een veel gevraagde toevoeging is aan ons systeem, en daarom willen we graag deze door ons bedachte workaround met jullie delen, om jullie toch de mogelijkheid aan te bieden om dit in te stellen voor je merken. Met deze workaround kun je paginatitels en metaomschrijvingen toevoegen aan individuele merken via onze aangepaste vertaalmogelijkheid die gevonden kan worden onder Inhoud > Vertalingen > Voeg aangepaste vertaling toe.

Let op: Voor deze instructies is enige kennis over HTML en de thema editor vereist. Mocht je niet weten wat je doet, dan raden we aan om dit niet zelf te doen, maar dit te bespreken met een maatwerkpartij of iemand die hier verstand van heeft. Lightspeed Support biedt hierbij geen ondersteuning en kan dit ook niet voor je instellen.

Hier wil ik ook aan toevoegen dat deze workaround alleen werkt voor paginatitels en metaomschrijvingen voor zoekmachines. Bij sociale media zoals Facebook en Instagram wordt de standaard meta data gebruikt.

Voor deze instructies is het inschakelen van de thema editor in je webshop vereist. Voor meer informatie over de gevolgen en risico's van het inschakelen van de thema editor, zie het volgende artikel:

Gevolg activatie van de Thema Editor

Stap 1: Thema Editor

Ga in de eCom backoffice naar Design > Thema Editor > Custom.rain

In de <head> tag, vervang de volgende code:

<title>{{ page.title }} - {{ shop.name }}</title>

<meta name="description" content="{{ shop.description }}" />

Met deze code:

{# [START] - Brand Page Title/Meta-description #}

{% if template == 'pages/collection.rain' %}

{% set BrandPT  = (('PT-' ~ page.title) | t) %}

{% set BrandMD  = (('MD-' ~ page.title) | t) %}

{% if BrandPT == ('PT-' ~ page.title) %}

{% else %}

<title>{{ BrandPT }} - {{ shop.name }}</title>

{% endif %}

{% if BrandMD == ('MD-' ~ page.title) %}

{% else %}

<meta name="description" content="{{ BrandMD }}" />

{% endif %}

{% else %}

{% endif %}

{# [END] - Brand Page Title/Meta-description #}

De paginatitel en metaomschrijving zijn nu ingesteld voor het merk.

Stap 2: Vertaling

In de volgende stappen worden PT en MD gebruikt als afkortingen. Aangepaste vertalingen zullen deze afkortingen herkennen voor de merken. PT = Paginatitel en MD = Metaomschrijving.

Ga naar Inhoud > Vertalingen.

Om een paginatitel toe te voegen aan een merk, klik op Voeg aangepaste vertaling toe.

Vul bij de Vertaalsleutel PT- plus de titel van het merk in, bijvoorbeeld PT-Apple. Vul vervolgens bij de vertaling per taal de paginatitel in.

Om de metaomschrijving van een merk te veranderen vul je bij de vertaalsleutel MD- plus de titel van het merk in, bijvoorbeeld MD-Apple. Vul vervolgens bij de vertaling per taal de metaomschrijving in.

Na het toevoegen van de aangepaste vertalingen zullen de paginatitel en metaomschrijving succesvol toegevoegd worden.

Ik hoop dat jullie veel hebben aan deze workaround om de SEO van je webshop te verbeteren. Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben hierover, dan hoor ik het graag zodat ik ze hier kan beantwoorden.

Veel succes! 😀

Post edited by Roel Jongejan on
Lightspeed
Roel Jongejan
Lightspeed Support Omnichannel + Restaurant
Lightspeed HQ

5 reacties

• MarkMark Member Berichten: 82 ✭

Goed bedoeld, dat snap ik.

Maar tegelijkterijd denk ik ook dat je deze tijd ook had kunnen steken in een oplossing voor iedereen. Dan was dat misschien weer een stap dichterbij.

Dat zal ongetwijfeld te kort door de bocht zijn, maar die gevoelens worden zo natuurlijk wel gevoed.

• Roel JongejanRoel Jongejan Member, Lightspeed Staff Berichten: 31 Lightspeed

Beste @Mark ,

Ik begrijp inderdaad dat de backoffice functionaliteit hiervoor zeer gewenst is bij klanten van Lightspeed. De grote vraag naar deze functionaliteit is bij onze developers zeker bekend. Het lijkt een klein iets, maar het is een vrij complexe aanpassing om dit op grote schaal voor al onze eCom klanten aan te passen.

Support heeft echter wel een manier voor gevonden om dit met een relatief simpele thema aanpassing en vertaling alsnog gedaan te krijgen. Deze manier willen we onze klanten zeker niet onthouden, dus daarom hebben we dit artikel geschreven om dit met iedereen te delen. Dit, zodat jullie hier ook verder mee kunnen en jullie SEO kunnen verbeteren.

Nogmaals, de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten en het oplossen van bugs wordt niet door Support gedaan. Bij Support kunnen wij wensen en prioriteiten van klanten met onze developers bespreken, maar zelf kunnen wij helaas niets aan het systeem veranderen.

Wat Support wel kan doen is met onze klanten meedenken en kijken naar oplossingen die passen binnen de mogelijkheden van ons systeem. Dit doen we altijd graag, en we zullen dit ook altijd voor jullie blijven doen.

Lightspeed
    Roel Jongejan
    Lightspeed HQ
  • ChichaChicha Member Berichten: 83

@Roel Jongejan Stap 1 hoef je maar 1 keer te doen toch en dan kan je voor alle merken stap 2 doen?

• Roel JongejanRoel Jongejan Member, Lightspeed Staff Berichten: 31 Lightspeed

Beste @Chicha ,

Dit klopt helemaal! Stap 1 hoef je maar één keer in je thema code te zetten. Stap 2 doe je inderdaad meerdere keren voor elk merk.

Lightspeed
    Roel Jongejan
    Lightspeed HQ
  • ChichaChicha Member Berichten: 83

@Roel Jongejan Hi Roel, Ik heb het nu voor een aantal merken geprobeerd, maar hij lijkt wel de page title goed op te pakken, maar niet de meta description. Hoe kan ik dat fiksen?

Log In of Registreer om te reageren.