Wie verkoop veel naar België

JoriJori Member Berichten: 241 ✭

Zoals de titel zegt, wie verkoop veel naar België en doet dit al geruime tijd en heeft verstand van BTW aangiftes? Ik zou graag even in contact willen komen wanneer je verstand hebt van afstandsverkoop volgens de belastingdienst. Het gaat om webshops die minimaal 35000 euro naar België verzenden per jaar.

Ik hoop wat van iemand te horen :)

10 reacties

• CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 254 ✭

Ja, wij. We doen aangifte in België / Frankrijk en Italië.

We hebben het uit handen gegeven aan een Belgische boekhouder, omdat we letterlijk op papier onze aangifte moesten gaan doen. We kunnen nu gewoon een export uit ons boekhoudprogramma draaien en indienen.

Wat wil je precies weten?

• JoriJori Member Berichten: 241 ✭

@CelticWebMerchant

Sorry, kreeg geen melding dat er gereageerd was in topic. Ik ben er inmiddels geloof ik uit :)

• QS86QS86 Member Berichten: 106 ✭

@CelticWebMerchant Op je website zie ik overal 21% btw vermeld staan. Maar als je btw in, bijvoorbeeld Duitsland, aangeeft draag je daar 19% af. Moet je dit dan ook niet vermelden in je checkout/factuur aan de Duitse klant?

• Paul_WillemsenPaul_Willemsen Member Berichten: 20

Je moet dan een regionaal belastingtarief instellen dat het standaardtarief vervangt. Instellingen>belastingen

@Paul_Willemsen ik heb dit gedaan echter gaat Lightspeed dan uit van de ex btw verkoopprijs.

voorbeeld:

Standaard verkoopprijs: €10 incl. 21%BTW

Klant wijzigt in checkout land naar Duitsland.

Verkoopprijs schiet dan omlaag naar €9,84 inclusief 19% BTW.

Wat je wilt is dat de verkoopprijzen gelijk blijven ongeacht het gekozen land, en dat alleen de btw berekening wordt aangepast.

• FrankFrank Member Berichten: 122 ✭

Hoi QS86

De verkoopprijs ex btw blijft dan in principe hetzelfde de btw zelf moet je toch afdragen maar voor de consument is het misschien wel lastig. Heb je net dat ene product in je DE winkelwagentje gedaan om gratis verzending te krijgen ga je afrekenen en zit je weer onder dat bedrag. Of een consument uit Denemarken ziet in 1 keer de prijs omhoog gaan.

Ik zou dan ook liever wat marge inleveren op een order naar Denemarken die pak ik weer terug op Duitsland zodat een klant weet waar die aan toe is.

@Frank

Exact. De consumenten verkoopprijs moet leidend zijn, en niet voor de klant in de checkout steeds verspringen. Uiteindelijk heeft de consument ook niet veel van doen met de BTW.

Het is nu nog ruim 5,5 maand voor de deadline, dus we kunnen aannemen dat Lightspeed ruimschoots de tijd heeft om het te implementeren.

• wwdanielwwdaniel Member Berichten: 9

Wij liepen tegen dit zelfde probleem aan. De oplossing voor ons was om de CMDC Advanced Pricing Plugin te gebruiken. Daarin kun je bedragen instellen incl btw, die ook getoond worden wanneer je het btw tarief aanpast.

Als je thema-wijzigingen hebt doorgevoerd dan kan het zo zijn dat dit niet meer vlekkeloos werkt. Zelf testen is het beste.

• JeremyJeremy Member Berichten: 58

@Paul_Willemsen Ik ben hier ook mee bezig, maar dan voor de UK.

Ik krijg dit alleen niet voor elkaar. Heb een standaard belastingtarief ingesteld van 20% zodat de prijzen correct weergegeven worden, én een regionaal tarief voor de UK waarbij ik 20% heb ingesteld (gezien ze niet meer bij de EU horen). Ik blijf toch elke keer in de winkelwagen VAT shifted zien.

Hoe werkt dit dan precies? Het lijkt niet zo te werken als in het help artikel van lightspeed @Lightspeed Team ?

@Frank

Ik kreeg vanuit Lightspeed de volgende reactie:

”bedankt voor het contact opnemen met Lightspeed Support en je geduld.

Ik heb hierover nu meer informatie kunnen verkrijgen.

Binnen ons systeem wordt altijd een excl. BTW productprijs gebruikt (toegevoegde prijs min. toegepast BTW tarief). Zodra een land een ander regionale belastingtarief heeft, dan wordt de BTW er bovenop gerekend.

In het geval van Nederland (21%) naar Duitsland (19%) wordt de productprijs dus lager.

Hiervoor hebben wij een intern aanvraag aangemaakt, omdat wij dit van sommige klanten als feedback hebben ontvangen. Jouw aanvraag heb ik hier ook aan gekoppeld.

Dit betekend helaas niet dat deze op korte termijn zal worden toegevoerd. Op dit moment zijn er nog geen concrete plannen om dit als een nieuwe feature toe te voegen.

Mogelijk voeren we deze door in de toekomst wanneer er hier voldoende behoefte voor is, de mogelijkheden voor ons systeem goed duidelijk zijn en dit binnen onze roadmap past.

Zonder deze zekerheid kan ik je helaas niet op de hoogte houden of dit zal worden toegevoegd.

Mocht dit idee doorgevoerd worden, zal je dit terugvinden op onze changelog in de backoffice van je webshop.”

Log In of Registreer om te reageren.