Niet relevante zoekresultaten zoekbalk

Ik heb een vraag over het optimaliseren van de zoekbalk. Er worden namelijk verkeerde (niet relevante) suggesties getoond wat het niet makkelijk maakt voor de consument om het juiste product te vinden. Bij het intypen van foundations worden bijvoorbeeld helemaal geen foundations weergegeven. De template bouwer geeft aan dat het probleem vanuit Lightspeed komt, die op hun beurt zeggen hier nog geen oplossing voor te hebben. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een partij als Lightspeed dit zo slecht geregeld heeft. Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren? En een oplossing hebben?

De oplossing zou liggen in dure apps. Dit lijkt me gekkenwerk in iets wat we eigenlijk zouden mogen verwachten van Lightspeed.

<1

33 reacties

• PaulvBPaulvB Member Berichten: 67 ✭

@daniquepoldervaart ,

Wij hebben dit probleem ook, want de zoekfunctie zoekt ook in teksten i.p.v. voorrang te geven aan de h1 title. We hebben het meerdere keren bij Lightspeed neergelegd, maar krijgen alleen de reactie om een App aan te schaffen en dat er nog geen plannen zijn. Nu vinden wij dat de zoekfunctie één van de belangrijkste functies is op een webshop en vinden het ook wat vreemd dat dit geen prioriteit heeft, maar voor nu denk ik dat je het met een App moet doen of teksten aanpassen.

Bij ons geeft de zoekfunctie na een spatie niks weer. Die zit er als het goed is ook gewoon in... 😓

Laten we hopen dat het z.s.m. wordt opgelost, maar ik verwacht het persoonlijk niet. Heel veel succes.

Met vriendelijke groet,

Paul

• J_BinsbergenJ_Binsbergen Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 150 moderator

@daniquepoldervaart

Het klopt dat het verbeteren van de zoekresultaten in zowel de backend als storefront een veel besproken onderwerp is. We zijn het samen met vele klanten met je eens dat hier de nodige verbeteringen in doorgevoerd moeten worden.

Deze situatie is beschreven en toegevoegd aan ons development board. Het aantal gekoppelde tickets geeft dit een hoge prioriteit binnen ons development team. Echter is het verbeteren van de zoekresultaten een aanzienlijk complex project. Er is voor gekozen om na de kleine verbeteringen die we de afgelopen tijd hebben doorgevoerd, de gehele zoekinfrastructuur om te bouwen. Op dit moment zijn er helaas nog geen concrete plannen gemaakt om dit project binnenkort te bouwen, mogelijk dat we hier in de toekomst wel ruimte voor hebben. Wel is het eerste onderzoek hiernaar reeds gestart. Weet dus dat dit bij ons op het netvlies staat. Ik heb de status nogmaals intern nagevraagd, maar we kunnen helaas geen tijdsindicatie geven van wanneer we verwachten dit project aan te kunnen gaan. 

Tot die tijd klopt het dat je de zoekresultaten kunt verbeteren via externe partijen die de zoekfunctionaliteit verbeteren in de store front.

Site Search 360 - https://services.webshopapp.com/login/?redirect=/store/apps/1397

Wiser Search - https://services.webshopapp.com/login/?redirect=/store/apps/620,

Ik begrijp dat dit niet geheel het antwoord is waarop je gehoopt hebt, maar ik hoop dat deze toelichting een beter beeld geeft van wat er hierin speelt en dat Lightspeed van deze feedback op de hoogte is. Voor de volledigheid heb ik hiervan een ticket voor je aangemaakt.

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,532 

Voor ons ook een ticket

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,532 
    februari 2020 aangepast

"Er is voor gekozen om na de kleine verbeteringen die we de afgelopen tijd hebben doorgevoerd, de gehele zoekinfrastructuur om te bouwen. Op dit moment zijn er helaas nog geen concrete plannen gemaakt om dit project binnenkort te bouwen".

Dus jullie hebben besloten om de gehele zoekfunctie infrastructuur om te bouwen. Maar dus eigenlijk toch ook weer niet. Misschien wel ooit. Maar voorlopig niet. Bijzondere manier om te zeggen dat de zoekfunctie dus eigenlijk gewoon hetzelfde blijft en voorlopig niet verbeterd gaat worden 🙄🤔

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • VoerOnlineVoerOnline Member Berichten: 54 ✭

Voor ons ook een ticket!

Vers & Gezond voor Kat en Hond
    www.voeronline.nl

• CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 244 

Wiser werkt voor geen meter.

Graag ook een ticket voor ons.

• ChichaChicha Member Berichten: 165 ✭

Voor ons ook een ticket graag

• JF85JF85 Member Berichten: 234 ✭

Voor ons ook een ticket aub

• PatrickvdHeijdenPatrickvdHeijden Member, Beta tester Berichten: 195 ✭

Ook een ticket hier aub

Groet,
    Patrick van der Heijden
    www.sceneryworkshop.nl
  • vitabronvitabron Member Berichten: 5

Ook voor ons een ticket aub

• JaapJaap Member Berichten: 101 ✭

Een goede zoekfunctie is cruciaal voor een webshop dus voor ons ook graag een ticket.

www.sativus.com
    "Saffron and more"
  • RemcoA1406RemcoA1406 Member Berichten: 21 ✭

Voor ons ook graag een ticket.

Remco | Noodzaken.nl
    De webshop die je helpt voorbereiden op noodsituaties.
  • Carl BoshouwerCarl Boshouwer Member Berichten: 2

Graag ook voor ons een ticket

• JoriJori Member Berichten: 285 

Houd iemand eigenlijk bij of er daadwerkelijk functies worden toegevoegd aan het platform? Ik kom regelmatig oude topics tegen met een heleboel "voor ons ook een ticket" maar wat gebeurt daar eigenlijk mee?

• JaapJaap Member Berichten: 101 ✭

@Jori , niemand weet eigenlijk wat er met al die tickets gebeurt. Ik denk zelfs dat Lightspeed dit ook niet weet ;-)

Maar goed, niet geschoten is altijd mis dus vraag ik bij elk goed idee ook maar een ticket aan.....

www.sativus.com
    "Saffron and more"
  • J_BinsbergenJ_Binsbergen Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 150 moderator

Hierbij heb ik de tickets aangemaakt en gekoppeld. Waar het lang niet altijd mogelijk is om de ontwikkeling te sturen, is klantfeedback een belangrijk onderdeel van ons ontwikkelproces.

Via deze tickets geven we bij ons product development team aan dat veel merchants dit een belangrijke toevoeging vinden, waardoor dit hopelijk eerder opgepakt kan worden. Tevens worden desbetreffende community topics intern vermeld.

• PaulvBPaulvB Member Berichten: 67 ✭

@J_Binsbergen , wellicht om mee te nemen naar het development team:

Zoektermen overzicht van je eigen Lightspeed eCom shop. Wij zijn overgestapt van Magento naar Lightspeed en de functie zoektermen is echt een item wat we missen. Deze functie werkt samen met de zoekfunctie van Magento. Zie voorbeeld:

Je krijgt een overzicht te zien van de on-site searches en kan eenvoudig een redirect link aanmaken naar bijvoorbeeld een categorie pagina of product pagina. Ook kan je een synoniem aanmaken wanneer er een typefout wordt gemaakt.

Synoniem Use case: Stel iemand schrijft boel i.p.v. het juiste woord boek, dan kan je deze synoniem aanmaken in Lightspeed en dan zal ten alle tijde boel naar boek verwijzen. Dit is maar een voorbeeld, maar wij hadden vaak genoeg dat bezoekers het foutief intikte en om ze een beetje helpen is nooit verkeerd. Vooral voor mobiele gebruikers is dit een fijne optie.

Redirect Use case: Iemand typt een zwarte kuip (wij hebben kuipen in ons assortiment) dan laten de resultaten niets zien. Terwijl alle kuipen zwart zijn en ook een specificatie en filter met zwart hebben. Nu kan je eenvoudig in de bovenstaande redirect aanmaken naar de categorie "Kuipen". Zo komen bezoekers altijd op de juiste pagina terecht en voorkom je dat er 0 resultaten worden weergegeven.

In plaats van het bovenstaande is er natuurlijk een mogelijkheid om alle on-site searches uit GA te halen en vervolgens redirects te maken op je eigen site, maar zoektermen zorgt voor een veel beter overzicht direct in de Lightspeed shop en kan je direct handelen wanneer er veel searches op 0 resultaten komen. Een ander voordeel is dat mochten er voor een speciaal zoekwoord irrelevante resultaten naar voren komen, dan zorg je dat deze naar een categorie pagina gaat.

Je zou het onder het item producten kunnen plaatsen:

Ik hoop dat het bovenstaande duidelijk is en wellicht dat jullie in de toekomst hier iets mee kunnen.

@PaulvB Bedankt voor de heldere toevoeging.

• FeestdecoFeestdeco Member Berichten: 3

Wij herkennen dit probleem, dus voor ons ook graag een ticket.

Bij ons is het ook erg vervelend dat de zoekfunctie ook werkt op de inhoud en niet alleen op de titel. Veel zoeken er bij ons op een leeftijdsgetal voor decoratie, zoals 25. Hier vindt de zoekfunctie dan honderden producten.

Dit vind ik achter de schermen ook vervelend. Ik kan bij mijn producten niet zoeken op iets met 2 tekens (zoals 25 is), maar dat is misschien een ander probleem.

• BartRensenBartRensen Member Berichten: 18

Graag een ticket!

• JoriJori Member Berichten: 285 

@Feestdeco

Wat voor de één vervelend is, is voor de ander juist de manier. Onze zoekresultaten moeten juist zoeken in de inhoud en niet in de titel. Het verschilt per wat je doet denk ik.

• FeestdecoFeestdeco Member Berichten: 3

@Jori Zou mooi zijn als je daar een keuze in kan maken!

• vitabronvitabron Member Berichten: 5

Voor ons ook graag een ticket.

• PatrickvdHeijdenPatrickvdHeijden Member, Beta tester Berichten: 195 ✭

Yep zoeken.. is een doorn in het oog... ook graag een ticket voor ons.

Groet,
    Patrick van der Heijden
    www.sceneryworkshop.nl
  • CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 244 

We zijn deze week overgestapt van Wiser search naar Search360 en echt ... Wat een verademing! Een klantenservice die binnen een dag antwoordt, het moet toch niet gekker worden... En plotseling krijgen klanten relevante zoekresultaten!

Dit hadden we veel eerder moeten doen.

• FietsencityFietsencity Member Berichten: 16

Ik heb Search360 net geïnstalleerd. Zal zien hoe het gaat.

• FloraStoreFloraStore Member Berichten: 7

Idem graag ticket voor ons.

• Rick_IVNRick_IVN Member Berichten: 1

Zijn er al aanpassingen gedaan binnen de huidige zoekfunctie?

• Sander WestlandSander Westland Member Berichten: 40 ✭

Hier graag ook een ticket. Andere webshop software beginnen qua (basis) functionaliteiten steeds verder uit te lopen.

Echt belangrijk voor Lightspeed om aan dit soort zaken prioriteit te geven. Echter zorgt dat niet voor een hogere beurs koers natuurlijk en het overnemen van een software systeem voor horeca natuurlijk wel. (https://www.prnewswire.com/news-releases/lightspeed-announces-acquisition-of-upserve-to-further-omnichannel-revolution-of-american-restaurant-industry-301183066.html) Helaas lijkt daar de focus op te liggen en niet zo zeer op het uitbouwen van de huidige software. Gemist kans, gaat in de toekomst ervoor zorgen dat de concurrentie een beter alternatief heeft.

• MikevHoenselaarMikevHoenselaar Member Berichten: 2
    februari 2021 aangepast

Ook hier een ticket voor de shop manivivendi.nl. We zijn inmiddels een jaar later. En geen reactie meer van Lightspeed zelf.

Kan ik iets doen voor jullie om dit soort zaken makkelijker inzichtelijk te krijgen? Is er ergens een planning of doorontwikkelingspagina waar prio's te bekijken zijn?

Een goede zoekfunctie voelt als een prio, maar wellicht zijn er zaken die veel en veel belangrijker zijn. Ik zou het als marketeer en mijn klant als eigenaar fijn vinden om wat meer zicht te hebben op doorontwikkeling van Lightspeed.

Zo kunnen we ook besluiten of Lightspeed voor de toekomst de juiste partner blijft. Want de concurrentie zoals Shopify, WooCommerce en Magento gaan gevoelsmatig veel en veel harder op dit moment.

Hoe staan jullie hierin?

Log In of Registreer om te reageren.