Dynamische betaallink toevoegen in betaalherinneringen

Roel JongejanRoel Jongejan Member, Lightspeed Staff Berichten: 33 Lightspeed
20 februari aangepast in Tips, tricks en how-to’s

Hallo allemaal!

Hierbij weer een nieuw artikel. Deze keer laat ik zien hoe je een dynamische betaallink kunt toevoegen aan de betalingsherinneringen die je naar klanten stuurt. Je kunt deze eventueel ook in de orderbevestiging zetten. Hiermee kun je klanten sneller en gemakkelijker orders laten betalen, wat voordelig is voor zowel de webshopeigenaar als de klant.

Mocht een klant vergeten zijn te betalen, dan kun je automatisch of handmatig een betalingsherinnering naar deze klant sturen. Het automatisch instellen van betalingsherinneringen en de frequentie hiervan kan onder Instellingen > Administratie.

Standaard staat in de tekst van deze Betalingsherinnering (te vinden en aan te passen onder Instellingen > E-mailnotificaties > Order Betaalherinnering) dat de klant dient in te loggen in hun account op de website, en dat ze dan naar hun ordergeschiedenis moeten gaan om vervolgens op de juiste order te klikken en daar een betaalmethode kunnen kiezen. Dit zijn vrij veel stappen waarbij er een hoge kans ontstaat dat de klant afhaakt. Bij de methode die ik nu zal uitleggen kan de klant bij het klikken van een linkje in de mail direct doorgaan naar de pagina waar hij of zij de betaalmethode kan selecteren, en de klant hoeft hiervoor niet in te loggen of een account aan te maken.

De stappen

1. Ga in de Lightspeed eCom backoffice naar Instellingen
  2. Ga naar E-mailnotificaties onder Website-Instellingen
  3. Ga naar Order betaalherinnering
  4. Zet in de inhoud de volgende tekst neer op een geschikte plek: "Klik hier om de order te betalen."
  5. Vervolgens selecteer je het woord "hier" en klik je in de balk op het knopje Hyperlink invoegen/bewerken.
  6. Bij Url voeg je het volgende toe: https://www.mijnwebshop.nl/payment/pay/[[ordernumberid]] (vervang www.mijnwebshop.nl met de link naar jouw webshop)
  7. Klik op Oké
  8. Klik op Opslaan

Vervolgens kun je dit uitproberen met een testorder op je webshop en door jezelf bij een openstaande factuur een betaalherinnering te sturen. Je zult in de e-mail die je binnenkrijgt zien dat de link verwijst naar een betaalpagina waarop je een betaalmethode kunt selecteren, en de order kunt betalen.

Meer informatie over het aanpassen van de e-mailnotifacties kun je vinden in de volgende handleiding:

De inhoud van automatische e-mails bewerken

Ik hoop dat jullie nu meer weten over het aanpassen van jullie e-mailnotificaties. Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben hierover, dan hoor ik het graag, zodat ik ze hier kan beantwoorden. Binnenkort zal ik een nieuw topic over een ander onderwerp openen in deze reeks.

Veel succes! 😀

Lightspeed
Roel Jongejan
Lightspeed Support Omnichannel + Restaurant
Lightspeed HQ

10 reacties

• FOOFOO Member Berichten: 761 

Dit werkt perfect! Wij gebruiken het al geruime tijd en sindsdien worden veel meer openstaande bestellingen alsnog betaald. 👍️

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,079 
    20 februari aangepast

Mooi artikel, maar die heb ik een flinke tijd geleden hier al op het forum gezet 😋

Maar hij werkt inderdaad prima op die manier! 👍️

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • KoenKoen Member Berichten: 1

Kwam per toeval nu pas bij dit artikel. Gemakkelijk te implementeren lijkt goed te werken! Mooie aanvulling voor onze shop

• pahoehoepahoehoe Member Berichten: 84

handig, ook pas nu gezien 👍️

• FrankFrank Member Berichten: 104 ✭
    28 maart aangepast

Het is alleen jammer dat de link niet werkt in de orderbevestiging zelf.

Ik zou graag zien dat de sleutel {{ordernumberid}} ook als optie voor in de orderbevestigingsmail zelf stond.

Handig als je voor een klant een order inzet dat die meteen vanuit de orderbevestiging kan betalen i.p.v. dat ik er een betalingsherinnering achteraan moet sturen.

@Lightspeed ?? zou dat kunnen.

• kielenkielen Member Berichten: 113 ✭

Ook ik heb dit al een tijdje werken bij de betaalherinneringen. Ook in losse mail pas ik dit toe. Werkt perfect. Ook ik weet me te herinneren dat het niet werkte bij de orderbevestiging. Daarom stuur ik regelmatig een handmatige herinnering bij een mislukte betaling.

Kees Kielen

www.manivivendi.nl
  • J_BinsbergenJ_Binsbergen Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 117 moderator

@Frank Ik heb dit voor je nagekeken. Ik zie inderdaad dat de {{ordernumberid}} niet beschikbaar is in de orderbevestigingsmail, waardoor je de betaallink daar niet mee kunt sturen. Ik heb dit als feedback toegevoegd aan de interne documentatie voor onze developers.

Op dit moment raad ik je aan om te werken met order betaalherinneringen die je automatisch kunt versturen.

@J_Binsbergen Dat zou een héle fijne toevoeging zijn waar je veel van ons én onze klanten blij mee zou maken. En het lijkt me toch een niet al te drastische aanpassing? Het lijkt me (maar dat kan ik mis hebben) een relatief makkelijke feature maar met een heeeeel groot voordeel!

www.devrolijkeengel.nl
  • JoanMlJoanMl Member, Beta tester Berichten: 126 ✭

Automatische betaalherinnering is voor ons niet handig omdat we twee soorten klanten hebben. Scholen die wel op rekening mogen betalen en particulieren die dat niet mogen.

Aan de tweedee klant zou je dus wel gelijk na een niet betaalde order een herinnering willen sturen meteen betaallink, aan de eerste pas na een maand.

Dus een code om te betalen (bij een mislukte iDeal bijvoorbeeld) in de orderbevestiging, zo wel heel fijn zijn.

Joan

@J_Binsbergen misschien voor ons allemaal een ticket aanmaken?

www.devrolijkeengel.nl
Log In of Registreer om te reageren.