Enhanced Ecommerce

cismacisma Berichten: 42 Member
Hoi,

Ik ben benieuwd hoe jullie Enhanced Ecommerce van Google Analytics hebben ingesteld. Na overstap van WooCommerce naar Lightspeed zien wij geen winkelgedrag meer terug in analytics.

Ik heb het over deze functie:

In de Lightspeed settings staat alles ingevuld en aangevinkt, in Analytics staat ook nog alles goed.

Kan dit niet via Lightspeed getrackt worden of moet het op een andere manier?

26 reacties

• rhbfwrhbfw Berichten: 1 Member
    Hallo,

Enhanced Ecommerce zit niet standaard in Lightspeed. Maar je kan het zelf wel inbouwen in de layout. Onderstaande code heb ik toegevoegd aan fixed.rain.

{% if template == 'pages/cart.rain' or template == 'pages/checkouts/onepage.rain' %} {% if template == 'pages/cart.rain' %} {% set COStep = 1 %} {% set COOption = 'Winkelwagen Pagina' %} {% elseif template == 'pages/checkouts/onepage.rain' %} {% set COStep = 2 %} {% set COOption = 'Checkout Pagina' %} {% else %} {% set COStep = 0 %} {% set COOption = 'Onbekend' %} {% endif %} window.dataLayer = window.dataLayer || []; dataLayer.push({ 'event': 'checkout', 'ecommerce': { 'checkout': { 'actionField': {'step': {{ COStep }}, 'option': '{{ COOption }}'}, 'products': [ {% for product in page.cart.products %} { 'name': '{{ product.fulltitle | upper }}', 'id': '{{ product.id }}', 'price': '{{ product.price.price_incl | money_without_currency | number_format(2, '.', '') }}', 'brand': '{{ product.brand.title }}', 'category': '{{ collection.title }}', 'variant': '{{ product.variant }}', 'quantity': {{ product.quantity }} }{% if not loop.last %},{% endif %} {% endfor %} ] } } }); {% endif %} {% if template == 'pages/thankyou.rain' %} window.dataLayer = window.dataLayer || []; dataLayer.push({ 'event': 'thankYou', 'ecommerce': { 'purchase': { 'actionField': { 'id': '{{ order.information.number }}', 'affiliation': 'Online Store', 'revenue': '{{ order.information.price_incl }}', 'tax':'{{ order.information.price_tax }}', 'shipping': '{{ order.information.shipping_price }}', 'coupon': '{{ order.information.code }}' }, 'products': [ {% for product in order.products %} { 'name': '{{ product.fulltitle | upper }}', 'id': '{{ product.id }}', 'price': '{{ product.price_incl }}', 'brand': '{{ product.brand }}', 'category': '', 'variant': '{{ product.variant }}', 'quantity': {{ product.quantity }} }{% if not loop.last %},{% endif %} {% endfor %} ] } } }); {% endif %}

Ik hoop dat dit je kan helpen.
  • cismacisma Berichten: 42 Member
    Bedankt! Heb dit nu ook toegevoegd, moeten deze stappen overeenkomen met settings in GA?
  • PatrickvdHeijdenPatrickvdHeijden Berichten: 101 Member, Beta tester ✭
    Heb je dit boven of onder in de fixed.rain geplaatst? Ik krijg nog geen resultaten namelijk.
    Groet,
    Patrick van der Heijden
    www.sceneryworkshop.nl
  • cismacisma Berichten: 42 Member
    Wij zien ook nog geen resultaat, heb het zelf net voor geplaatst.

Sowieso komt pages/checkouts/onepage.rain niet door bij ons, want onze URL is pages/checkout/onestep.rain, ondanks die aanpassing geen resultaat.
  • Tijmen Van SteegTijmen Van Steeg Berichten: 6 Member
    Zouden de Lightspeed mensen hier geen antwoord op hebben @Nynke ?
  • NynkeNynke Berichten: 372 Administrator, Lightspeed Staff moderator
    Hi @Tijmen Van Steeg! Ik heb even gespiekt in z'n template, en hij heeft dit in de fixed.rain onder de header en boven de footer geplaatst. In het conform plus thema komt dat overeen met:
    eCom support nummer: +31 20 808 63 58
    Klik hier om een terugbelverzoek in te dienen.
    Voor algemene vragen en informatie, ga naar het helpcentrum
    Ha @nynke De heren van Online Monkey zijn mij behulpzaam geweest en de code geplaatst. Helaas komt er nog geen data binnen. Zou je ook even in mijn template willen spieken:-) of er soms nog een kleinigheidje mis is?
    Alvast bedankt.
    Tijmen
  • RrrRrr Berichten: 5 Member, Beta tester
    Hi @Nynke is er een manier om dit zelf te implanteren, zonder dat ik daarvoor de template editor hoef te gebruiken( i.v.m. updates thema).
    maart 2018 aangepast
    @Tijmen Van Steeg we hebben er hier even naar gekeken maar konden tot nu toe niks ontdekken. Ik heb hem opgeschreven voor maandag om er dan weer even in te duiken, misschien dat we dan ergens achter kunnen komen.

@Rrr nee, dit is helaas niet mogelijk. De template editor moet aanstaan.
    Ik heb de code ook geplaatst, maar krijg nog altijd geen resultaten... ik doe toch iets fout denk ik zo...
    Groet,
    Patrick van der Heijden
    www.sceneryworkshop.nl
    Nynke zei:

@Tijmen Van Steeg we hebben er hier even naar gekeken maar konden tot nu toe niks ontdekken. Ik heb hem opgeschreven voor maandag om er dan weer even in te duiken, misschien dat we dan ergens achter kunnen komen.

Ha @Nynke,
    Heb je nog even tijd gehad om er in te duiken?

@Tijmen Van Steeg Ik was de afgelopen twee dagen ziek, dus helaas nog niet. Met mij meer van mijn collega's, dus door de drukte weet ik niet of dit deze week nog gaat lukken. Als ik een gaatje vind zal ik er naar kijken, maar ik kan geen garantie geven :)
    maart 2018 aangepast
    @Nynke Dan wens ik eerst het hele team beterschap! En wacht in spanning af of jullie het kunnen oplossen.
  • TijmenTijmen Berichten: 23 Member
    april 2018 aangepast
    @nynke De drukte al een beetje weggewerkt :-)
    Ik hoor nog graag wat van jullie..?
    Post edited by Tijmen on
    april 2018 aangepast
    Hi @Tijmen. Ik heb nog een keer gekeken of ik iets kon ontdekken, maar ik ben niet echt thuis genoeg in de scripts dat ik iets heb kunnen ontdekken. Ik ben bang dat ik je dus niet verder kan helpen, excuses!

Ik raad je aan om contact op te nemen met Online Monkey, zij kunnen ongetwijfeld zien wat er mis gaat :).
    Ha @nynke dank voor je antwoord.

Ja Online Monkey heeft de code wel geïnstalleerd maar zij zijn van de templates.

Maar ik neem aan dat ik toch niet de eerste of enige ben die dit graag voor elkaar heeft?

M.i. weet een ecommerce partij van een beetje omvang toch wel hoe dit te fixen?
    april 2018 aangepast
    Hi @Tijmen. Ik snap je redenatie helemaal. Echter, omdat dit niet standaard in ons systeem zit is dit iets wat automatisch onder het kopje 'niet ondersteund' valt. Daarnaast is het script niet door ons geschreven.

In zulke gevallen willen we je alsnog verder te helpen, maar het is in dat geval aan de specifieke support agent of die dat kan en of er gelegenheid toe is (ondersteunde activiteiten gaan altijd voor op extra service). In dit geval schiet mijn kennis over scripts gewoon te kort en kan ik je dus niet verder helpen. Ik kan je in zo'n geval alleen nog doorverwijzen naar een maatwerkpartner, verder kan ik helaas weinig voor je doen.

We proberen bij support altijd zoveel mogelijk zelf op te lossen en vaak geven we al extra service om klanten geld en tijd te besparen, en omdat we het ook gewoon leuk vinden. Hier moet dus wel de kennis, vaardigheid en tijd voor zijn.

Ik hoop dat je dit van onze kant ook kunt snappen.
  • rspoorenrspooren Berichten: 8 Member
    Hallo, 

We zijn een aantal maanden na de bovenstaande discussie, maar ik stel toch graag een aansluitende vraag over Enhanced Ecommerce. 

Als Lightspeed écht als zeer serieuze speler in het webwinkellandschap wil (mee)groeien (en die kansen zijn er voor Lightspeed lijkt me), dan zou Lightspeed een krachtige, waardevolle en snel groeiende dienst van Google Analytics - Enhanced Ecommerce dus - juist heel graag moeten willen ondersteunen, toch?

Inzicht in winkelgedrag is cruciaal om steeds verder te verbeteren. Webwinkeliers hebben dat nodig. dus zou het op niet al te lange termijn standaard mogelijk moeten zijn om Enhanced Ecommerce te gebruiken met Lightspeed. 
    Daarom de vraag: staat dit nog steeds niet op de roadmap bij de ontwikkelaars? 

Vriendelijke groeten, 
    Richard Spooren
  • SharleneSharlene Berichten: 128 Moderator, Lightspeed Staff moderator
    Hi @rspooren, ik snap je punt! En mogelijk voeren wij dit door in de toekomst. Intern wordt het momenteel verder onderzocht om te kijken welke mogelijkheden hiervoor zijn en wat voor uitdagingen dit met zich mee brengt. 

Wij adviseren daarom om momenteel (zoals deels hierboven beschreven) dit te realiseren middels een van de volgende manieren:
    1. Laat de thema ontwikkelaar het integreren in het thema
    2. Laat een maatwerkpartner dit ontwikkelen en integreren voor je shop
    3. Mocht je het Conform thema gebruiken, dan kunnen wij je helpen bij het integreren
    Als hier meer over bekend is en/of het wordt doorgevoerd, dan zal je dit uiteraard terugvinden in de changelog in de backoffice. Meer kan ik je hier momenteel niet over vertellen, helaas. 

Ha @Sharlene

Punt 1 heb ik uit laten voeren en de nodige kosten daarvoor gemaakt. Maar krijg nog niet alle data vanuit het winkelmandje binnen. Dit komt omdat Lightspeed deze data niet doorgeeft.

Is dat juist?

@Sharlene op vakantie?

• SharleneSharlene Berichten: 128 Moderator, Lightspeed Staff moderator

@Tijmen Hi Tijmen, ik heb het even voor je nagevraagd en de code die geïmplementeerd is, houdt geen rekening met de winkelwagen. Dit heeft verder dus niets met Lightspeed te maken!

@Sharlene Dit begrijp ik even niet. Bedoel je dat de code niet goed is geinstalleerd? ik begreep van deze mensen dat de Lightspeed de data niet doorgaf naar de winkelwagen. Misschien kun je dit nog even uitleggen hoe het zit?

Alvast bedankt

Tijmen

• JDMJDM Berichten: 1 Member

De code van Rhbfw werkt goed. Je dient wel nog alle triggers en events correct toe te voegen in Google Tag Manager. Zonder Google Tag Manager zal er geen data verschijnen in Google Analytics.

welke triggers moet je dan precies toevoegen?

Groet,
    Patrick van der Heijden
    www.sceneryworkshop.nl
Log In of Registreer om te reageren.