Voorraad bij geannuleerde bestelling

JeremyJeremy Member Berichten: 45

Ik loop tegen het volgende probleem aan.

Wij hebben onze voorraad bij een fulfillment partij staan en zouden daardoor altijd een juiste voorraad in lightspeed hebben moeten staan. Het is ook zo dat elke keer als er een bestelling van lightspeed naar de backend van de fulfillment partij gaat, de voorraad van de producten in de order wordt bijgewerkt. Werkt perfect.

Tot nu. Voor een aantal nieuwe producten, die nog niet zijn uitgekomen mogen we backorders aannemen. Bij elke order wordt de voorraad weer netjes op '0' gezet, want deze hebben we immers nog niet.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat wanneer ik een order annuleer de voorraad de lightspeed weer opgehoogd wordt. Van 0 naar 1. Voor elke geannuleerde order moet ik handmatig de voorraad aanpassen. Is er een manier om een order te annuleren, zonder de voorraad bij te werken, zoals bij een creditering of bij de verwerking van retouren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

13 reacties

• kohlokohlo Member Berichten: 17
    9 juli aangepast

Ik heb hier een keertje contact over gehad met Lightspeed; niet precies hetzelfde maar ik liep wel tegen het feit aan dat producten automatisch weer op +1 werden gezet na het annuleren van een bestelling en dit is meestal onwenselijk voor ons. Ik had ze gevraagd of er een keuze optie was om het product wel of niet terug op voorraad te leggen bij annuleren. Dit is wat ze me toen hebben laten weten:

"Helaas is dit niet mogelijk. Wanneer er in het systeem een order word gemaakt zullen er altijd aantallen van de voorraad worden afgehaald en daardoor word de voorraad ook weer bijgewerkt als er een order geannuleerd word. 

Wanneer je een order annuleert omdat de betaling niet op tijd is voldaan gaat het goed, want binnen de binnen de order wachten op betaling heeft de order het item 1x gereserveerd. Door het annuleren word het item dus teruggelegd in de voorraad. Als een order word geannuleerd moet worden omdat een product niet op voorraad is, zou je ervoor kunnen kiezen om het product alleen bestelbaar te laten zijn als het op voorraad is. Hierdoor kan het product niet meer besteld worden bij gebrek aan voorraad. Dit is een functie binnen de productpagina"

Inmiddels ook weer 9 maanden geleden dus als er in de tussentijd een ander antwoord is hoor ik dat graag. We lopen hier nog steeds tegenaan namelijk.

• Dave0701Dave0701 Member Berichten: 177 ✭
    9 juli aangepast

Volgens mij gaat die bij ons gewoon naar de -1 als iets word verkocht wat niet op voorraad is. (preorder)

Annuleren ze hem dan zou die weer weer naar 0 gaan toch.

En anders zet je de voorraad op bijvoorbeeld -100 (het aantal wat je in bestelling hebt staan )

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,136 

Precies zoals @Dave0701 zegt: als het goed is wordt de voorraad met -1 verlaagd bij een order. Als je hem annuleert komt hij als het goed is gewoon op het juiste aantal te staan. Zo werkte het bij ons in ieder geval (ook het afgelopen jaar dat we met een fulfilment partij werkten)

Je moet even je instellingen nalopen, want als het goed is kun je er gewoon voor zorgen dat bij iedere order de voorraad -1 gaat. Is dat bij jou niet het geval?

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • JeremyJeremy Member Berichten: 45

Klopt, normaal gesproken inderdaad wel. Maar omdat het voorraad beheer voor ons buiten lightspeed ligt gaat het niet goed (-1 kan niet).

De workaround is inderdaad, voor elke geannuleerde order eerst de voorraad verlagen, maar handig (en niet foutgevoellig) is anders.

En als we de voorraad op -100 zetten staat deze bij de eerstvolgende bestelling weer op '0' door de synchronisatie.

• MarjaMarja Member Berichten: 61

@Jeremy dat klopt volgens mij, want voorraadbeheer wordt door de fullfilmentpartij gedaan. De voorraad die zij hebben is maatgevend en wordt doorgezet naar jouw shop. Als ik iets aanpas in LS dan gaat daarna de voorraad ook terug naar het oude niveau omdat het via de fullfilment moet worden gedaan.

Werken zijn ook met piqcer?

Wij konden een negeerlijst opstellen. De artikelen die op de negeerlijst staan worden dan niet door hun systeem beheerd, maar door je eigen LS systeem.

Als je dan in LS iets aanpast (bij deze artikelen) dan wordt het niet overruled door hun systeem.

Het enige probleem hiermee is dat wanneer een order binnenkomt waarbij ook een artikel van de negeerlijst zit, dat de bestelling dan niet bij hun binnenkwam. Maar dat is op te lossen door de bestelling door te geven/aan te passen. Mocht dit op dagelijkste basis zijn dan is dat wellicht niet handig, maar als het 1 keer per maand ofzo voorkomt dan is dat wellicht een oplossing. Mits jouw ff partij natuurlijk met negeerlijsten kan werken. Maar het lijkt me sterk als dat niet zo is.

www.devrolijkeengel.nl

p.s. waarom zet hun systeem het artikel steeds weer op 0?? Bij ons kon een artikel ook op -1 komen te staan, en dan bleef het gewoon op -1 staan. Als een order geannuleerd werd kwam het gewoon weer op het juiste aantal (0 bijvoorbeeld) te staan.

www.devrolijkeengel.nl
  • FOOFOO Member Berichten: 795 

Dit zou ik toch met de fulfillment partij overleggen. Bij ons komen ook gewoon negatieve voorraden te staan als er backorders zijn. Wel zo handig voor je totaaloverzicht en daarmee voorkom je inderdaad ook deze problemen.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen

Wat ik trouwens ook niet snap is waarom een artikel in backorder niet op -1 kan komen te staan.... bij onze ffpartner was dat geen probleem. Nu weet ik natuurlijk niet bij welke partner jij zit en welk systeem zij gebruiken, maar kun je niet gewoon even samen uitvogelen hoe een artikel toch op -1 kan komen te staan? Lijkt me heel vreemd dat dat in hun systeem niet mogelijk is 🤔

www.devrolijkeengel.nl
  • FOOFOO Member Berichten: 795 

Bij Montapacking hadden we dit ook niet, nu bij QLS wel. In eerste instantie vond ik het maar irritant, die negatieve voorraden. Maar nu ik er aan gewend ben, geeft het wel een veel beter inzicht in de backorders en het voorkomt dus dit soort problemen.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen

Ik ga eens kijken of Montapacking hier iets mee kan inderdaad.

Het liefst heb je een actuele voorraad, maar met backorders geeft een negatieve voorraad denk ik inderdaad beter inzicht.

• MarkMark Member Berichten: 100 ✭

Via Lightspeed Retail + eCom is het nu godzijdank mogelijk om negatieve voorraad te registreren! Wij deden mee met de eerste pilot en het werkt heerlijk.

Negatieve voorraad "kan" niet, maar voorraad plussen terwijl er niets bijkomt is nog veel slechter. Nu heb je meer inzicht in backorders of voorraadfouten.

Ik zou dus zéker opteren om bij jouw voorraadregistratie ook negatieve voorraad te laten toestaan.

Binnen Lightspeed Retail (waar onze voorraad bijgehouden wordt) moest ik dat zelf aanzetten.

Log In of Registreer om te reageren.