Administratief facturen fout ontdekt

JF85JF85 Member Berichten: 174 ✭

Met mijn boekhouder hebben we het volgende ontdekt. Hoe kunnen we dit oplossen?

Per stap:

1. klant plaatst order en bij de betaling lukt het niet om te betalen
  2. klant gaat terug naar zijn account en probeert een nieuwe betaalmethode met extra kosten €1,50, maar de betaling lukt weer niet.
  3. Klant maakt het bedrag aan ons over.
  4. Betaling is bij ons op de bankrekening bijgeschreven. Vervolgens wijzig ik de status van de order naar "markeren als betaald"

Het probleem is nu dat in de export alle debit orders als betaald worden gemarkeerd. Zie hieronder. Dit zorgt ervoor dat de omzet op deze manier x3 wordt terwijl wij maar 1x betaald hebben gekregen. BTW aangiftes gaat dan helemaal fout zo.

Eventuele oplossing: In dit geval moeten de credits ook op "Paid: Yes" staan.

7 reacties

• JF85JF85 Member Berichten: 174 ✭

@Joey @Maartje , kunnen jullie misschien hierbij helpen?

• JoriJori Member Berichten: 201 ✭

Is wellicht een optie om pas een factuur te genereren als er betaald is? Dat hebben wij ook maar zo ingesteld omdat we altijd maar enorme bergen creditnotas in onze boekhouding kregen. Sindsdien eigenlijk geen issues meer.

@Jori , hoe kan ik het zo instellen? Want dat zou het probleem inderdaad oplossen.

Ik heb het al gevonden. Bedankt @Jori iig.

Voor mensen met hetzelfde probleem als mij: Via Instellingen >Administratie kunnen jullie het aanpassen. Zie hieronder

• FrankFrank Member Berichten: 107 ✭
    21 juli aangepast

Er zit ook nog een andere fout in bijna 30% van de facturen. Ik heb dit al eens aan @Lightspeed Team doorgegeven maar daar is tot op heden niks aan gedaan.

Kijk maar eens goed naar alle facturen dan zul je bij ongeveer 30% zien dat als je het Btw bedrag en Ex Btw bedrag bij elkaar optelt dat het samen vaak niet op het totaalbedrag uitkomt. Het totaalbedrag is dan 1 of 2 cent meer of minder.

Voor de boekhouding maakt het niet veel uit omdat het random is en daarom aan het eind van het jaar maar op een heel erg klein verschil uitkomt.

Maar ik vind het wel ontiegelijk irritant dat de facturen die ik naar klanten stuur gewoon niet kloppen.

Het lijkt mij ook niet moeilijk om dit aan te passen zodat het bedrag wel gewoon klopt.

Groetjes Frank

• CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 236 ✭

@Frank je hebt gelijk. Ik heb al een keer gehad dat een overheidsinstantie onze factuur weigerde omdat de bedragen niet bij elkaar optelden.

• FrankFrank Member Berichten: 107 ✭

Hoi @CelticWebMerchant

Ik snap ook niet waarom @Lightspeed dit niet gewoon aanpast zodat het correct afgerond wordt en klopt met het totaalbedrag.

LS echt klungelig.

Log In of Registreer om te reageren.