Site-vitaliteit - CLS-probleem

FOOFOO Member Berichten: 892 

Sinds half september zie ik in Google Search ineens een enorme toename in CLS-problemen. Zowel op onze eigen shop als een andere shop welke ik deels beheer. Nu vraag ik mij af of dit een Lightspeed probleem is, of dat het aan het thema (Gibbon) ligt?

In eerste instantie dacht ik dat bepaalde apps dit probleem veroorzaakten, maar deze zijn op de andere site niet geïnstalleerd.

John | Fietsonderdelen Outlet
De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
<13

69 reacties

• alondaalonda Member Berichten: 11

wij hebben hetzelfde probleem... vroeg me hetzelfde af. Morgen maar even met shopmonkey van gedachten wisselen.

• JeremyJeremy Member Berichten: 59 ✭

Deze volg ik even. Ik zie namelijk namelijk vanaf 19 september precies hetzelfde.

Ik gebruik geen Gibbon als thema, dus daar light het niet aan.

@Lightspeed Team enig idee?

• FOOFOO Member Berichten: 892 

Kijk, daar was ik naar op zoek: andere thema's die het probleem wel / niet hebben. Probleem ligt dus blijkbaar bij Lightspeed. Ik ga contact met ze opnemen, want dit kan nooit gunstig zijn voor de ranking.

• JoriJori Member Berichten: 279 

Hier hetzelfde, sinds eind september

Nou, vanuit LS voorlopig geen aanpassingen. Schuiven het af op het thema en "Google trekt er toch geen punten voor af".

Dat gaat in 2021 echter wel gebeuren: https://www.wphandleiding.nl/google-search-krijgt-nieuwe-ranking-factor/

Welke LS webshop ik ook check, ze hebben allemaal een slechte CLS score. Het is een nieuwe score, dus op zich logisch dat het niet direct perfect is. Maar dan is dit wel het moment om er wat aan te doen, niet achteraf. Google neemt het niet voor niets op in de Pagespeed test.

Inmiddels heb ik ook gemaild naar Shopmonkey om te kijken of er vanuit het thema nog op ingespeeld gaat worden.

• JohanJJohanJ Member Berichten: 244 

Wij hebben al uitgebreid contact gehad met Shopmonkey maar ze kwamen er niet uit. Ben nu zelf met de CSS aan het experimenteren en visueel is het verspringen mobiel opgelost maar Google geeft nog steeds een foutmelding.

@JohanJ : jullie site zat inderdaad ook tussen mijn "tests". Jullie hebben maatwerk, dus zal niet eenvoudig zijn dat nu nog op te lossen denk ik.

Voor de bestaande thema's zal het denk ik ook niet zomaar op te lossen zijn, maar ik wacht de reactie van Shopmonkey nog even af.

• J_BinsbergenJ_Binsbergen Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 149 moderator

Hi allemaal,

Elke CLS-score boven 0.0 betekent dat er bewegende of verschijnende elementen in je webpagina's voorkomen. Vooral banners, widgets (die via apps worden ingeladen) en video/ afbeeldingen die responsive van formaat veranderen kunnen invloed hebben op de CLS-score. Belangrijk hierin blijft de werkelijke gebruikers-ervaring.

De meeste elementen die een CLS-score veroorzaken zitten binnen het designthema en kunnen dus via die weg aangepast worden door een web developer. Dit zal dan in de code van het thema moeten gebeuren.

• JF85JF85 Member Berichten: 211 ✭
    oktober 2020 aangepast

Hier precies hetzelfde probleem (hele andere template dan Shopmonkey). Wat me opvalt is dat dit alleen op de producten pagina's voorspeelt. Dit verklaart dat @J_Binsbergen niet gelijk heeft. Want de banners en widgets bij ons zitten ook op alle andere pagina's zoals "over ons".

Post edited by JF85 on
  • kielenkielen Member Berichten: 118 ✭

Bij mij is de site-vitalitiet van alleen mobiel op 10 oktober slecht geworden. Wij gebruiken Conform plus van Lightspeed zelf. @Jaap _Binsbergen  is dit dan een thema probleem, of wordt het beïnvloed door Google tagmanager en/of webwinkelkeur. Waarom dat alleen mobiel?

Kees Kielen

www.manivivendi.nl
  • JoriJori Member Berichten: 279 

Hier is het ook naar slecht gegaan sinds gister.

• WendyWendy Member Berichten: 5

Ah ik vroeg me al af wat er aan de hand was. Of ik iets moest veranderen of fout had gedaan.

Ik heb een Instijl-thema.

• Jeroen - Inventory AlarmJeroen - Inventory Alarm Member, Partner Berichten: 24 partner
    oktober 2020 aangepast

@FOO ik zie dat je o.a. de Inventory Alarm app gebruikt voor https://www.fietsonderdelenoutlet.nl/ . Veel apps passen achteraf in de browser de pagina aan, om iets extra's te tonen zoals een button. Dit is de standaard manier waarop Lightspeed de apps integreert: met een javascript dat door de browser wordt ingeladen.

Het Inventory Alarm script laadt overigens in ong 30 milliseconden. Als het sinds september is verslechterd, dan is het even de vraag wat er in september aan de site is veranderd (Inventory Alarm staat er al een stukje langer op). Maar misschien heeft Google zelf eea aangepast aan hun logica?

Voor een klant die zijn CLS helemaal wilde optimaliseren, heb ik een oplossing gemaakt die ervoor zorgt dat de Inventory Alarm button in de product.rain page wordt opgenomen. Op die manier wordt de button er dus door Lightspeed zelf al opgezet voordat de pagina richting browser gaat, als aan de juiste condities wordt voldaan, en komt er geen client-side rendering meer aan te pas.

Mocht je dit ook willen, laat het gerust weten via [email protected] dan regel ik dat ook voor jou. Daar zijn geen extra kosten aan verbonden.

Groet,

Jeroen

Inventory Alarm - Extra omzet met terug-op-voorraad e-mails

https://www.lightspeedhq.nl/ecommerce/store/apps/inventory-alarm/

• Jeroen - Inventory AlarmJeroen - Inventory Alarm Member, Partner Berichten: 24 partner

Nog even in detail gekeken. Pagina met Inventory Alarm knop vs pagina zonder Inventory Alarm knop, geen verschil in CLS score (beiden 49% / 8% / 43%):

Product zonder button:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl&url=https%3A%2F%2Fwww.fietsonderdelenoutlet.nl%2Fedge-muurhaak-zwart.html

Product met button:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl&url=https%3A%2F%2Fwww.fietsonderdelenoutlet.nl%2Ffietsspiegel-e-bike-luxe-met-klem-draaibaar-onbree.html

Mocht je toch bovenstaande willen proberen, laat het gerust weten.

Inventory Alarm - Extra omzet met terug-op-voorraad e-mails

https://www.lightspeedhq.nl/ecommerce/store/apps/inventory-alarm/

@Jeroen - Inventory Alarm Bedankt voor het meedenken en -kijken. Maar naar mijn idee komt dit niet door een app. Er zijn onlangs geen nieuwe apps geïnstalleerd en apps waarbij ik twijfels (topbar meldingen en social proof van Beeketing) had, zijn al verwijderd.

De meldingen zijn in september ontstaan, omdat Google dit pas sinds kort heeft opgenomen in Pagespeed.

Voor degenen die meer info over CLS willen hebben, hier de link naar een video van 20 minuten hierover:

oktober 2020 aangepast

Van Shopmonkey kreeg ik de volgende reactie, nadat ze het probleem hadden bestudeerd: "Alles binnen Lightspeed moet dynamisch worden ingeladen, daardoor is het voor ons extreem moeilijk om de zogenaamde "Layout shift" zo laag mogelijk te houden. "

Daar zit binnen LS dus blijkbaar het grote probleem, dat niet 1-2-3 is op te lossen. Shopmonkey blijft kijken naar oplossingen, maar ik vermoed dat het toch uiteindelijk met nieuwe thema's opgelost moet worden.....als dat al mogelijk is.

Ik denk dat een deel van het probleem ook met laadtijden te maken heeft. De laatste tijd ben ik wat in Wordpress / Woocommerce aan het hobbyen (voor een heel ander soort site). Daar worden afbeeldingen die niet in beeld komen nog niet ingeladen (lazy load). Je kunt afbeeldingen, css, html, etc. laten comprimeren. En ga maar door. Met als gevolg hele goede scores binnen Pagespeed.

Post edited by FOO on

Lazyload kun je via CSS ook heel simpel realiseren. Ik heb alleen ooit gelezen dat Google die images dan niet indexeert maar dat heb ik nog niet geverifieerd.

Binnenkort eens met Shopmonkey doornemen. Er staat toch nog een telefonisch overleg in de planning.

• drankkoningdrankkoning Member Berichten: 2

Is er iemand die dit probleem inmiddels heeft kunnen oplossen?

Het komt er in principe op neer dat alles een vaste dimensie moet hebben. Waar we voorheen alles zo vloeiend mogelijk probeerden te maken, wil Google nu zo snel mogelijk weten waar alle onderdelen staan en hoe groot ze zijn.

Doordat ik enigszins thuis ben in CSS, heb ik de desktop versie van onze site kunnen optimaliseren naar een minimale CLS maar de mobiele weergave is lastiger doordat de sidebar de boel verstoort. Deze wordt via JS ingeladen en daar heb ik veel te weinig kennis van. Die opdracht heb ik aan Shopmonkey gegeven maar die hebben het nogal druk, dus dat wordt even afwachten.

Dus als je zelf kennis hebt van CSS en toegang hebt tot de code: zet alle formaten zo veel mogelijk vast (dus meer gebruik maken van media queries met vaste dimensies, bij voorkeur al in de HTML, ipv de afmetingen te laten berekenen) en zo niet: regel het met de maker van je template.

De maker van mijn template zegt dat het een Lightspeed-probleem is. Zelf heb ik geen CSS-kennis, dus zelf oplossen is er hier niet bij helaas.

Iemand een idee hoeveel invloed dit heeft op je ranking? En wat er eventueel nog aan te doen is? Of is het afwachten tot Lightspeed hier een oplossing voor biedt?

@JohanJ Lazy Load houdt toch alleen in dat afbeeldingen die niet in beeld zijn nog niet worden geladen? Wanneer een klant een productpagina bezoekt, moet de afbeelding gelijk in beeld komen. Ik verwacht dat Google deze afbeeldingen gewoon indexeert. Voor mijn Wordpress "hobbysite" zie ik tenminste geen gekke dingen wat dat betreft.

Shopmonkey gaat voor mij Lazy Load instellen. Kijken wat het effect daarvan is. Qua snelheid is daar veel te winnen volgens mij.

@Wendy , klopt het is een LS dingetje. Heeft te maken met het dynamisch inladen van alle content. Het heeft nu nog geen invloed op de ranking als het goed is, maar dikke kans dat het gaat veranderen. Het is niet voor niets toegevoegd.

Dank je John, ik hoop dat Lightspeed dan daar iets mee gaat doen (ik heb tenslotte een SAAS gekozen omdat ik zelf die technische kennis niet heb :) )

@FOO klopt. Ik denk dat ik in de war was met infinite scroll. Inmiddels heb ik het ingebouwd op de homepage en als ik tijd heb, ga ik het verder doorvoeren.

@FOO en @JohanJ , any updates?

@JF85 Shopmonkey gaat binnenkort nog een aanpassing doen. Het duurt wat langer door drukte.

@JohanJ Houd ons op de hoogte aub :)

Op CLS-gebied hier geen nieuwe ontwikkelingen. Wel wordt begin volgend jaar Lazy-load ingebouwd, om op die manier de laadtijden te verkorten. Zal misschien indirect wat invloed hebben op CLS, maar niet veel verwacht ik.

• alondaalonda Member Berichten: 11

Ik volg dit topic al een tijdje omdat wij hetzelfde probleem hebben. Ik kan jullie melden wij hebben via Shopmonkey Lazyload geïmplementeerd en javascript en code gecomprimeerd.

Effect is redelijk goed voor desktop, maar voor mobiel wijzigen de pagespeed scores niet echt. We gaan op zoek naar een betere oplossing.

We blijven dus nog even dit topic volgen ...

Log In of Registreer om te reageren.