BTW vraagje

JF85JF85 Member Berichten: 183 ✭

Zakelijke klant uit Curaçao wilt iets bij ons bestellen maar afleveradres is in Nederland omdat haar zusje over een paar dagen naar Curaçao vliegt en zo kan ze de spullen meenemen.

De vraag is moet de factuur BTW verlegd zijn of juist niet. Lightspeed kijkt naar de afleveradres en naar de factuuradres. Daarom wordt in dit situatie gewoon 21% berekend. Klopt dit van de belastingdienst?

8 reacties

• KrijneneSolutionsKrijneneSolutions Member Berichten: 62

Afleveradres is bepalend, het is geen export BTW-verlegd dus 21% BTW rekenen.

Creatief: zet het afleveradres ook op Curacao en laat het zusje je "DHL koerier" zijn.

• FOOFOO Member Berichten: 817 

BTW-verlegd mag alleen als je aan kunt tonen dat je de bestelling ook daadwerkelijk buiten NL hebt laten leveren. Bij levering binnen NL is dat niet mogelijk.

De creatieve oplossing van @KrijneneSolutions zou ik niet doen. Mocht er een controle komen, kun je niet aantonen dat de artikelen daadwerkelijk naar het buitenland zijn gegaan.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,157 

En terwijl jullie het hebben over of de BTW wel of niet verlegd moet zijn, denk ik alleen maar: Zorg alsjeblieft dat die order zo snel mogelijk aangemaakt en opgestuurd wordt, want ik zou me meer zorgen maken of de bestelling wel op tijd bij "zusje" aankomt 🙄

De vertraging bij PostNL is nu al dramatisch af en toe....

Zusje over een paar dagen tegen KLM: Wacht nog héél even.... hou dat vliegtuig nog éven aan de grond.... volgens de track&trace code kan het écht vandaag of morgen bezorgd worden.... 😂

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"

Ik zou toch eerst de factuur goed willen hebben........ anders loop je straks de 21% BTW mis en heb je het werk grotendeels voor niets gedaan.

Overigens valt het bij DHL nog reuze mee met vertragingen. Alleen grote pakketten (handmatig sorteren) gaan de laatste tijd vaker mis.

15 oktober aangepast

Heb je ook gelijk in hoor, het was meer even off-topic bedoeld ;)

"Over een paar dagen" komt een beetje krap over, in ieder geval wel als je met PostNL verstuurt. Ze waren een aantal weken geleden al bezig weer extra personeel aan te nemen omdat ze nu al met flinke vertraging kampen (lijkt ieder jaar wel eerder en sneller te worden)

En als je een cadeautje naar Amsterdam mee moet nemen denk je nog: ach, dan rij ik van 't weekend nog wel een keertje op en neer. Maar naar Curacao.... 🤪

www.devrolijkeengel.nl
  • JF85JF85 Member Berichten: 183 ✭

@KrijneneSolutions en @FOO bedankt voor de reacties!

@Paula inderdaad, we merken ook dat veel pakketjes te laat aankomen. Helaas maar ik vind PostNL nog steeds het beste van alle andere partijen.

@JF85 Helemaal mee eens! De problemen (en net iets hogere kosten) bij PostNL nemen we voor lief omdat ze nog steeds de vervoerder met de meeste mogelijkheden en grootste bekendheid hebben. En ik hoor ook genoeg problemen bij andere vervoerders, iedereen heeft z'n voor- en nadelen. En verzenden via MyParcel waardoor het net een klein beetje goedkoper is werkt ook prima.

www.devrolijkeengel.nl

Toch is het naar mijn idee steeds PostNL die als eerste vertragingen heeft als het drukker wordt. DHL kan meestal dan nog een tandje bijschakelen.

PostNL is weliswaar bekender, maar ik heb betere ervaringen met DHL. Ook daar komen steeds meer mogelijkheden. Zo worden onze pakketten tegenwoordig standaard in de avond bezorgd. De klant kan dit zelf nog wijzigen naar een ander moment.

Log In of Registreer om te reageren.