Blijven jullie naar de UK verzenden na Brexit??

FrankFrank Member Berichten: 142 ✭

Ik ben wel benieuwd wie er allemaal na de UK blijven verzenden na de Brexit.

Ik persoonlijk ga eerst eens even afwachten wat de verzendkosten bijvoorbeeld gaan doen. Als die net zoals naar Zwitserland en Noorwegen gaan zijn dan is het risc reward principe heel duidelijk en stop ik er mee.

Niet dat de UK echt een grote inkomstenbron voor mij is op dit moment dus voor die paar duizend euro per jaar heb ik geen zin in al dat douane gezeik wat er bij komt kijken.

Maar allicht als de verzendkosten meevallen en de ervaringen van anderen goed zijn is het toch wel waard om het te blijven doen en er te gaan groeien.

Wat doen jullie??

Groetjes Frank

16 reacties

• HoutendiershopHoutendiershop Member Berichten: 20

Verzendkosten worden gelijk aan Zwitserland volgens PostNL.

Douane gezeik? valt wel mee een formuliertje invullen en klaar is kees. Levert voor ons niet veel extra werk op.

www.houtendiershop.com

• CelticWebMerchantCelticWebMerchant Member Berichten: 262 ✭

Let ook op dat je een Brits EORI nummer moet aanvragen.

• MaccMacc Member Berichten: 9

Hoi Frank,

We hebben UK er uitgehaald en wellicht bij veel aanvragen gaan we het weer proberen. Hierbij een top handleiding voor wat je te doen staat en helemaal simpel is het helaas niet. Extra administratie en aangifte in UK. Of besluiten om alleen maar boven de 135 GBP te versturen....

• QS86QS86 Member Berichten: 116 ✭
    5 januari aangepast

Webshops die wel naar de UK blijven verzenden; hoe hebben jullie je LS shop ingericht?

Tot £135 / €150 dien je 20% af te dragen met een UK BTW nummer.

Alles boven de £135 / €150 is dan 0% BTW?

Of zoals @Macc zegt zet je minimum orderwaarde voor UK op €150?

Naar mijn weten is het binnen lightspeed niet mogelijk om orders boven de €150 naar UK automatisch op 'btw verlegd /vat shifted' in te stellen.

• JeremyJeremy Member Berichten: 59 ✭

@QS86 Wij hebben een Brits BTW nummer aangevraagd, maar krijgen zojuist van lightspeed support te horen dat het niet mogelijk is om een regionaal belastingtarief in te stellen voor het VK omdat ze geen deel uitmaken de de EU. BTW wordt altijd verlegd.

Het zal dus niet mogelijk zijn om orders < GBP 135 te gaan verzenden.

• OxigoOxigo Member Berichten: 11

Erg jammer dat voor de BTW het onderscheid niet gemaakt kan worden tussen orders onder en boven 135 GBP in Lightspeed. Los van alle onzekerheid omtrent Brexit is dit toch een regel die al wel lang bekend is.

Volgens mij kan je niet een minimum orderwaarde instellen? Je kan verzendmethodes wel aanpassen op gewicht, maar niet op waarde, of mis ik iets? Behalve dan het minimum bedrag voor gratis verzending.

Ik heb voor nu de verzendkosten voor orders onder de 135 GBP belachelijk hoog gemaakt maar toch zijn er nog mensen die bestellingen plaatsen..

• HoutendiershopHoutendiershop Member Berichten: 20

@Oxigo ja ben ik helemaal mee eens! Wij roepen al jaren om een minimale orderwaarde per verzendmethode. Of een staffel in de verzendtarieven.

@Lightspeed dit heeft echt hoge prioriteit voor ons. De vervoerders knijpen ons van alle kanten met toeslagen dus wij willen deze door kunnen berekenen aan de klant. En jullie hebben wel een leuk blog artikel over Brexit maar de software zelf kan het niet aan.....!

www.houtendiershop.com

@Oxigo

Volgens Lightspeed kan het op de volgende manier:

Bedankt voor het mailen naar Lightspeed support.

Ik zie dat je met manuele verzendmethoden werkt.

Op die manier zou je twee verschillende verzendmethoden kunnen aanmaken: één voor NL en één voor UK. Deze kan je dan een apart minimumbedrag geven.

• FrankFrank Member Berichten: 142 ✭

HMMM nope

Je kan alleen een minimumbedrag voor gratis verzending ingeven geen minimum orderbedrag.

Je kan bij : Instellingen>Geavanceerd een minimumorderbedrag ingeven maar dit geld voor de gehele site en is niet per land in te stellen.

Well raar dat @Lightspeed dit zo in een mail zet.

Is er iemand die inmiddels weer naar de UK verstuurd en hoe hebben jullie dat nu ingesteld?

Nieuwe feature van Lightspeed, sinds 17 feb.

@QS86 we werken met handmatige orders naar Uk en alleen order boven 135GBP accepteren we.

@Macc Dus alle bestellingen onder de £135 annuleren jullie handmatig + standaard e-mail naar de klant?

• Martin69Martin69 Member Berichten: 4

Zolang het niet mogelijk is om een minimum orderbedrag in te geven per land, lever ik niet aan het VK. Ik vind het niet de moeite gezien alle administratieve rompslomp die het met zich mee brengt. Toevallig gisteren een mail gehad van iemand uit het VK of ik iets kon leveren. Helaas moest ook ik hem teleurstellen.

Schijnbaar is er daar al veel ophef over de regels, aangezien ze bijna nergens meer iets in de EU kunnen kopen. Of helemaal niet of alleen boven de £135,00. Thanks to our Government!

@QS86 de orders leggen we zelfs handmatig in, 10% van de orders heeft sowieso maatwerk nodig, dus nu ook Uk klanten, die mailen hun orders en die leggen we handmatig in.

@Martin69 helemaal mee eens, komt een hoop administratie bij(kleine orders). Ze hadden beter geheel buiten de EU kunnen houden, dan was het eenvoudiger. Kennelijk zijn er ook pluspunten aan deze regels...

• FrankFrank Member Berichten: 142 ✭

Het grootste probleem zit er volgens mij in dat je bij orders onder de 135 pond zelf de BTW moet gaan afdragen in de UK en daar heb ik bijvoorbeeld geen zin in.

Plus op kleine orders zitten er ook hoge verzendkosten wat kleine orders sowieso al niet interessant maakt voor veel consumenten in de UK zelf.

Wij hebben ook nog eens veel spul wat breekbaar is en hoe goed we het ook verpakken regelmatig breekt er eens iets. Met hoge verzendkosten is het een stuk minder aantrekkelijk onder aan de streep met alle rompslomp erom heen.

Ja het kost wat winst einde van het jaar maar als ik mijn uurloon ga uitreken ten opzichte van die winst met die rompslomp eromheen. Stop ik mijn tijd liever in het verder ontwikkelen van andere EU landen dan de UK.

Wie weet veranderd dit wel weer de komende jaren.

Maar het is vooral een verschraling voor de UK consument zelf.

Zijn er inmiddels leden hier die weer regelmatig naar het VK versturen en hoe hebben jullie dit ingesteld in jullie Lightspeed shop?

Wat is de beste verzendpartner momenteel naar het VK?

Log In of Registreer om te reageren.