productpagina's bij geen voorraad behouden

AlrikBAlrikB Member Berichten: 11

Hi all,

Ik hoop dat het topic goed staat hier, het is nl meer een SEO dingetje dan een voorraad dingetje.

Als de voorraad van een product 0 is bij ons verdwijnt de productpagina. Google straft dit natuurlijk keihard af.

Ik ben op zoek naar een hele simpele optie, maar als ik her en der zo lees zit dit niet in lightspeed.

Bij voorraad 0 hoeft het product niet meer te verschijnen op de catalog/categorie pagina's (en het liefst ook niet in zoekresultaten)

De productpagina zelf zouden we graag behouden, ivm seo waarde en product recommendations. Bovendien komen producten vaak weer terug.

Nu komt google pagina's tegen die dan weer wel, dan weer niet bestaan.

Heeft iemand een oplossing voor dit issue?

If not: is er iemand van lightspeed die dit ergens aan kan kaarten? Wmb namelijk basic functionaliteit die elke shop zou moeten hebben.

Cheers!

18 reacties

• QS86QS86 Member Berichten: 106 ✭

Komt het product wel weer op voorraad in de nabije toekomst? Je kan dan een inventoryalarm integratie overwegen ( https://inventoryalarm.com/nl/)

Zo ziet het er bij ons nu uit als de voorraad 0 is: https://www.rockettoys.com/nl/jellycat-bibberspeeltje-cactus-jitter.html

• AlrikBAlrikB Member Berichten: 11

Niet alles komt weer terug, soms wel, en soms als andere variant. Maar je wilt vooral van de exclusieve items laten zien dat ze in je assortiment zitten.

Die button is nice! Maar het product staat nog steeds in de categorienavigatie en zoeken enzo.

Bij geen voorraad willen we het product dus niet tonen in navigatie en search, maar de productpagina mag blijven bestaan.

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,230 

Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar dat is toch gewoon door het artikel op "zichtbaar wanneer op voorraad" te zetten? Dan wordt het niet getoond in de categorie etc maar de pagina blijft wel gewoon bestaan.

Maar je zult ongetwijfeld iets anders bedoelen 😀

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"

@Paula

Nee hoor, dat dacht ik namelijk ook ;-)

Even een voorbeeldje, dit product is op. De pagina bestaat niet meer ondanks dat zichtbaar wanneer op voorraad aan staat.

De pagina geeft dan ook een 404:

https://www.bierloods22.nl/nl/cloudwater-brew-co-the-realest.html

Zie ik nog iets over het hoofd?

• FrankFrank Member Berichten: 122 ✭

Je kan overwegen om een categorie Uitverkocht te maken zodat klanten kunnen ze nog wel kunnen zien maar ook weten dat het niet op voorraad is.

Voor de rest kun je de producten uit alle andere categorieën waar ze inzitten uithalen.

Een product wat niet zichtbaar is op je site zal niet zomaar uit google verdwijnen maar zal wel een redirect naar de homepage geven.

24 januari aangepast

De pagina bestaat gewoon nog hoor, als ik me niet vergis. Alleen als je een pagina echt daadwerkelijk verwijdert bestaat hij niet meer. Maar het feit dat je een artikel op onzichtbaar zet wil niet zeggen dat de pagina niet meer bestaat.

De pagina is ook gewoon nog steeds op te roepen via Google (zie afbeelding hierboven) maar niet vanuit je site zelf.

Maar een 404 lijkt me sterk. Je wordt in dat geval gewoon (zoals Frank aangaf) naar de homepage geredirect.

www.devrolijkeengel.nl

De oplossing van @Frank kan werken als het niet om al te veel artikelen en niet al te veel wel niet wel niet wel niet op voorraad gaat, want het kan volgens mij best een klusje zijn om alle artikelen steeds weer in en uit de diverse categorien te krijgen (foutgevoelig)

Ik zou eerder voor een voorraadwaarschuwing gaan. Wij gebruiken naar volle tevredenheid MyStockNotifier van Shappz. Voorbeeld:

https://www.devrolijkeengel.nl/willow-tree-beeldje-happiness.html

www.devrolijkeengel.nl
    24 januari aangepast

@Paula @Frank thanks maar de pagina is wel degelijk weg.

je krijgt een keiharde 404 en vervolgens een redirect naar home.

Google geeft hier ook gewoon een penalty voor.

Hier hebben jullie winkels dus ook last van bij deze setting.

We gaan niet allerlei categorien aanmaken en dat soort dingen. Dank voor de suggesties maar die kwam ik idd al tegen als "oplossing" bij zoeken hiernaar.

Wat mij betreft hoort dit gewoon standaard functionaliteit te zijn.

page bewaren en benaderbaar

product niet in search/categorieen/filters.

of ik zie nog wat over het hoofd of dit kan dus niet.

Post edited by AlrikB on

@Paula die plugin is wel nice! :-) Ga eens kijken, maar er draaien al best at plugins, dus even kijken wat we allemaal precies nodig gaan hebben, tikt aardig aan inmiddels.

Dit issue is voor ons wat lastiger, met bepaalde bieren is het soms zo dat je in een paar uur door je voorraad bent, en soms wel soms niet nog een levering krijgt. Zitten vaak gelimiteerde releases bij enzo.

Ik heb hier zelf absoluut geen verstand van, dus misschien zeg ik nu iets heel raars, maar hoe kan een pagina "weg" zijn alleen door een artikel op onzichtbaar te zetten? Als het artikel weer op voorraad is wordt hij weer zichtbaar. Hoe kan dat als de pagina "weg" is??

Zowel in onze vorige shop als hier in Lightspeed kunnen we gewoon artikelen tijdelijk onzichtbaar zetten en we hebben nooit gemerkt dat hier foutmeldingen of wat dan ook door komen, laat staan penalty's van Google.

Maar zoals ik al zei, ik heb hier weinig verstand van, dit is meer Johans stukje, maar ik betwijfel of het klopt wat je zegt. De pagina is niet "weg" (tenzij jij iets anders met weg bedoelt) want hij kan gewoon weer opgeroepen worden.

www.devrolijkeengel.nl

Ik snap je verbazing. Het is mijn werk, ik hoor het te weten. Wat niet wel zeggen dat ik foutloos ben dus wellicht doe ik wat verkeerd ;-)

Die statuscode in het schermpje wat ik liet zien is de 404 melding. Hier nog even met een ander tooltje (reuze handige plugin om je redirects e.d. te testen)

Lightspeed toont weliswaar de homepage, en het lijkt een redirect, maar geeft gewoon een 404 terug.

Google webmaster tools geeft ook een melding.

Ik snap je verbazing bij het onzichtbaar zetten, dat heb ik ook. Als je toch die productpagina maakt dan lijkt het me een kleine moeite die te laten bestaan. (zeker als ie daarna zo makkelijk weer beschikbaar is)

Maar niemand heeft de gewenste setup dus nog voor mekaar gekregen? (wellicht is er nog een manier)

• FOOFOO Member Berichten: 856 

Zoals jij het wilt, kan standaard niet. Dan kom je op maatwerk uit.

Wat wel een oplossing zou kunnen zijn, is de app "Unavailable Product Redirect". Die doet volgens mij in grote lijnen wat je wilt. Zelf geen ervaring mee, dus je zou 'm even moeten testen.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen

Hi @FOO thx,

Niet helemaal wat we zoeken (de detailpagina willen we gewoon behouden nl) maar ik zal eens kijken, ze hebben daar ook nog wat apps in hetzelfde segement die wellicht handig zijn.

Echter, de lijst met apps die issues moeten gaan fixen begint meer te kosten per maand dan lightspeed omnichannel zelf. Das wel een dingetje.

Ik heb ook maar even een ticket aangemaakt bij lightspeed zelf.

• FOOFOO Member Berichten: 856 

Wij zijn aan apps en alles er omheen maandelijks veel meer kwijt dan de shop zelf. Maar veel apps zijn het meer dan waard en verdienen zichzelf terug.

Zo hebben wij onlangs SiteSearch360 toegevoegd aan de shop, omdat de standaard zoekfunctie te wensen overlaat. Kost € 43,- per maand, maar de conversie is sindsdien zo'n 20% hoger. Hadden we dus véél eerder moeten doen, maar de "hoge" kosten hielden ons in het begin tegen....... 😫

Ik vind dit ook niet echt een "issue", maar eerder een extra wens. Je maakt nu eenmaal gebruik van een bepaald platform. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Neemt niet weg dat je altijd nog voor maatwerk kunt kiezen. Lijkt mij niet iets dat extreem veel werk is.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen

Mja, het nadeel is dat je in het proces van selectie vooral hoort wat er wel kan, en dit soort dingen pas ervaart als je om bent. Ik zie wel dat dit issue al jaren speelt, en dan irriteert het wel (ik zie wat eerdere topics)

Ja sowieso altijd goed om naar opbrengsten te kijken en niet te veel naar initiële kosten. (veel mensen vergeten de factor tijd ook)

Ik ben zelf redelijk thuis in het CRO wereldje, dus ja al jeukende handjes ;-) Ik ga kijken of ik het zelf kan fiksen eventueel maar Lightspeed is wel redelijk gesloten. We will see, laten we even kijken wat ik van lightspeed terugkrijg. Ik hoop dat iedereen nu iig even kijkt hoe het uitpakt qua 404 pages enzo, das gewoon wel een dingetje.

Ben alleen wel bang dat dit dingetje redelijk diep in lightspeed zit, en dus best veel werk gaat zijn. (anders hadden ze het immers zelf wel gefikst)

• JoriJori Member Berichten: 241 ✭

@Paula

Hij bedoelt met pagina weg dat deze niet standaard meer benaderbaar is. Google gebruikt een crawler voor SEO en wanneer de pagina niet beschikbaar is wordt deze omlaag gegooid door een "penalty"

Zo kan je dus maanden bezig zijn met een link hoog te krijgen in Google waarna het binnen 3 weken weer naar beneden is of zelfs weg.

Wij hebben ook gekozen om alles te laten staan op onze website en gewoon "tijdelijk uitverkocht" er bij neer te zetten. Zo blijft de pagina gewoon benaderbaar. Onze Adwords campagnes sluiten deze pagina's automatisch uit zodat er geen betaalde traffic binnen komt.

25 januari aangepast

@Jori dank je wel voor de uitleg, zoals ik al zei is dit niet mijn dingetje, dat is meer Johans kant 😀

Maar altijd goed om te weten, want wij hebben ook een aantal pagina's op onzichtbaar staan, alhoewel dat meestal artikelen zijn die (waarschijnlijk) niet meer terug komen.

Voor alle andere artikelen gebruiken we gewoon de voorraadwaarschuwing van Shappz. Zo voorkom je dat een pagina blijkbaar dus "verdwijnt" maar ook zodat klanten gelijk weten wanneer ze het artikel weer kunnen bestellen. Onmisbaar voor een webshop denk ik zelf.

www.devrolijkeengel.nl
  • JohanJJohanJ Member Berichten: 225 

Wat mijns inziens zou moeten werken, is op alle pagina's standaard een tijdelijke redirect zetten. Deze wordt (als ik me niet vergis) geactiveerd als een pagina onzichtbaar wordt. Google vindt dit geen probleem als het tijdelijk is. Zo gauw de pagina weer zichtbaar wordt, geldt de redirect niet meer. De redirect stuur je naar een standaard "uitverkocht " pagina.

Ik heb het niet getest maar zou mijns inziens moeten werken. Maar denk er om dat je de redirect niet op "permanent" instelt.

Log In of Registreer om te reageren.