Vernieuwde btw regels vanaf juni 2021 verschillend per land

PhilipfrPhilipfr Member Berichten: 107

Heeft er iemand al een oplossing voor het BTW - OSS-systeem - e-commerce dat dit jaar verplicht is.

Vanaf juni dit jaar moet er per land vanaf 10 000€ een aparte btw aangerekend worden binnen de europese gemenschap. Dus zal er per product en per land een andere verkoopprijs moeten ingesteld worden op de webshop.

Bv:

Product x kost 10€ excl

In DE kost dit dan 10 x 19%=11.9€ en in BE of NL is dit dan 10 x 21%= 12.1€

Heeft iemand hier een oplossing voor?

6 reacties

• DimitriDimitri Member Berichten: 12

Ook benieuwd naar @Lightspeed

• JaapJaap Member Berichten: 106 ✭

Ik ben ook benieuwd :-)

www.sativus.com
    "Saffron and more"
  • Textiellab040Textiellab040 Member Berichten: 1

Ik heb contact gezocht met Lightspeed over dit onderwerp. Onderstaande info kreeg ik terug via de chat.

Per 1 juli 2021 gaan er 3 wijzigingen in met betrekking tot Europese belastingheffing, zo is te lezen op (o.a.) de site van de Nederlandse KvK.

De belangrijkste wijziging voor onze klanten is de hervorming van de drempelbedragen: na 1 juli gelden er geen individuele drempelbedragen meer per land, maar een algemeen drempelbedrag van €10.000 voor export naar landen binnen de EU. Exporteer je meer dan €10.000 naar alle EU-landen tezamen, dan ben je in alle landen btw-plichtig. Dit betekent dat je bij moet houden wanneer je het drempelbedrag overschrijdt en dat daarna belastingen ingesteld moeten worden voor de EU-landen.

Drempelbedrag

Als ondernemer dien je zelf de hoogte van je export bij te houden. Dit kun je binnen Lightspeed doen door middel van de order-export. Stel een filter in op basis van land zodat je enkel de orders van EU-landen kunt optellen (je eigen land dient er ook uitgefilterd te zijn). Misschien heb je naast de webshop nog andere omzet in EU-landen, die dient bij het totaal te worden opgeteld. Een (gekoppeld) boekhoudprogramma zou dit inzicht ook kunnen geven.

Belastingen instellen

Nadat je het drempelbedrag hebt bereikt, dien je regionale belastingen in te stellen. Dit is iets wat al mogelijk is binnen Lightspeed: ons Help Center beschrijft hoe je deze belastingoverschrijvingen in kunt stellen. Momenteel dient dit handmatig te gebeuren voor elk land, dus je zou dit eenmalig moeten instellen voor alle EU-landen. We hebben een verzoek uitstaan om dit proces makkelijker te maken, maar daar is op dit moment nog geen verdere info over bekend.

De laatste zin: we hebben een verzoek uitstaan..... begrijp ik niet helemaal.

Ik verwacht dat als ik een webshop van Lightspeed gebruik in Nederland die gekoppeld is aan een boekhoudprogramma en de Nederlandse wetgeving (belastingwetgeving) wijzigt dat Lightspeed hierop anticipeert en ik niet elke maand handmatig actie moet ondernemen.

• iedereen_looptiedereen_loopt Member Berichten: 74

@Textiellab040 je moet toch niet elke maand handelingen doen? Als je jaarlijks over de 10,000€ in het buitenland (EU) verkoopt, dien je lokale btw-tarieven te hanteren.

Als je vorig jaar over dat drempelbedrag zat, dan kan je dit dus vanaf 1/7 al aanpassen. Tenzij dat je flirt met die grens, zal je dat dus 1x moeten aanpassen. En als je jaarlijks net onder/boven die grens zit, zal je het 1x per jaar moeten bekijken.

Via https://ecom-support.lightspeedhq.com/hc/nl/articles/1260802256169-Regionale-belastingoverschrijvingen-aanmaken kan je gemakkelijk de nodige aanpassingen doen.

Ik heb echter iets anders ontdekt. Als je lokale btw tarieven instelt, rekent het systeem deze ook op je verzendtarieven. Verzendtarieven moet je instellen inclusief btw. Maar het systeem rekent hiervoor de standaard btw. (in BE en NL dus 21%).

Dus stel je wil naar Duitsland verzenden aan 8,95€ incl. BTW. Dan staat er in de checkout eerst: verzending Duitsland 8,95€. Maar bij het totaalbedrag trekt de checkout hier eerst 21% af en telt er dan 19% bij (lokaal btw tarief DE). Met andere woorden daar staat er plots 8,81€.

Ik heb hiervoor net contact gehad met de helpdesk en ze gaan me terugbellen want dit is geen easy fix. Over twee dagen moet het wel werkzaam zijn...

• MaartjeMaartje Administrator, Moderator, Lightspeed Staff Berichten: 289 moderator

Door middel van regionale belastingtarieven voor Europese landen kan aan deze regels worden voldaan, dit dient éénmalig te worden ingesteld in de backoffice. Meer informatie is te vinden op ons Helpcenter: https://ecom-support.lightspeedhq.com/hc/nl/articles/4402853705243-Btw-regels-voor-e-commerce-per-1-juli-2021

Voor verzendtarieven kun je een apart btw-tarief aanmaken en deze koppelen aan de verzendmethode. Het Support team kan dit zo nodig toelichten.

Lightspeed
    Maartje Tindemans
    Lightspeed Support Omnichannel
    Lightspeed HQ
  • iedereen_looptiedereen_loopt Member Berichten: 74

@Maartje bij de helpdesk zeiden ze ook dat aparte btw tarieven aanmaken voor de verzendtarieven inderdaad een work-around is.

Maar dit wil dus ook zeggen dat je aparte btw-tarieven moet maken voor de regio's voor de producten én dan nog eens apart voor de verzendtarieven. De persoon die ik sprak vond dit zelf nogal omslachtig en gaf ook wel aan dat dit eigenlijk niet zou moeten en het systeem correct zou moeten werken (als je een verzendtarief aanmaakt voor een bepaald land is het logisch dat dit automatisch het btw-tarief van de land hanteert). De helpdesk is er alvast mee bezig.

Log In of Registreer om te reageren.