One Stop Shop (OSS) - drempelbesragen

PhilipfrPhilipfr Member Berichten: 96

Beste community, 

Vanaf 01/07/2020 gaat de regeling van One Stop Shop (OSS) in voegen, ongetwijfeld voor velen onder ons een boekhoudkundige en informatica-technische problematiek.

Graag wilde ik eens polsen hoe andere webshop-eigenaars en ontwikkelaars daarmee omspringen, om te zien hoe wij ons tijdig kunnen aanpassen. Hierbij zijn de volgende vraagstukken relevant:

• Hoe geven jullie de juiste prijzen weer op de website (met juiste btw-tarief)? Locatie op basis van IP adres is niet altijd correct.
  • Mag er eventueel altijd een Belgische prijs worden weergegeven die pas wijzigt bij ingeven van een adres? Niet aan te raden want dan gaan klanten afhaken, niet als de prijs lager wordt.
  • Hoe implementeren we dit correct in onze webshop?

Verder zitten we ook boekhoudkundig met een nieuw probleem. Tot op heden werden onze facturen vlot ingelezen in de boekhouding door gebruik van herkenningssoftware. Wij hadden namelijk enkel facturen met Belgische btw. Nu zal deze herkenning niet meer volstaan in de toekomst omdat we buitenlandse btw zullen moeten rekenen. Onze accountant zou dus per factuur handmatige aanpassingen moeten gaan doen. Dit zorgt voor aanzienlijk meer werkuren die uiteraard erg kostelijk zijn.

Hij bood een oplossing aan om documenten in te lezen via een CSV bestand. De software die in gebruik is bij onze accountants is Winbooks. Gegevens moeten gestructureerd worden volgens het volgende stramien: https://help.winbooks.be/display/HelpWowEn/Import+accounting+documents+from+CSV+file

Eerste lijn:

jnltype,jnl,number,renumber,accounttyp,accountid,date,duedate,cur,side,amountcur,amount,vattype,vatid,vatpc,vatamtcur,vatamt,ana1,ana2,ana3,ana4,ana5,ana6,ana7,ana8,ana9,matchjnl,matchnum,extnote,intnote,structcom,group,linked

Volgende lijnen

SAL,"VEN",2159,F,"C","BEBOP",2009/12/01,2009/12/31,"","D",0.000,2153.800,0,"",0.00,0.000,0.000,"","","","","","","","","","",0,"Note d'envoi 10 du 01/12/2009 (1780 EUR)","Note d'envoi 10 du 01/12/2009 (1780 EUR)","",F,T

SAL,"VEN",2159,F,"G","700000",2009/12/01,2009/12/31,"","C",0.000,1780.000,0,"21",21.00,0.000,373.800,"","","","","","","","","","",0,"BE BOP sprl","BE BOP sprl","",F,T

Een klantenlijst moet telkens mee worden opgeladen volgens een gelijkaardige structuur: https://help.winbooks.be/display/HelpWowEn/Import+third+parties+from+CSV+file

Hoe kunnen we zulke lijsten uit Lightspeed bekomen. Is er een conversietool die wij relatief gemakkelijk kunnen aansluiten op Lightspeed of afzonderlijk kunnen installeren om gedownloade lijsten te manipuleren tot een inleesbaar formaat?

6 reacties

• PhilipfrPhilipfr Member Berichten: 96

We raar dat hier geen reactie op komt. Is wel verplicht voor iedereen vanaf 01/07/2021. Ik zie dat er al een ander topic over is maar daar is ook weinig informatie en geen oplossing.

• FrankFrank Member Berichten: 125 ✭

Hoi @Philipfr

Je eerste 3 vragen zijn al beantwoord in het andere topic.

https://community.lightspeedhq.com/nl/discussion/4211/verlaging-drempelbedragen-eu-verkopen-per-1-juli-2021#Item_11

Alleen het boekhoudkundige stukje kan ik je niet bij helpen.

Dat zal voor ieder programma verschillend zijn.

6 februari aangepast

@Frank

Ik zie daar geen oplossing van hoe een product met zijn prijs per land dan getoond gaat worden, hoe gebeurd dit dan?

Enigste wat ik daar kan vinden is dat er een app bestaat maar deze voldoet totaal niet. Als een klant op de webshop komt via organisch bezoek bv Google is de klant nooit ingelogd. En 99% van al deze klanten zal nooit inloggen of een account aanmaken.

Op de andere vraag zie ik ook geen oplossingen, of mis ik iets?

Er is eigenlijk maar 1 vraag en dat is hoe alles dan gaat getoond worden (product prijs) in webshop per land en hoe het boekhoudkundig (facturen) gaat verwerkt worden.

Lightspeed zal hier echt met een serieuze oplossing moeten komen.

• FrankFrank Member Berichten: 125 ✭

@Philipfr

In de app kun je de prijs per land en het BTW tafrief per land aangeven maar let op je mag geen verschillende prijzen hanteren binnen de EU voor leveringen naar consumenten.

Met de app kun je er dus voor zorgen dat bijvoorbeeld voor iedereen de prijs van 100 euro getoond wordt. (Dit gebeurd ook als je de app niet hebt geïnstalleerd)

Als je dit zonder de app doet gebeurd er het volgende:

Standaard prijs 100 euro BTW tarief in de backoffice is 21% Klant uit NL of BE rekent af en de factuur zal Btw 17.36 Ex Btw 82,64 Totaal 100 zijn.

Klant uit DE rekent af, vult zijn gegevens in en opeens is het totaalbedrag van 100 verandert en de factuur zal Btw 13.24 Ex Btw 82,64 Totaal 95,88 zijn.

Dit wil ik (en ik denk jij ook ) niet.

Via de app staat de prijs in NL inc btw van 21% op 100 en de prijs in DE inc btw van 16% op 100.

Etc. etc. etc.

Door de app wordt de prijs inc btw die je daar hebt ingevuld voor dit land getoond op de website ongeacht wat je in de backoffice invult.

Klant komt op de site via een VPN uit Rusland, prijs is 100 euro (standaard bedrag wat in lightspeed zelf staat ingevult). Klant rekent af en vult een Duits adres in, de prijs blijft 100. Hoe de klant ook op je site is gekomen en welk land deze ook invult voor verzending/facturatie de prijs blijft altijd 100. Alleen het BTW tarief wordt aangepast bij het afrekenen (mits je dat goed hebt staan in de app en beter ook in Lightspeed zelf.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is :)

@Frank

Moet de klant dan ingelogd zijn?

als ik in de app lees werkt dit alleen als de klant is ingelogd en een acc heeft.

zoals ik zij loggen 99% van de klanten niet in en dan heeft de app niet veel effect.

als het zou werken wanneer de klanten niet inloggen zou het wel kunnen voldoen.

@Frank

ik heb net de eigenaar app lap - cmdc gebeld. Wat je zegt klopt niet hoor. Je kan de prijs aanpassen per land maar dit veranderd niet de btw op de factuur. Kan ik je ergens bellen. Dit werkt sneller.

Log In of Registreer om te reageren.