Zichtbaar waarop gezocht wordt?

KolliesPartsKolliesParts Banned user Berichten: 135 ✭
april 2018 aangepast in Producten en categorieën
Hallo,
Weet iemand of dat het mogelijk is om te zien op welke woorden/producten (potentiële) klanten op zoeken via de zoekbalk? Dit is natuurlijk interessante informatie om eventueel het assortiment aan te passen naar de vraag van de klant.
KolliesParts.nl
Chopper Parts & Bobber Parts
Getagd:

27 reacties

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,074 
    Wij gebruiken daar etracker voor. Dan kun je precies zien op welke pagina/product ze zitten, maar als ze een zoekwoord in de zoekbalk invullen kun je dat ook zien. Inderdaad interessant!
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • KolliesPartsKolliesParts Banned user Berichten: 135 ✭
    Hallo @Paula,
    Is etracker een app in de app store?
    KolliesParts.nl
    april 2018 aangepast
    Waar search/ staat is de zoekterm waar iemand tijdens het bezoek op onze site op gezocht heeft in de zoekbalk:
    Sorry, de afbeelding is een beetje klein, hopelijk zie je wat ik bedoel. Iemand heeft tijdens dat bezoek dus gezocht op hart en hart van steen

www.devrolijkeengel.nl
    Volgens mij staat etracker niet in de appstore, maar wij gebruiken het als sinds het begin (2012) en het bevalt prima!
    www.devrolijkeengel.nl
    @Paula,
    Ik kan alleen een betaalde versie van € 19,95 p/mnd vinden. Gebruik jij die of een andere?
    KolliesParts.nl
    @KolliesParts Nee, als het goed is kost het maar een paar euro per maand (12 maanden voor 48 euro als ik me niet vergis)
    www.devrolijkeengel.nl
    Ik zie inderdaad op de site vanaf 19,95 maar dat is niet wat wij hebben. Ik zie bij ons staan tracking100. Dat is misschien een light-versie ofzo.
    We kunnen er echt behoorlijk veel mee, maar eigenlijk is de enige pagina die ik open heb staan de "last visitors". Daarmee kan ik real-time zien wie er op de site zit, wat ze doen, waar ze naar zoeken, etc. En het is leuk om te kijken of er iemand in de "basket" zit :p Dan weet ik dat er een bestelling aan zit te komen :D
    www.devrolijkeengel.nl
  • Albert_WubsAlbert_Wubs Member Berichten: 88 ✭
    Hoi, Wij gebruiken Clicky.com ideaal om te monitoren wat er op je site gaande is in real time, met een kleine monitor op je eigen site.
    Gavetas.nl Trendy tassen voor elk Budget
    085-78 46 963
  • YibYib Member Berichten: 60
    Google analytics kan je ook gebruiken :smile:
    @Yib
    In Google Analytics kan ik wel de organische zoekresultaten vinden maar niet waarop wordt gezocht in de zoekbalk op de site.
    KolliesParts.nl
  • TijmenTijmen Member Berichten: 27
    @KolliesParts Als je kijkt in analytics onder gedrag dan staat daar zoekopdrachten op de site. Maar dan moet je wel eerst bij beheer (tandwieltje onderaan) aanvinken dat je dat wilt bijhouden
    @Tijmen: Bedankt! Dat zocht ik!!
    KolliesParts.nl
  • Kathleen Van De VijverKathleen Van De Vijver Member Berichten: 13
    Hallo, ik wil graag die zoekopdrachten bijhouden via Google Analytics. 'Site search bijhouden' staat aangevinkt, maar wat moet je voor lightspeed invullen bij de query-parameter? Het woord: search?
  • JohanJJohanJ Member Berichten: 197 
    Ik weet het ook niet zeker maar ik het volgende werkt bij mij:
    SearchString, search, q, /search/?q
  • citizen_zoocitizen_zoo Member Berichten: 80 ✭
    Voor site search tracking op het Lightspeed platform: de letter q invullen bij query parameter is voldoende.
    Meer informatie: https://support.google.com/analytics/answer/1012264?hl=nl&ref_topic=1031951

• OxigoOxigo Member Berichten: 9

/?q lijkt sinds 20 november niet meer gebruikt te worden door Lightspeed, staat nu alleen nog /search/ bij zoekacties. Heb dat even aan moeten passen in Analytics.

@Oxigo Ik ben onlangs overgestapt van SiteSearch360 terug naar de zoekmachine van Lightspeed en heb nu /search/ in Analytics toegevoegd maar de zoekwoorden worden niet weergegeven. Voorheen (voor het gebruik van SiteSearch360) met ?q wel en ook met de codes van SiteSearch360. Werkt het bij jou wel met /search/ ?

q

Niet meer en niet minder.

Er staat weliswaar uiteindelijk "/search/" in de voor gebruikers zichtbare url.

Maar dat is geen parameter.

Daarvóór worden gebruikers doorgestuurd via een andere url, met parameter die 302 (tijdelijke) redirect.

Kijk hier even naar:

@citizen_zoo bedankt voor de info. Deze tool kende ik nog niet.

Ik had echter q al staan als één van de mogelijke parameters (je kunt er maximaal 5 opgeven in Analytics). Zojuist heb ik voor de zekerheid alle overige parameters verwijderd en alleen q laten staan. Ik ga kijken wat het resultaat is.

• DriesDries Member Berichten: 10

Heeft iemand dit effectief aan de praat gekregen? Ik contacteerde support en ontving enkel volgende reactie:

"We hebben dit verder onderzocht. Tot mijn spijt is het door de huidige manier van zoeken niet mogelijk om dit via een query in Google Analytics te meten. 

Lightspeed maakt gebruik van /search/zoekterm/​ en niet van een zoekquery zoals ?q=zoekterm​. Hierdoor zijn de zoekopdrachten door Google Analytics niet te herkennen. "

En dan de usual blabla rond ticket aangemaakt, weten niet wanneer en of, etc.

Misschien ga ik weer terugschakelen naar SiteSearch360. Die hebben inmiddels weer een flinke upgrade gedaan.

• ChichaChicha Member Berichten: 116 ✭
    27 maart aangepast

@JohanJ Wat voor upgrades?

@Dries Dan snapt Lightspeed het niet.

• DriesDries Member Berichten: 10

@citizen_zoo werkt het bij jou door enkel "q" in te vullen? Bij mij levert dat namelijk geen enkel resultaat op in Analytics (hoewel ik zelf zoekopdrachten heb uitgevoerd, om te testen).

• FOOFOO Member Berichten: 759 

@JohanJ Heb je het idee dat SiteSearch360 zichzelf ook weer terug verdient? Ik vind het niet bepaald een goedkope oplossing. Qua producten komen we sowieso al in het pakket van minimaal $ 99,-. Op basis van het aantal zoekopdrachten, kan dit nog hard oplopen. Eigenlijk geen idee waar ik rekening mee moet houden in dat geval.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
    29 maart aangepast

@FOO dat zal per shop sterk verschillen. Bijvoorbeeld van je marges (levert 1 artikel extra verkocht je 2 euro of 200 euro op), in hoeverre je artikelen zonder SiteSearch al goed gevonden worden, of je de zoekwoordstatistieken op je site heel belangrijk vindt, in welk pakket je zit enzovoort.

Ik vind het wel heel praktisch dat je synoniemen voor je artikelen kan opgeven. Bij ons bijvoorbeeld dat beschermengel en engelbewaarder synoniemen zijn zodat je niet beide woorden in je tekst hoeft te hebben.

Vandaag ben ik aan het experimenteren en ik merk dat er toch weer vreemde resultaten komen. Als ik het exacte zoekwoord opgeef voor "buideltje geluk voor de kerst" geeft hij geen resultaten, als ik echter "buideltje geluk voor de kers" of "buideltje voor de kers" ingeef, krijg ik het wel als zoekresultaat, maar weer niet als ik "buideltje voor de kerst" ingeef.

Ik ga verder experimenteren met lay-out en zoekresultaten en dan ga ik ze weer even mailen. Gelukkig geven ze meestal de volgende dag antwoord.

Log In of Registreer om te reageren.