Post.nl

JosVeraartJosVeraart Berichten: 5 Member
Wij hebben op één maand tijd 6 onprettige ervaringen gehad met leveringen van Post.nl in België. Het komt erop neer dat de bezorger in werekelijkheid niet langskomt, maar wel meldt dat hij geweest is voor de track and trace applicatie. Er is nooit een briefje in de bus en onze camera beelden bewijzen dat er nooit een bezorger is langsgeweest.
In deze gevallen waren wij de ontvanger. We hebben uiteraard de drie leveranciers verwittigd (waarvan één lightspeed user) van onze ervaring en ook uitgebreid melding gemaakt by Post.nl.
Zijn er nog meldingen van dergelijke praktijken en wat kan je er aan doen?

15 reacties

• PaulaPaula Berichten: 890 Member, Beta tester 
    Hee, dat is wel héél vreemd! Wel goed dat jullie op camera kunnen laten zien dat er nooit iemand is langs geweest van PostNL. Wat was de reactie van PostNL?
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • JosVeraartJosVeraart Berichten: 5 Member
    Een behulpzame medewerker van Post.nl heeft mij telefonisch uitgelegd hoe dat komt: bezorgers hebben meestal teveel leveringen te doen en weten bij voorbaat dat ze niet rond zullen komen. Zij hebben echter niet de mogelijkheid om te melden dat ze een pakket niet hebben kunnen aanbieden. Ze moeten automatisch melden dat er niemand was (want dan geldt dat als een mislukte levering). Chauffeurs kennen hun route en weten ook waar parkeren en/of bereikbaarheid moeilijk is; dus vaak selecteren zij al bij vertrekt welke leveringen ze niet aanbieden om zo toch zoveel mogelijk leveringen te doen. Ze worden immers per levering betaald!
    Officieel krijgen we geen zinnig antwoord van Post.nl
    Vreemd, ik weet niet hoe lang PostNL al bestaat, maar je zou toch verwachten dat ze "in this day and age" toch wel op één of andere manier de optie "i.v.m. geen tijd niet af kunnen leveren" in hun systeem in kunnen bouwen. Vreemd dat ze daarvoor de optie "niemand thuis" moeten gebruiken.
    www.devrolijkeengel.nl
  • JosVeraartJosVeraart Berichten: 5 Member
    Ik vermoed dat dat met geld te maken heeft. Als er 'klant niet thuis' wordt gemeld, dan geldt dat als een levering en moeten ze de volgende dag nog een keer komen. Als ze zouden melden 'geen tijd', dan is dat geen levering en moeten ze de volgende dag komen en nog een de dag erna als de eerste levering niet lukt. De dupe van dit spelletje is de verzender die betaalt voor een levering(spoging) die nooit is gebeurd.
  • KolliesPartsKolliesParts Berichten: 135 Banned user ✭
    @JosVeraart: PostNL is een verschrikkelijk bedrijf. Gelukkig worden ze binnen nu en 5 jaar ingehaald door concurrenten omdat ze zo prehistorisch opereren dat ze geen bestaansrecht meer hebben.Ze zijn zo flexibel als een blok beton. Er wordt al jaren steeds minder post verstuurd en om de omzetdaling te compenseren verhogen ze gewoon de postzegel prijs i.p.v. zich te storten op het verzenden van het sturen van bijvoorbeeld beveiligde digitale post tegen betaling voor bijvoorbeeld rechtbanken......
    KolliesParts.nl
    Chopper Parts & Bobber Parts
  • MNTMNT Berichten: 81 Member ✭

@JosVeraart: PostNL is een verschrikkelijk bedrijf. Gelukkig worden ze binnen nu en 5 jaar ingehaald door concurrenten omdat ze zo prehistorisch opereren dat ze geen bestaansrecht meer hebben.Ze zijn zo flexibel als een blok beton. Er wordt al jaren steeds minder post verstuurd en om de omzetdaling te compenseren verhogen ze gewoon de postzegel prijs i.p.v. zich te storten op het verzenden van het sturen van bijvoorbeeld beveiligde digitale post tegen betaling voor bijvoorbeeld rechtbanken......

PostNL is verplicht 5 dagen (voorheen 6) per week brievenbus post te bezorgen, terwijl concurrenten dat niet hoeven, dat brengt eigenlijk kosten met zich mee die niemand wil betalen, waardoor de prijs omhoog gaat, waardoor er nog minder post komt. Het bezorgen van een brief is duurder geworden en ik snap heel goed dat ze dat verlies niet willen compenseren met andere diensten.

Ik zou ook niet proberen aardappels te verkopen omdat ik op de peren enorm veel verlies ga maken. De appels verkopen altijd goed, maar ook die winst ga ik niet steken in het verlies van de peren.

Volgens mij is de post en pakketafdeling juridisch ook gescheiden. Ik voorzien binnen enkele jaren wel grote problemen voor de postafdeling en zie postnl dan wel als "pakket only" verder gaan.
  • FOOFOO Berichten: 616 Member 
    Over het algemeen zijn wij zeer tevreden over PostNL. Weinig problemen, alleen onlangs 2x met een brievenbuspakje.

Maar....... nu hebben we een aanbod van Collect & Deliver, waarbij we ruim € 500,- per maand kunnen besparen + de pakketten worden afgehaald. Nu vraag ik me toch af of we dan niet veel te veel betalen bij PostNL. :s
    John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • pahoehoepahoehoe Berichten: 78 Member
    Wat zijn de ervaringen van andere Belgische gebruikers voor Post.nl voor de verzendingen binnen België - Nederland en rest van Europa?
    Kan je rekenen op tijdige ophaling als die daags voordien wordt doorgegeven? Halen ze de 24h leveringen? Niet teveel enthousiast hierboven al te zien? :-)

Wij overwegen deze mogelijk ook te gebruiken als alternatief/aanvulling voor Bpost. 
  • QS86QS86 Berichten: 37 Member
    FOO zei:
    Over het algemeen zijn wij zeer tevreden over PostNL. Weinig problemen, alleen onlangs 2x met een brievenbuspakje. Maar....... nu hebben we een aanbod van Collect & Deliver, waarbij we ruim € 500,- per maand kunnen besparen + de pakketten worden afgehaald. Nu vraag ik me toch af of we dan niet veel te veel betalen bij PostNL. :s

Heb je inmiddels gebruik gemaakt van het aanbod? Ben benieuwd naar je ervaringen. 
    Ja, de eerste maand prima ervaringen en leuk geld bespaart. 
    Toen begon alleen de ellende: PostNL en DPD gingen dwars liggen en hielden de C&D pakketten achter. Daardoor zijn er meer dan 100 pakketten van ons ruim een week blijven liggen.........   

Inmiddels alles terug en alle bestellingen al opnieuw uitgeleverd, maar heeft heel veel tijd en gezeur gekost. 

Nu aan het proefdraaien met Logxstar. Wel iets minder voordelig, maar nog altijd een mooie korting t.o.v. MyParcel en de keus uit meer vervoerders. 
    Hou je ons op de hoogte, @FOO? :) 
    www.devrolijkeengel.nl
    Doe m'n best, maar met de vakantie én BTW-aangifte voor de deur is het een drukke periode......     :p
  • wereldvlaggenwereldvlaggen Berichten: 3 Member
    Ik lees hierboven opmerkingen als  'verschikkelijk', 'blok beton' etc. Helemaal mee eens. Ik gebruik (oa) Postnl voor het versturen van mijn bestellingen. Omdat ik ook kleine orders twv €3,00 krijg, ben ik nagenoeg verplicht deze met 1,2 of 3 postzegels te versturen. Daarnaast bied ik de klant de mogelijkheid aan te kiezen uit 1. Brievenbuspakje (postnl) 2. Pakket (postnl) 3. GLS. 
    Elke week krijg ik van postnl 2x facturen, 1 voor de pakketten en 1 voor de brievenbuspakjes. Zoals u al weet, de pakbonnen worden voorzien van een 3S streepjescode. Deze codes worden door de Gamma/Primera etc gescand en ik krijg een bewijs.
    Vorige week was ik de facturen aan het inboeken en het viel me op dat ik volgens mijn pakkettenfactuur aardig wat had verstuurd. Maar ik weet zeker dat dit niet het geval is. Ik heb de klantenservice gebeld en eea uitgezocht. Het blijkt dat op de factuur 1x pakket had moeten staan, de rest waren allemaal, 100% zeker, brievenbuspakjes. Ergens gaat het dus mis. PostNL zegt 'niet bij ons want het systeem maakt geen fouten' Lightspeed zegt, en terecht, nadat de pakbon is uitgebraaid is het postnl's probleem. Maar intussen... ik wacht op een reactie/terugkoppeling van postnl, mocht het ooit komen. 
    Voor de rest, postnl, helemaal niet flexiebel, arrogante houding bij klantenservice, zomaar bedragen/boetes/toeslagen doorberekenen ( €4 extra voor het handmatig bewerken van een ronde verzendkoker omdat HUN machine dat niet aan kan, €4,50 extra voor een brievenbuszending dat in HUN machine gekreukeld raaktte en door HUN scanner als een pakket werd gezien... this list goes on, and on, and on..)
    Iemand een suggestie voor een andere vervoerder?   
  • YoupackYoupack Berichten: 9 Member
    Wij werken naar tevredenheid samen met Wuunder (https://wearewuunder.com/). Zij werken samen met de bekende vervoerders waaronder PostNL, DHL, DPD, etc. Misschien kunnen zij iets voor je betekenen. 
    Over ervaringen met PostNL in Belgie gesproken, wij hadden laatst 2 grote engelen (voor op een graf) verstuurd. Hele doos compleet afgeplakt met breekbaar tape (voor het geval de bezorger een beetje bijziend is  o:) ) Uiteraard verzekerd verstuurd. 
    Krijgen we 2 dagen later een mailtje van de klant. Klant was niet thuis dus dacht de postbode: weet je wat? Als ik deze grote doos (die helemaal afgeplakt is met breekbaar tape) nou over het (manshoge) hek van de klant heen sodemieter, dan is ie vast blij dat ie zijn pakket tóch vanavond heeft  B) Gelukkig had de klant foto's gemaakt, want hee.... surprise surprise, 1 beeld lag aan diggelen (vreemd, want ik denk dat de bezorger misschien wel heel voorzichtig het pakket over het hek gegooid heeft) 

Gelukkig zijn onze verzendingen naar Belgie standaard verzekerd, dus PostNL moest betalen. Maar wat vraagt de medewerkster? Kunt u doorgeven hoe u de doos van binnen ingepakt heeft (welk materiaal) en mogen we daar een foto van?   :D 
    Dus ik heb haar een vriendelijk mailtje teruggestuurd dat het er absoluut niet toe doet waar ik de beelden mee had ingepakt. Al had ik het in mijn eigen dekbed ingepakt, of al had ik het in wcpapier ingepakt, zodra je een (verzekerde!) doos van 60 x 60 over een 2 meter hoog hek heen sodemietert dan is de kans vrij groot dat de inhoud het niet overleeft. 
    Vervolgens heb ik het feit dat er verplicht een handtekening gevraagd dient te worden bij verzekerd verzenden maar achterwege gelaten. 

Maar we kregen de inkoopprijs van het beeld EN de verzendkosten terug. Jaja, wel 3,80 verzendkosten!  :D Hey crazy lady, tenzij jij een manier weet om een beeld van 60 cm in een brievenbusdoosje te krijgen ga ik met 3,80 verzendkosten niet akkoord. 
    Oeps sorry, dat moet natuurlijk pakketpost verzendkosten zijn. 
    Inderdaad. 
    Twee weken later 3,80 verzendkosten teruggestort. Hey crazy lady, waar zijn de rest van de verzendkosten? 
    Oeps sorry, dat is toch weer even verkeerd gegaan. 
    Uiteindelijk heb ik alles teruggekregen. 

www.devrolijkeengel.nl
Log In of Registreer om te reageren.