Bol.com

LGELGE Member Berichten: 12
Zijn er onder jullie resellers bij Bol.com?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180513_03509807

14 reacties

• cismacisma Member Berichten: 42
    Ja, wij ondervinden exact hetzelfde. Ik las het artikel al op Emerce (https://www.emerce.nl/nieuws/belgische-unie-zelfstandige-ondernemers-waarschuwt-bolcom#comment-1159971)

In de comments zie je dat er ook andere dezelfde ervaringen hebben.

Wat is jouw ervaring?
  • PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 925 
    Echt heel fout.... alleen het zullen wel weer de kleine lettertjes zijn waardoor ze dit kunnen doen.
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
    Ze moeten altijd de Nederlandse wet volgen en zover ik weet is het niet toegestaan prijsafspraken te maken. Dit is eigenlijk wat ze doen.

In ons geval maken ze de prijs heel laag en geven ze vervolgens aan dat wij te duur zijn, we worden dan verwijderd bij het product. Bizar maar waar.
  • KolliesPartsKolliesParts Banned user Berichten: 135 ✭
    Dat is toch algemeen bekend dat Bol.com dat doet......
    KolliesParts.nl
    Chopper Parts & Bobber Parts
  • FOOFOO Member Berichten: 642 
    Wij waren verkoper op Bol. Paar weken terug gestopt en geen moment spijt. Veel concurrentie, veel provisie inleveren, ontzettend veel retouren, veel regeltjes, zinloze telefoontjes van niet al te snugger personeel, etc. . Het meest idiote is nog wel dat Bol de resellers beconcureert op het moment dat een product hard gaat lopen 
    John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • PietFrietPietFriet Member Berichten: 5
    Ik roep dat al jaren. Eén van de redenen dat ik heel ver bij Bol vandaan blijf. Amazon zal hetzelfde doen trouwens...
  • KrijneneSolutionsKrijneneSolutions Member Berichten: 44
    Ze hebben ook een idioot hoge norm van 98% op tijd leveren per week, anders krijg je strafpunten. dus 2 op de 100 pakketjes mogen maar te laat komen. Bij ons gaat alles op tijd weg, maar POSTNL haalt niet altijd de norm.
    Verder tellen ze losse items ipv pakketjes; besteld een klant 4 items in 1 bestelling dan zijn dat 4 zendingen bij hun! Komt die te laat dan heb je gelijk al strafpunten te pakken als je niet meer als 200 zendingen hebt in die week!
    Vraag me af of ze zelf wel de norm halen?
    Ze halen zelf de norm ook zeker niet, dit hebben we meerdere keren van de klantenservice zelf mogen vernemen. Ze hebben dezelfde problemen met PostNL, maar ja, zelf krijgen ze geen kruisjes ;) Overigens krijg je pas onder de 95% een kruisje.

We zijn veel in contact met BOL en verwerken veel orders per jaar, ook wij hebben problemen met de levertijd, echter hebben we een score van 9+, klanten zijn tevreden, alles in het groen alleen DHL/PostNL voldoet niet aan de verwachtingen en worden wij gestraft. Na 7x in 24 weken zal je gewoon worden verwijderd, ondanks de omzet die je doet.

Uiteraard heb je altijd de keus om niet te verkopen via BOL, maar veel bedrijven kunnen niet zonder. Het verhaal dat ze je producten offline halen is een veel kwalijkere zaak..
    @cisma: je bent dan toch via Bol.com je eigen handel aan het slopen?
    Die ca. 15% provisie aan Bol.com kun je beter in marketing steken en alles in eigen beheer blijven doen.
    KolliesParts.nl
  • LGELGE Member Berichten: 12
    Dank voor jullie reactie! Ik was met hen al aan het onderhandelen en wou een test doen met 2 producten. Ik heb hen het artikel doorgestuurd en naar hun reactie gevraagd. Uiteraard geen enkele reactie. Hoe arrogant kan je zijn? Hoogmoed komt voor de val!
    Ik ben er nu van overtuigd dat dit niet de goede manier is om aan extra omzet te komen.
    Hoog tijd dat de economische inspectie hier eens werk van maakt!
    @KolliesParts; ja dat is ook wat we uiteindelijk van plan zijn, we zetten steeds minder assortiment op BOL maar merken ook dat veel klanten simpelweg niet ergens anders willen kopen.

Het zal altijd extra omzet opleveren, klanten met cadeaubonnen; klanten die aan het rondshoppen zijn. We hebben wel eens een periode BOL uitgezet om te zien hoeveel traffic extra richting onze site kwam via google shopping bijvoorbeeld, en dat viel vies tegen.

We hebben ook overzichten van BOL gekregen met zoekresultaten op de website van BOL en daar schrik je van. Enorme volumes van mensen die zoeken bij BOL i.p.v. op Google.

Mooiste combinatie is gescheiden assortiment; 1 deel wat goed verkoopt op je eigen platform en dat niet verkopen bij BOL en 1 deel wat goed verkoopt op BOL.
  • YibYib Member Berichten: 48
    mei 2018 aangepast
    Ooit ook geprobeerd met Bol.com, omdat ik gewoon eigenwijs ben en zelf wil meemaken. Wij hebben gelukkig maar 2 maanden meegewerkt. Meestal ging het goed, wij verkopen meer producten met kleine omzet stijging.

Na een keer een probleem te hebben meegemaakt, zijn wij gelijk gestopt en alle advertenties verwijderd. Het was een kleine probleempje, maar het idee dat je niks kan doen als er iets fout gaat. En dat een medewerker van Bol.com beslist hoe het opgelost moet worden, bevalt ons helemaal niet.

Bol.com behartigen de kopers, als er iets gebeurt dan sta je als webwinkel / ondernemer daar machteloos over.

Dat is alleen nog maar de service. Als je alle punten er bij pakken is Bol.com niet echt een geschikte partij om te werken, tenzij je op korte termijn focussen en niks om jou producten geef.

Dat klinkt als, je ziel aan de duivel verkopen.
  • LGELGE Member Berichten: 12
    @KolliesParts Ik ben eerder van het principe om dan niets te verkopen bij Bol.com. Ik heb liever iets minder omzet dan me te laten meeslepen in een oneerlijke handel. Uiteindelijk maak je er hun op die manier enkel mee groter.
    @LGE: Precies!  :)
    KolliesParts.nl
Log In of Registreer om te reageren.