Lightspeed vs Shopify

JF85JF85 Member Berichten: 207 ✭
18 mei aangepast in Algemeen

Deze vraag ik durf ik nu wel te stellen gezien lightspeed weinig bezig is met onze wensen en eisen en zelfs de simpelste toevoegingen moeten we jaren op wachten.

Wij gaan binnenkort een nieuwe webshop beginnen en zitten er serieus te denken om deze in Shopify te bouwen. Is dit een goed idee? Wat is jullie ervaring hiermee?

Post edited by JF85 on

10 reacties

• JoriJori Member Berichten: 255 ✭

Ik ben ook aan het nadenken om over te stappen dus ik volg even. Bekende van mij zit via Shopify en is erg tevreden. Je hebt er wel wat meer werk aan heb ik begrepen maar qua thema's bijvoorbeeld ben je een stuk vrijer.

• Sander WestlandSander Westland Member Berichten: 35

Wij hebben ook serieus gekeken om over te stappen naar Shopify. Overstappen is alleen echt een serieus karwei waar heel veel bij komt kijken als je een flinke shop hebt. Je verliest je order historie, producten overzetten met varianten is zeer complex en kan niet met een export/import. Afbeeldingen van producten ook niet. Hier moet een developer een tool voor maken, er zijn wel online tools te koop die beloven het voor je over te kunnen zetten. Koppelingen van producten in categorieën kan niet overgezet worden, etc.

Als ik een nieuwe shop zou starten zou dat zeker niet in Lightspeed zijn. Nou is Shopify niet de heilige graal want ook daar zijn een aantal logische zaken niet logisch en ben je ook afhankelijk van veel 3rd party plugins. Maar ik zou zeker her en der trial versies aanvragen en probeer je shop te bouwen, dan zie je snel waar je tegen aanloopt. Daarna moet kiezen voor welke features je concessies wilt doen.

• JROJRO Member Berichten: 58

Mijn ervaring is dat waar je ook voor kiest het nooit 100% naar je zin is. We hebben zelf 2 systemen (CCV en LS) aan Afas gekoppeld. En beide hebben beperkingen.

Sterker nog; als je alles op maat laat bouwen is het ook nooit geheel naar het zin.

Wat je wel kunt ervaren is dat een bedrijf andere keuze's maakt. Toen Biedmeer CCVshop werd heb ik dat meegemaakt. Andere prio's.

Net als bij SEOshop dan moet het overnamebedrag terug verdient worden. Met plugin's en systemen van derden waar geld mee verdient moet worden. En de ontwikkeling van het eigen platform krijgt dan minder aandacht.

Ik ken Shopify niet maar ook dat zal niet heilig zijn.

• YibYib Member Berichten: 62 ✭

Bij Shopify betaal je per order nog een soort x% aan commissie. Leuke voor beginners met niet al te hoge omzet. Bij een wat ambitieuzere shop, zou ik niet doen.

• JF85JF85 Member Berichten: 207 ✭

@Yib Dat is allang al veranderd :)

• YibYib Member Berichten: 62 ✭
    19 mei aangepast

@JF85 Ah, dan heb ik niks gezegd. Zonder die % commissie is Shopify zeker interessanter. Zij hebben veel meer plugins/apps.

[edit] heb net gekeken op shopify, hier(https://www.shopify.nl/prijzen) staat toch echt dat je commissie moet betalen tenzij je shopify payment gebruiken. Shopify payment zal ook niet goedkoper zijn dan direct contract af te sluiten bij PSP. In plaats van % commissie betaal je hogere transactie kosten.

• FOOFOO Member Berichten: 873 

Op die transactiekosten verdient Shopify meer dan het abonnement......

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen
  • maartenbmaartenb Member Berichten: 5

Ik overweeg ook over te stappen naar een ander platform. Shopify staat bij mij niet op de shortlist. Ik denk eerder aan Ecwid of Snipcart, maar daarbij moet ik wel melden dat ik slechts één product heb en vooral een merk ben. Dan wil je graag een verhaal vertellen en dat kan in Lightspeed eigenlijk niet goed. Lightspeed, net als Shopify zijn platforms voor warenhuisachtige shops met heel veel producten. Hoewel ik de backend van Lightspeed heel goed vind, ben ik het eens met de conclusie dat Lightspeed het product niet of nauwelijks doorontwikkelt. Werk nu bijna 3 jaar met Lightspeed en in die tijd zijn er geen noemenswaardige updates geweest. Dat is een zeer slecht teken. Het verbaast me dan ook niets te lezen dat Ecwid onlangs is overgenomen door Lightspeed. Vreemd genoeg is dat bij Ecwid al gecommuniceerd, maar vooralsnog niet bij Lightspeed. Ecwid heeft onlangs ook Subscriptions aangekondigd, een feature die bij Lightspeed 'way overdue is'. Snipcart is meer voor ontwikkelaars die maximale vrijheid willen.

• Dave0701Dave0701 Member Berichten: 235 ✭
    15 juni aangepast

Ecwid is overgenomen voor ongeveer 500 miljoen

tevens ook nog even NuOrder erbij overgenomen voor ongeveer 425 miljoen.

• Jeroen - Inventory AlarmJeroen - Inventory Alarm Member, Partner Berichten: 14 partner
    17 juni aangepast

Wat ik persoonlijk een groot nadeel vind mbt Shopify is dat de klantdata buiten de EU wordt opgeslagen, in Canada, en bij subprocessors in de VS. Als ik een nieuwe webshop / onderneming zou starten, dan zou ik juist kiezen voor partijen die persoonsgegevens van EU burgers zoveel mogelijk danwel exclusief in de EU opslaan. (AVG / Schrems II arrest, etc). https://www.google.com/search?q=shopify+cross+border+whitepaper+pdf . Shopify zegt daar in t kort: hartstikke leuk die GDPR bij jullie, maar wij hebben in Canada PIPEDA dus we houden ons gewoon aan de Canadese wet.

Dit doet Lightspeed een stuk beter in mijn ogen met servers in Amsterdam https://www.lightspeedhq.nl/ecommerce/hosting/ en je hebt te maken met het nederlandse Lightspeed Netherlands BV.

Verder stelt Shopify in zijn voorwaarden dat je een overeenkomst met ze sluit op basis van Canadese wetgeving (..... .nl/juridisch/voorwaarden , 3.2).

Nu heb ik hier zelf wellicht meer dan gemiddelde interesse in, het hele "EU persoonsgegevens in de EU opslaan" onderwerp laat ik zwaar meetellen in dit soort beslissingen. Ik merk dat VS/Canadese bedrijven en juristen de EU wetgeving erg in hun eigen voordeel interpreteren, en al snel roepen dat alles goed is geregeld. Ook lees je maar al te snel in de FAQ's en privacy policies van dit soort US/CAN bedrijven dat ze vinden dat het Schrems II arrest op hen toch echt niet van toepassing is.

Een prima leesbaar artikel in dat verband is https://www.ictrecht.nl/blog/schrems-ii-google-en-facebook-trackers-weg-ermee-of-toch-niet

Post edited by Jeroen - Inventory Alarm on

Inventory Alarm - Extra omzet met terug-op-voorraad e-mails

https://www.lightspeedhq.nl/ecommerce/store/apps/inventory-alarm/

Log In of Registreer om te reageren.