Levertijd met datum

KolliesPartsKolliesParts Berichten: 135 Banned user ✭
mei 2018 aangepast in Logistiek en verzending
Hallo Lightspeed gebruikers,

Ik probeer alle producten op voorraad te houden maar dat lukt wel eens niet :). De klant ziet dan bij een product bij levertijd het volgende staan: Levertijd 2 à 3 weken.

Maar in de praktijk werkt dat niet om de volgende reden. Mijn producten produceer ik zelf en sommige producten hebben een doorlooptijd van 1 week, sommige van 3 weken. Maar het probleem is dat als ik bijna klaar ben met de producten, ik er al 2,5 week aan gewerkt heb en dus kan leveren over 2 dagen dan staat er bij het product nog steeds: Levertijd 2 à 3 weken

Is het mogelijk om een leverdatum in te vullen? Zodat klanten exact kunnen zien over hoeveel dagen het product weer beschikbaar is?

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik lees het graag.
KolliesParts.nl
Chopper Parts & Bobber Parts

11 reacties

• PaulaPaula Berichten: 831 Member, Beta tester 
    Je kunt verschillende levertijden aanmaken. Je zou dan als een artikel uitverkocht is een levertijd aan kunnen maken met de datum dat je het betreffende artikel (ongeveer) denkt te kunnen leveren. Als je de voorraad van het artikel bijwerkt (omdat het weer op voorraad is) zou je de levertijd weer terug kunnen zetten naar de standaard levertijd. 
    www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • KolliesPartsKolliesParts Berichten: 135 Banned user ✭
    @Paula: Dat zou inderdaad kunnen maar dan heb ik extra werk i.p.v. minder 😃.
    Ik zoek eigenlijk een oplossing om het (deels) te automatiseren. Een datum invullen wanneer een product weer op voorraad is zou het mooist zijn. De klant kan dan exact zien over hoeveel dagen een product weer leverbaar is.

Misschien is het ook een idee om als levertijd als volgt in te vullen:
    "Dit product is weer leverbaar vanaf 1 juni 2018. Als je nu bestelt dan wordt het product op deze datum naar jou verstuurd."

Wat vind jij @Paula?
    KolliesParts.nl
    Ik weet niet of dat zou werken, want hoe gaat het dan ná die betreffende datum? Stel dat het 1 juli is, dan staat er dus nog steeds leverbaar vanaf 1 juni, toch? Dus er zal (zoals ik het nu kan bedenken) toch ook na die datum nog iets handmatig aangepast moeten worden. Anders blijft er oude info staan... En dat kan best lastig zijn. Zo heb ik laatst 3 bestellingen gewacht met nieuwe engel knuffelstenen bestellen omdat er bij onze leverancier stond "verwacht....." terwijl dat nog oude info was. Ze waren ondertussen blijkbaar gewoon weer leverbaar. 
    Dus het blijft opletten hiermee.... 
    www.devrolijkeengel.nl
    Maar is het echt meer werk? Want ik zie dat jij ook met actuele voorraad werkt. Ik neem aan dat als je bepaalde artikelen af hebt (zelf gemaakt zei je) je de actuele voorraad invult. Dan zijn het misschien 2 of 3 klikken extra die je moet doen. Dat is letterlijk een kwestie van volgens mij 2 klikken, namelijk de aangepaste levertijd terugzetten naar de default. 
    www.devrolijkeengel.nl
    @Paula: Ik ga het eens testen. Nu heb ik ook het idee dat ik omzet mis omdat men (nog) niet durft te bestellen en het later, na 2 á 3 weken niet meer doet.
    KolliesParts.nl
    Wij maken gebruik van de mystocknotifier app. Bij artikelen die niet op voorraad zijn staat "mail mij bij voorraad". Zodra wij de voorraad aanpassen krijgen ze een mailtje dat het te bestellen is (uiteraard doet niet iedereen dat, maar we krijgen wel bestellingen binnen via die mailtjes. Dus dat zou je ook nog kunnen doen (maar dat is wel weer een tientje extra per maand ;) Maar meestal heb je dat er met 1 bestelling per maand gewoon weer uit. 

En ja, de levertijd af en toe aan moeten passen is misschien minder leuk, maar een bestelling mislopen is nóg minder leuk ;) 
    Maar zoals ik het zie is het in jouw geval echt een kwestie van 2 of 3 klikken extra. Als een artikel uitverkocht is pas je de levertijd aan (je maakt een nieuwe levertijd aan met de verwachte datum, dat is een minuutje werk ofzo) 
    En zodra het artikel weer leverbaar is pas je de voorraad aan en zet je de levertijd terug naar default. 
    Ben benieuwd of het werkt voor je, of dat ik het nu echt helemaal verkeerd inschat :smiley:
    www.devrolijkeengel.nl

Misschien is het ook een idee om als levertijd als volgt in te vullen:
    "Dit product is weer leverbaar vanaf 1 juni 2018. Als je nu bestelt dan wordt het product op deze datum naar jou verstuurd."

Wat vind jij @Paula?
    Maar hoe krijg je zoals jij het voorstelt de tekst van 1 juni dan weer weg? En waar wordt het door vervangen? 
    www.devrolijkeengel.nl
  • MNTMNT Berichten: 81 Member ✭
    Paula zei:
    Maar hoe krijg je zoals jij het voorstelt de tekst van 1 juni dan weer weg? En waar wordt het door vervangen? 

Dat kun je vrij simpel opvangen, gewoon met wat er nu is. Het enige wat je dan moet doen is de huidige melding (bij geen voorraad) aanpassen zodat je een datum kunt invoeren.

Na die datum krijg je dan "op voorraad" als er na de verkopen nog voldoende voorraad is, of "x tot x weken levertijd" zolang er geen exacte datum is. Op zich zou je dit met de datavelden bij een product kunnen regelen, maar ik weet niet of er in de template een manier is om de huidige datum te vergelijken met een datum uit de datavelden.
  • MNTMNT Berichten: 81 Member ✭
    Voor ons, en ik denk anderen ook best handig trouwens. Wij laten ook zelf produceren, daardoor heeft een grote partij producten dezelfde levertijd, mits ze besteld zijn bij de fabriek. 
    @Paula en @MNT: Ik heb een aanpassing gemaakt m.b.t. de levertijd aanpassing. Kijk maar eens bij dit product: 

https://www.kolliesparts.nl/nl/side-mount-met-kentekenlamp.html

Ik vind dit een prima oplossing. Gewoon een levertijd aangemaakt met de tekst en het product verkoopbaar gemaakt als het niet op voorraad is. Zodra ik de voorraad weer aanvul dan wijzig ik de levertijd en maak ik het product weer niet verkoopbaar als de voorraad op is.
    Wat vinden jullie?
    KolliesParts.nl
    @Paula en @MNT:
    Ik vind dit een prima oplossing. Gewoon een levertijd aangemaakt met de tekst en het product verkoopbaar gemaakt als het niet op voorraad is. Zodra ik de voorraad weer aanvul dan wijzig ik de levertijd en maak ik het product weer niet verkoopbaar als de voorraad op is.
    Wat vinden jullie?
    Dit was echt exact zoals ik het in mijn eerste post schreef (of in ieder geval bedoelde) :smiley:
    Zo dacht ik ook dat het het handigst zou zijn. Hopelijk werkt het goed voor je op deze manier :) 
    www.devrolijkeengel.nl
Log In of Registreer om te reageren.