Voorraad beheer items voor dropshipping / directe levering

luukVBluukVB Member Berichten: 1

Hallo,

Wij verkopen allerlei soorten verf, olie en beits op onze website. De meeste producten van onze website hebben wij op voorraad. Een enkeling dropshippen wij echter. Denk dan bijvoorbeeld aan een specifieke beits die een klant in een eigen kleur wil laten mengen. Dit gaat dan rechtstreeks vanaf de fabriek. Hier een voorbeeld pagina van een product waarbij dat zo is: https://www.beitz.nl/woodstain-vv-alle-kleuren.html De klant vult zelf de gewenste specificaties in en wij laten deze dan maken in de fabriek.

Nou is het voor het beheren van de voorraad wat lastig. Ik heb nu de voorraad gewoon handmatig op een paar duizend gezet van dit product zodat die mooi voorradig blijft en in de verkoop. Is er een mogelijkheid om de voorraad als dropship item weg te zetten? Dus dat ik in het systeem geen voorraad heb staan, maar de klant wel gewoon kan blijven bestellen zonder dat er vermeld staat dat het een backorder is? Er zijn vast meer webshops die enkele producten rechtstreeks laten verzenden naar de klant vanaf leveranciers. Hoe doen jullie dit?

Is het misschien slim om de voorraad op 1 te zetten en "voorraad bijhouden" uit te drukken?

Ben erg benieuwd!

Getagd:

8 reacties

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,397 

Hoi, allereerst welkom!

Je kunt inderdaad de voorraad niet bijhouden, maar je kunt ook kiezen voor "te koop bij gebrek aan voorraad".

Maar beide opties zijn verre van ideaal, want hoe je het ook doet, er blijft bij beschikbaarheid altijd staan: niet op voorraad. Klanten kunnen dan wel bestellen, maar zullen dat niet snel doen als er letterlijk staat niet op voorraad. Je kunt bij levertijd wel zetten dat het te bestellen is, en in de omschrijving etc maar veel klanten kijken niet verder dan hun neus lang is (logisch, als er staat niet beschikbaar) dus gemiste kans!

Je kunt ook een levertijd met dropship artikel aanmaken etc maar feit blijft dat er staat niet op voorraad. Je kunt natuurlijk wel een fictieve voorraad aangeven, maar probleem daarvan is dat klanten vaak niet begrijpen dat er dan een langere levertijd is of dat het apart verzonden wordt, etc. Immers: er staat toch dat er (x aantal) op voorraad zijn?

Die beperkte functie van beschikbaarheid is volgens mij velen al lang een doorn in het oog! Daar zou echt een extra optie aan gegeven moeten kunnen worden wat mij betreft.

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"

Of wellicht is daar inmiddels al een optie of workaround voor bedacht, maar die is mij dan even ontgaan. Enlighten me, guys ;)

www.devrolijkeengel.nl
  • FOOFOO Member Berichten: 893 

Bij het uitschakelen van "voorraad bijhouden", komt het product op onze site zichtbaar met de status "op voorraad". Ik weet niet of dit verschilt per thema?

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen

Hee, wat vreemd.... bij ons niet. Dat zou je overigens wel verwachten bij voorraad uitschakelen, daarom snap ik die hele functie ook niet echt. Er verandert niet echt iets "ten goede".

Dus het zou aan het thema kunnen liggen.

Zijn er nog anderen bij wie het artikel op voorraad staat als je voorraad bijhouden uitschakelt? Ik hoor het heel graag, alvast bedankt!

(of misschien wil iemand het even testen bij een artikel en daarna weer terugzetten? Thanks!)

www.devrolijkeengel.nl

@FOO Zelfs als ik voorraad bijhouden uitschakel en het artikel op voorraad 1 zet staat hij zelfs in het overzicht als niet op voorraad.

Heb jij voorraad uitschakelen en dan de voorraad op 0 staan?

www.devrolijkeengel.nl
  • FOOFOO Member Berichten: 893 

De voorraad die ik invul maakt geen enkel verschil. Als "Voorraad bijhouden" uit staat, geeft de site hem hier altijd op voorraad. Net even getest, want ik gebruik het zelf verder niet.

Zal toch per thema verschillen hoe hiermee om wordt gegaan vermoed ik.

John | Fietsonderdelen Outlet
    De meeste Fietsonderdelen voor de laagste Prijzen

Ok, dan is er dus nog hoop ;) Dan zal ik even contact opnemen met LS.

Thanks!! 👍️

www.devrolijkeengel.nl

Antwoord LS:

Maud Zeeman (Lightspeed eCom)

16 jul. 2021 08:47 EDT

Bedankt voor jouw bericht aan het Lightspeed Support team.

Wat er wordt weergegeven op de categorie pagina na het uitschakelen van deze instelling is afhankelijk van het thema dat je gebruikt. Bij sommige wordt niks weergegeven en bij andere 'niet op voorraad'. Mocht je dit willen wijzigen kan dit via een vertaling (inhoud > vertalingen) echter wordt dit dan ook gewijzigd bij de items die niet op voorraad zijn.

Een andere oplossing is om dit via maatwerk aan te passen in de code, in de code staat namelijk aangegeven dat 'niet op voorraad' nu zichtbaar moet zijn en dat kan dan ook daar weer worden gewijzigd. Jullie maatwerk partner kan dit voor je in orde maken. 

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord. Indien je nog vragen of extra informatie hebt over dit onderwerp dan hoor ik het graag. 

www.devrolijkeengel.nl
Log In of Registreer om te reageren.