Labels printen brievenbusdoosjes, hoe doen jullie dit?

RoykRoyk Member Berichten: 41

Sinds kort zijn we begonnen om spullen niet meer te versturen via bubbeltjes enveloppen, maar via brievenbusdoosjes. Het kost iets meer, maar zijn de mogelijkheden ook groter. Iets extra's meesturen en de uitpak beleving maken we leuker.

Ik ben nu alles met de hand aan het aanmelden bij PostNL voor 4,10 per pakketje. En de labels print ik dan stuk voor stuk uit die ik uit moet knippen en met plakband op de doos moet plakken. Het werkt, voor nu. Maar ik ben wel aan het rondsnuffelen hoe anderen dit aanpakken.

Gebruik je hier een speciale printer voor? of een app?

Ik heb ook een account bij MyParcel. Alleen verzend ik niet alles direct vanuit de webshop. Sommige artikelen vezend ik vanaf de drukker. Dus weet ik niet of ik de connectie met de API wel moet maken. Ik heb liever niet dat iedere order direct bij MyParcel aangemeld wordt.

Nieuwsgierig naar jullie reacties!

Groet,

Roy / Lievespulletjes.nl

17 reacties

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,397 

Ok, allereerst: schaf een labelprinter aan ;) Dat gaat je heeeel veel knip- en plakwerk schelen ;)

Wij gebruiken naar volle tevredenheid een Dymo labelprinter, maar anderen gebruiken weer liever een Zebra of...

Ik weet niet om hoeveel labels per dag het gaat natuurlijk, maar het zal je heel veel gedoe schelen. Plus dat het ook een stuk beter oogt voor de klant! En deze labels zijn ook beter bestand tegen bijvoorbeeld regen.

En als je toch al via MP verstuurt, waarom maak je niet gewoon gebruik van hun systeem? Als er een order in LS binnenkomt dan wordt die automatisch doorgezet in hun systeem. Dan is het gewoon een kwestie van op "printen" drukken en het label rolt er kant en klaar uit. Nu moet je neem ik aan alle gegevens van de klant handmatig in PostNL invoeren?! En in het MP dashboard kun je vervolgens precies zien welke order er onderweg zijn, welke afgeleverd, wat je verstuurd hebt, etc etc

www.devrolijkeengel.nl
    "voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"
  • JoriJori Member Berichten: 280 
    21 juli aangepast

Ik ben even aan het uitdokteren waarom je in hemelsnaam niet de connectie zou willen maken tussen Lightspeed en MyParcel. Het is mij ook nogal vreemd dat je niet alles via je webshop verzend? Je moet toch een order registratie hebben?

Orders worden gewoon automatisch aangemeld in MyParcel, of jij een label uitprint van dat adres moet je zelf weten, de andere die je overslaat laat je gewoon staan.

Je hebt trouwens net zoveel mogelijkheden via briefpost als een buspakje dus die begrijp ik ook niet helemaal. Je hebt alleen een tracking code (die compleet nutteloos is)

De verzendopties zijn bij een bbdoosje wellicht (praktisch) hetzelfde, maar Roy had het ook over de uitpakbeleving en daar zijn inderdaad meer mogelijkheden mee. Zo oogt een bbdoosje natuurlijk iets netter. Wij plakken een mooie sticker op de binnenkant van de klep, zodat als je als klant het doosje openmaakt je gelijk een leuke boodschap ziet/leest. Je kunt er een mooi vloeitje in doen, maar je kunt er ook een klein geschenkje bij inpakken die in een bubbel enveloppe wellicht net niet veilig genoeg meegestuurd kan worden, een bbdoosje is natuurlijk net iets steviger.

Dus ik kan me voorstellen dat je als het gaat om de uitpakbeleving en daar op in wil zetten toch liever kiest voor een bbdoosje.

Dat gezegd hebbende zorgen wij bij een bubbel enveloppe overigens ook voor een leuke uitpakbeleving. Op de sluitstrip kun je een mooie sticker plakken (wij hebben die grote ronde stickers met diverse leuke teksten aan de klant gericht) We hebben altijd kleine geschenkjes die prima in enveloppen verstuurd kunnen worden, we doen er een leuk tekstkaartje met (in ons geval) een wit 'engelen' veertje erop bij, etc.

Dus ook een enveloppe kan voor een leuke uitpakbeleving zorgen, maar ik snap dat je soms kiest voor een brievenbusdoosje.

Maar echt waar, waarom kies je er niet voor om gewoon van de MY app gebruik te maken? Dat gaat je heeeeeel veel gedoe schelen! Alleen al voor elke order alle gegevens handmatig in PostNL invoeren.... dat deed ik zelf in het begin ook (toen ik nog niet beter wist 😆) Maar met meer dan een paar orders per dag ben je dat ook snel zat.

En sowieso een labelprinter aanschaffen, dat zal ook echt veel gedoe schelen! Zeker als je in wil zetten op de uitpakbeleving is dat een belangrijke.

Maar mag ik vragen wat de reden(en) is/zijn dat je daar op dit moment nog niet voor gekozen hebt? Wellicht dat @Jori en ik iets over het hoofd zien?

En wat Jori zegt, ook al wordt een order vanuit een andere plek of leverancier verzonden, dan maakt het niet uit als de order alsnog in MP binnenkomt. Orders waar je geen label van aan hoeft te maken kun je ook gewoon zelf verwijderen (om het overzichtelijk te houden)

www.devrolijkeengel.nl

Het is mij ook nogal vreemd dat je niet alles via je webshop verzend? Je moet toch een order registratie hebben?

@Jori ik denk dat Roy bedoelt dat sommige artikelen dropship artikelen zijn, dus dat die direct door de drukker naar de klant verstuurd worden. Sommige artikelen op onze site worden ook rechtstreeks door de leverancier naar de klant verstuurd. Dat staat in principe los van de orderregistratie. De order komt wel bij Roy binnen, maar hij verstuurt het niet zelf.

www.devrolijkeengel.nl

Hey Paula,

Dat snap ik, alleen maakt het toch niet uit dat die klanten ook in het verzendsysteem van MyParcel komen? Wij werken maar heel soms met een dropshipment maar dan laat ik de klant gewoon in MyParcel staan maar dat zei je eigenlijk in je eerste bericht al.

Een brievenbusdoosje kan je nog steeds als briefpost versturen, dat bedoelde ik met dat het niet uitmaakt. Als jij gewoon gemengde post gebruikt voor je brievenbusdoosjes is dat een HEEEEEL stuk goedkoper dan met verzendlabel. Dit mag volgens mij gewoon.

Stiekum noemen ze het brievenbuspakje met tracking ook Brievenbuspakje+, zie het tarievenboekje van PostNL.

@Jori klopt, dat maakt niks uit. Wij verwijderen de order wel in het MP dashboard om het wat overzichtelijker te houden, maar erin laten staan kan ook gewoon.

Een brievenbusdoosje als briefpost kan ook, maar door het gewicht van het doosje zelf (zeker als je A5 of A4 gebruikt) gaat het al heel snel richting het tarief van een bbdoosje. En dan verstuur ik het voor die paar dubbeltjes meer liever als doosje dan als briefpost. En ik weet dat de track&trace code meer voor de sier is, maar toch.... het is toch nog net iets beter te volgen dan helemáál geen code ;)

www.devrolijkeengel.nl

@Paula

Het is wel bekend dat je via gemengde post een stuk minder betaald? Je zou natuurlijk (mits je genoeg orders per dag hebt) de A4 doosjes via Brievenbuspakje+ kunnen verzenden en de normale kleine doosjes via Gemengde post :)

@Jori ik geloof dat ik niet precies weet wat gemengde post is dan... hoe zit dat precies?

www.devrolijkeengel.nl

@Paula

Gemengde post gebruik je als je voldoende post hebt per dag. Wij hebben bijvoorbeeld een hoop post en versturen elke dag een boel enveloppen met varierend gewicht.

Wij versturen bijvoorbeeld product X die 65 gram weegt en product Y weegt 32 gram.

65gram los kost €2,88 (digitale postzegel)

32 gram los kost € 1,92 (digitale postzegel)

Met gemengde post betaal je een gemiddelde prijs. Voor deze 2 voorbeelden betaal je 65 + 32 gram = 97 / 2 = 48,5 gram ~ 49 gram. 49 gram via gemengde post kost € 1,72 per stuk.

Losse poststukken kost dus 4,80 maar via gemengde post €3,44. € 1,36 is natuurlijk niet wereldschokkend maar als je 100 enveloppen/pakjes doet dan wordt het een ander verhaal. Doe je meer als 250 stuks? Dan krijg je zelfs staffelkorting.

Je moet een minimum hebben van €17,50 per dag en je levert je post aan in een zak met een speciaal label bij een business point ( of een punt die postzakken accepteert)

Mocht je nog wat willen weten mag je me altijd mailen, ik gebruik het al een jaar of 10 :)

@Royk @Jori ik heb dit onderwerp even in een nieuw topic gezet om dit draadje niet teveel off-topic te maken.

www.devrolijkeengel.nl
  • RoykRoyk Member Berichten: 41

Leuk dat jullie zo actief reageren haha. Ik ben in de tussentijd ook wat wijzer geworden en kan ik gewoon via MP werken inderdaad. Ik kan orders die ik niet zelf verzend daar gewoon weghalen en daarmee is dat euveltje opgelost.

We verzenden nog niet zoveel dat we het via gemengde post kunnen doen. Dus ga ik gewoon even via de 4,10 route werken.

Leuk idee Paula om wat aan de binnenkant van de doos te plakken. Mijn vrouw maakt er nu ook een heel feestje van. Net wat je zegt met wat vloeipapier en dergelijken. "Leuk inpakken" is een categorie die we toe aan het voegen zijn aan onze shop. Het past helemaal in ons "lieve spulletjes" beleid haha.

Ik ga eens naar zo een Dyno label machine kijken. Gebruik jij dit dan ook samen met MP?

Wij werken ook met MyParcel en een Dymo printer, dat werkt prima!

Wij hebben zelf een Dymo 4XL

Echt een stuk handiger dan A4tjes uitprinten, op maat knippen en opplakken met tape ;)

Oh, en nog 1 tip: koop géén originele Dymo labels, die zijn poepie duur! Voor goedkope Dymo labels raad ik labeltycoon aan. Die verkopen compatible labels, die gebruiken we al jaaaaren en geen verschil met de originele.

https://www.labeltycoon.nl/dymo-labels/dymo-compatible-labels-s0904980-4xl

www.devrolijkeengel.nl

Je kan natuurlijk ook gewoon een laserprinter gebruiken en vellen met 4 adresstickers gebruiken. Als je MyParcel gebruikt krijg je om de zoveel verzendingen 1 gratis doos (400 stickers) en daar betaal je dan alleen de verzendkosten voor (je staffelkortings prijs).

Echt veel goedkoper dan dat gaat het niet worden.

Dank voor de tips. Een laserprinter is vaak best een lomp voorwerp. En ik heb al een printer. Ik denk dat ik voor de compactere Dymo gaat en de goedkopere labels! :D

Ik neem aan dat je niet met een inkjet printer werkt? Dat is toch compleet inefficiënt en ontzettend duur?

Ik print niet veel Jori. Een inktprinter koop je voor 7 tientjes inclusief inkt. En de rest van je inkt haal je bij Ali express waar je jaren over doet om op te maken.

Tot nu toe verzend ik veel vanaf de drukker, en het andere deel via bubbeltjes enveloppen. Die gaan gewoon met 1 of 2 postzegeltjes en het adres met de hand.

We zijn dus nu aan het 'upgraden' zeg maar haha. Ik verwacht niet dat ik vanaf nu 20 etiketten per dag staat te draaien. Eerst maar eens naar 20 orders per week klimmen.

Ah, excuus. Ik had geen beeld bij het volume wat je deed. Dan nog steeds is een kleine laserjet veel goedkoper op den duur maar dat terzijde ;)

Log In of Registreer om te reageren.