Gemengde partijen post

PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,397 

@Jori ik ben zo vrij geweest om jouw antwoord uit het andere topic even hier over te nemen, om niet het topic van @Royk teveel te 'vervuilen'.

@Paula

Gemengde post gebruik je als je voldoende post hebt per dag. Wij hebben bijvoorbeeld een hoop post en versturen elke dag een boel enveloppen met varierend gewicht.

Wij versturen bijvoorbeeld product X die 65 gram weegt en product Y weegt 32 gram.

65gram los kost €2,88 (digitale postzegel)

32 gram los kost € 1,92 (digitale postzegel)

Met gemengde post betaal je een gemiddelde prijs. Voor deze 2 voorbeelden betaal je 65 + 32 gram = 97 / 2 = 48,5 gram ~ 49 gram. 49 gram via gemengde post kost € 1,72 per stuk.

Losse poststukken kost dus 4,80 maar via gemengde post €3,44. € 1,36 is natuurlijk niet wereldschokkend maar als je 100 enveloppen/pakjes doet dan wordt het een ander verhaal. Doe je meer als 250 stuks? Dan krijg je zelfs staffelkorting.

Je moet een minimum hebben van €17,50 per dag en je levert je post aan in een zak met een speciaal label bij een business point ( of een punt die postzakken accepteert)

Mocht je nog wat willen weten mag je me altijd mailen, ik gebruik het al een jaar of 10 :)

Partijenpost gemengd

https://www.postnl.nl/zakelijke-oplossingen/post-versturen/veel-post-versturen/partijenpost-gemengd/

Verschillende soorten en formaten poststukken zonder te wegen aanleveren in één partij? Dat kan met partijenpost gemengd. Dat is gemakkelijk en bespaart tijd.

www.devrolijkeengel.nl
"voor Hemelse geschenken met een vleugje Mysterie"

25 reacties

• PaulaPaula Member, Beta tester Berichten: 1,397 

@Jori weet jij of dat ook via MyParcel werkt?

www.devrolijkeengel.nl

Oh wacht... het gaat om 250 enveloppen per dag??

Dat gaan we helaas niet redden 😄

www.devrolijkeengel.nl
  • JoriJori Member Berichten: 280 

@Paula

Het werkt niet met MyParcel. Je hebt een zakelijk account nodig bij PostNL. Je kan speciale binders en postzakken gratis bestellen via de bestel website van PostNL.

Het gaat zeker niet om 250 enveloppen per dag! Het gaat om een minimum van €17,50 per dag. Wanneer je dus een gemiddeld gewicht hebt van 70 gram betaal je € 1,71 per enveloppe. Je hebt dan dus 11 enveloppen nodig om het minimum bedrag te halen. Je kan wel minder inleveren maar dan betaal je gewoon €17,50.

Wanneer je dus met veel zwaardere enveloppen werkt heb je dit bedrag dus eerder!

Jammer, wij werken alleen met MP :(

www.devrolijkeengel.nl
    22 juli aangepast

@Paula

Ik denk dat je het niet helemaal snapt.

Je kan gewoon een account aanmaken bij PostNL, je zit nergens aan vast. De postzak lever je in op een punt dat het kan (of je laat het ophalen). Dit staat volledig los van MyParcel. Wij werken ook nog met MyParcel maar dat is voor de pakketten, voor briefpost gebruiken wij dus PostNL zelf aangezien dat lettelijk duizenden euro's scheelt per jaar.

Je hoeft ook niet elke dag een zak in te leveren, je kan het doen wanneer je wilt!

Account aanmaken:

Dus jullie hebben MP voor de pakketten en PostNL zakelijk voor brievenpost?

Het klinkt wel aantrekkelijk, maar elke dag voor minimaal 17,50 aan postzegels.... Ik denk dat ik even een paar weken bij ga houden hoeveel we per dag aan postzegels kwijt zijn. Als dat inderdaad minimaal 17,50 per dag (gemiddeld) is dan is het wel een mooi idee.... Dank je wel voor de info!

www.devrolijkeengel.nl

Inderdaad, wij gebruiken beide.

Je kan het gebruiken wanneer je wilt. Red je het een dag niet, dan gebruik je gewoon hoe je het nu doet. Zit je wel over die 17.50? Dan kan je gemengde post gebruiken. Er is geen vereiste qua hoeveelheid en wanneer je het inlevert.

Als jullie dus bijvoorbeeld 7 enveloppen hebben van gemiddeld 250 gram dan zit je dus al op €2,844 x 7 op €19,91 en dat is al voldoende.

Wij hebben bijvoorbeeld altijd een gemiddelde tussen de 50-100 gram. Wij hebben dus 11 enveloppen nodig -> 11x €1,718 = €18,90.

We betalen dan dus €1,718 voor elke enveloppe. Een digitale postzegel kost €2,88. Scheelt dus aardig per enveloppe.

Het moet uiteraard wel goed verwerkbaar zijn voor PostNL. Geen gekke afmetingen of andere bijzonderheden.

Misschien een rare vraag, maar bijvoorbeeld in de eerste kolom, wat zijn de getallen 86,7 100,6 115,6 etc?

www.devrolijkeengel.nl

En stel je maakt er maar 1 dag per week gebruik van (bijvoorbeeld op de maandag als je de meeste orders wegbrengt) dat kan dus ook? Bij wijze van spreken?

www.devrolijkeengel.nl

Ik heb even gekeken, op maandag leveren we gemiddeld voor zo'n 30 à 40 euro aan "postzegels" in. De meeste enveloppen zijn 2 postzegels, sommige 1 of 3 en enkele bbpakje. Dan zou ik bijvoorbeeld op maandag sowieso gemengde post in kunnen leveren?

En hoe werkt dat dan met de frankering? Je gebruikt dan gewoon een label zonder frankering erop? En PostNL frankeert het dan voor je? Staat er dan port betaald op? Want dat zou ook wel een groot voordeel zijn! Ik zoek ook een manier om port betaald op onze labels te krijgen (enveloppe post) maar dat werkt niet via MP. Heb jij een voorbeeld van hoe een enveloppe er dan uitziet als het bij de klant aankomt?

www.devrolijkeengel.nl
    25 juli aangepast

@Paula

Eerste kolom zijn de kosten ;)

€ 0,867 per enveloppe met gemiddeld gewicht tussen 0-20gram. 2e kolom is de staffelkorting. Lever je meer dan 250 enveloppen in dan betaal je €0,78.

Het gaat dus om het gemiddelde gewicht. Stel, je hebt 7 enveloppen van 125 gram, 4 enveloppen van 178 gram en 8 van 23 gram. Dan betaal je via postzegel:

11x €3,84 = €42,24

8x €1,92 = €15.36.

Via gemengde post werk het als volgt.

7x 125 gram = 875 gram

4x 178gram = 712 gram

8x 23 gram = 184 gram.

Bij elkaar 1771 gram / 19 enveloppen = 93 gram gemiddeld.

Uit het tabel lees je af 50-100 = 171,2 cent (€1,712)

Je hebt dan dus 19x 1,712 = €32,53.

Via postzegels is het € 57,60 en via gemengde post is het €32,53. Verschil van €25,07 over 19 enveloppen.

Als je alleen op maandag er gebruik van wilt maken dan kan dat zonder problemen. Je wordt achteraf gefactureerd via PostNL zelf en krijgt elke week een factuur in je mail. Je hebt ook gewoon BTW bij deze verzenddienst. Wij kunnen het in ieder geval gebruiken wanneer we willen, ik adviseer je gewoon is contact op te nemen met PostNL zakelijk :)

Je hebt inderdaad een port betaald stempel nodig. Gele tiewraps en postzakken. De stempel is betaald, de rest is gratis te bestellen via de zakelijke webshop van PostNL.

Misschien nog een rare vraag ;) Kan het toevallig ook zo uitkomen dat het ONgunstig uitpakt als het met gemiddelde is? Dus dat je met gemengd toevallig net iets duurder uitbent dan alles los? Stel je hebt allemaal gewichten van nét onder de 20 gram.... dat je op de rekenmanier van gemengde post (dus gemiddeld) duurder uit bent? 😄

www.devrolijkeengel.nl

Maar het scheelt best veel op die manier volgens mij....

Zeker de moeite waard om de komende dagen even te gaan rekenen... 😍

www.devrolijkeengel.nl
    25 juli aangepast

Allereerst, bedankt voor al je tijd en info! Much appreciated!! 😘

Ok, even in de praktijk. Ik heb net alle enveloppen die ik tot nu toe dit weekend ingepakt heb erbij gepakt. Oogst:

45 gr, 42 gr, 74 gr, 73, 19, 110, 66, 30, 15, 40 en 33 gram

Aantal postzegels: 27 dus €25,92

Via gemengde post:

Totaal: 547 gram / 11 enveloppen = 44 gram gemiddeld. 11 x €1,29 = €14,19

Dat zou dit weekend voor de enveloppe post een besparing zijn van €11,73

Heb ik dat goed begrepen / uitgerekend?

www.devrolijkeengel.nl

@Jori We hebben een zakelijk account bij PostNL dus ik kan nu heel eenvoudig in het account precies de kosten uitrekenen (ik kan in ons account naar partijenpost gemengd gaan)

Maar het rare is, ik betaal nu voor 12 enveloppen €15,48

Maar doe ik daar 1 bbdoosje van 250 gram bij dan geeft hij aan €22,33

Dat betekent voor dat ene doosje komt er om en nabij €7,00 bij. Terwijl als ik dat bbdoosje gewoon op de 'normale' manier (via MP) verzend dan betaal ik daar natuurlijk geen 7 euro maar 4,10 voor.

Is het dan nog een kwestie van puzzelen welke gewichten je wel of niet meestuurt? Want nu betaal ik (als ik er niet op zou letten) 7 euro voor dat ene bbdoosje. Dat is dan weer zonde.

www.devrolijkeengel.nl

Edit: ik zie nu dat ik tot nu toe uitkom op om en nabij 14 euro dus dan zou het aangevuld worden tot 17 euro maar dat is alsnog een besparing tov die 25 euro die ik nu betaal. Maar ik heb nog niet alle enveloppe bestellingen ingepakt, plus dat het deze week rustig is (begin van de vakantie, rustigste periode voor ons)

Ik heb even verder gekeken, maar in een "normale" periode kom ik wel aan 30 / 40 euro aan postzegels in een weekend. En in een drukke periode kom ik wel aan 50 / 60 euro aan postzegels in een weekend. Dus yep, zeker de moeite waard!

Ik hoop alleen dat het PostNL punt waar wij onze pakketten aanleveren ook partijenpost aannemen. Op internet staat dat ze geen business point zijn, maar dat ze wel partijenpost aannemen. Dat zou toch ook goed moeten zijn dan?

Ik ben erg blij @Jori met deze tip! 😍 Beetje jammer dat je het niet eerder gezegd hebt 😂 Had ons letterlijk duizenden euro's kunnen schelen door de jaren heen.

Maar ik ga hier zeker deze week even werk van maken! 👍️

www.devrolijkeengel.nl

@Paula

Als ze partijenpost accepteren dan is het goed. Je moet wel eerst de spullen bestellen, gele tie wraps en postzakken (allemaal gratis). Je meld ook de postzak aan voordat je hem inlevert via de zakelijke portal van PostNL. Hiervoor moet je dus even contact zoeken met hun.

Het is een stuk goedkoper dan reguliere verzendingen inderdaad en kan echt heel veel geld schelen.

26 juli aangepast

Hier ben ik terecht gekomen, ik neem aan dat ik hier goed zit toch? :-) Ik neem aan dat jij ook op deze pagina je zendingen dan voormeldt?

Geen idee wat KIX is, maar dat zoek ik allemaal nog wel uit. Maar volgens mij kan ik hier een beetje 'spelen' met wat ik kwijt zou zijn als ik hier de komende dagen even al mijn enveloppen en gewichten invul toch? Dit is dan inderdaad een handige pagina om te kijken of ik een beetje goed uit zou komen.

www.devrolijkeengel.nl
    26 juli aangepast

Maar nog 1 vraagje: hoe maak jij dan de labels aan voor deze enveloppen? Dat gaat dan dus niet via MyP. Hoe gaat de koppeling dan? Een pakket order kun je gewoon via de MyP koppeling in hun eigen dashboard aanmaken, maar hoe draai jij een label voor een enveloppe order uit? Is daar ook een koppeling mee maar dan via PostNL?

www.devrolijkeengel.nl
    27 juli aangepast

Wij kunnen inderdaad de labels aanmaken via DymoConnect, wij laden een aangepast bestand in en dan poept ie alle labels er in 1 keer uit. Dat is iets wat we zelf hebben gemaakt.

Je kan volgens mij in Lightspeed een export maken van de verzendingen, deze kunnen dan aangepast worden ingeladen in Dymoconnect voor je Dymo labelprinter. Dat is even experimenteren maar als het eenmaal werkt zijn het nog 3 drukken op de knop en alle labels rollen er in 1 keer uit.

En nog antwoord op je eerdere vraag :)

Dat is inderdaad het juiste scherm! KIX heb je niet nodig bij deze aantallen, dat is alleen voor volume contracten.

@Jori Maar je kunt dus niet een koppeling maken tussen LS en het zakelijke account van PostNL zodat de informatie van de orders gelijk in PostNL ofzo staan zoals in MyParcel? Ik krijg namelijk al vlekken in mn nek en zwetende delen als ik uberhaupt aan het woord export dénk 😣

Export, Dymoconnect, experimenteren, aangepast bestand... dat klinkt nog enger dan die spuit die ik gistermiddag in mijn arm gejast kreeg 😜

www.devrolijkeengel.nl
    27 juli aangepast

@Jori Misschien een rare vraag, maar kun je niet gewoon voor deze enveloppen in MyParcel een ongefrankeerd label aanmaken? Dus gewoon een adreslabel met alles erop en eraan maar dan niet gefrankeerd? En dan die enveloppen in een gele postzak of gele sealbag inleveren? Misschien denk ik nu te simpel, maar is dat niet gewoon mogelijk?

www.devrolijkeengel.nl

Dat kan je beter denk ik even aan PostNL vragen. Ik weet niet ongefrankeerd dezelfde route neemt als port-betaald. Je moet sowieso de enveloppen stempelen met een port-betaald stempel alleen ik ben bang dat als je ongefrankeerd verzend dat ze in de verkeerde sortering terecht komen.

Ik heb PostNL gemaild hoe nu verder! 👍️

Ik laat je nog weten als het gelukt is en ik ermee ga werken :)

www.devrolijkeengel.nl

@Jori ik heb je even een prive berichtje gestuurd.

Ik denk dat ik er klaar voor ben om maandag voor het eerst uit te proberen.

Achteraf is het behoorlijk balen dat ik dit pas na 10 jaar webshop ontdek, dat had ons door de jaren heen héél wat geld bespaard, haha! 🤑

Mochten er nog meer mensen veel enveloppen post versturen en het principe van gemengde partijenpost niet kennen, laat het even weten!!! Bizar hoeveel geld het scheelt!!! Zeker de moeite waard!

www.devrolijkeengel.nl
Log In of Registreer om te reageren.