Hoe klantprijs gelijk houden en enkel BTW aanpassen aan betreffende EU land?

MilayaMilaya Member Berichten: 1

Dat de eindprijs aanpast eens de klant inlogt en blijkt in een ander EU land te wonen (bv in NL ipv in BE) begrijpt geen enkele consument en levert negatieve reviews op.

Daarom is de klantprijs gelijk houden belangrijk, maar dus wel vraag de juiste BTW aanrekenen. (dus bv 6% BTW in Belgie wordt 9% BTW in Nederland en verlies in marge nemen we op ons. Klanttevredenheid primeert voor ons).

Maar ik kan niet vinden hoe dat in te stellen in Lightspeed.

Jullie?

9 reacties

• MarjoleinvermeerschMarjoleinvermeersch Member Berichten: 19

ik volg.

• iedereen_looptiedereen_loopt Member Berichten: 74

@Milaya wat je vraagt mag wettelijk gezien niet (Europese regelgeving). Als je via een webshop verkoopt, moet de eindgebruikersprijs (excl btw) gelijk zijn voor klanten uit verschillende landen.

Dus als een product excl. BTW 10€ kost, dan is het bij 6% btw idd 10,6€ en bij 9% btw 10,9€. Lightspeed past de regelgeving dus correct toe.

Wat wel beter zou kunnen is dat de klant (afhankelijk van het land waarin hij inlogt) meteen de juiste eindgebruikersprijs te zien krijgt.

• LaviedivineLaviedivine Member Berichten: 7

wat Iedereen_loopt zegt is correct.

Het is verboden om op basis van locatie verschillende prijzen te hanteren naar consumenten toe.

Dit loop ik ook al van begin dit jaar te zeggen ivm de nodige aanpassingen voor het nieuwe BTW systeem in lightspeed. Klant zou bij BINNENKOMST op de site even de vraag moeten krijgen vanuit welk land hij bestelt en dan meteen je juiste prijzen te zien moeten krijgen incl. btw. Dat het op het einde verandert als hij/zij inlogt of een adres ingeeft, is erg verwarrend voor een consument die niet gewend is van incl/excl. btw te rekenen

• PhilipfrPhilipfr Member Berichten: 123

Weet iemand ergens een app waarbij een klant kan zeggen via welk land hij de webshop bezoekt?

• FrankBrinksFrankBrinks Member Berichten: 24

@Philipfr Ik ben daar nog geen app voor tegengekomen, maar dit kan prima ingebouwd worden. Als je bijv. www.roosmann.nl vanuit België bezoekt, krijg je ook een melding.

• PhilipfrPhilipfr Member Berichten: 123

@FrankBrinks

Kan dit dan gekoppeld worden aan de prijs per land met de juiste incl. btw ? Uiteraard zijn dan alle prijzen excl gelijk voor alle landen.

• MarjoleinvermeerschMarjoleinvermeersch Member Berichten: 19

@FrankBrinks

Ik krijg vooral de melding dat de site niet bereikbaar is...

• FrankBrinksFrankBrinks Member Berichten: 24

@Marjoleinvermeersch sorry, het is www.rootsmann.nl

• KevinKevin Member Berichten: 33

offtopic, dit is wel goud, moest er om lachen :)

Log In of Registreer om te reageren.